Pályaválasztási dilemmák, érvényesülés hosszú távon

Vágólapra másolva!
Biztos szakma és diploma nincs, a XXI. század munkavállalójának egyik legfontosabb tulajdonsága a megújulás képessége: életünk során akár négy-öt szakterületet is el kell elsajátítani, mondja Kiss István, tanácsadó szakpszichológus szakértőnk, egy olvasói kérdésre válaszolva. Ha munkahelyi problémája van vagy pályaválasztási dilemma gyötri, kérdezze szakértőnket.
Vágólapra másolva!

18 éves lány vagyok, és abban szeretnék tanácsot kérni, hogy milyen szisztémával válasszak pályát magamnak. Hogyan érdemes elindulni, gimnázium után?

Komoly döntést fontolgat, esetleg bizonytalannak is érezheti magát, különösen akkor, ha azt gondolja, döntését később nem tudja módosítani. Már most szeretném megnyugtatni, a pályaválasztás nem egy egyszeri döntés az esetek többségében. Egy hosszabb folyamatról van szó, amelynek sok elemét már ismeri, még ha erre eddig nem is gondolt rá. Bizonyára össze is tudja rakni önmagának ezt a folyamatot, amely egészen kicsi gyerekkorától kezdve meghatározta, mi mindennel foglalkozott szívesen, miben lelte örömét, mi érdekelte. Lehetett ez a társakkal való kapcsolat, az együttes játék, vagy a világ bizonyos dolgainak elmélyült elemzése. De lehet, hogy aprólékosságot, odafigyelést igénylő feladatokat végzett szívesen vagy inkább rajzolásban, festésben, versmondásban lelte örömét. Az sem kizárt, hogy fiúsabb játékokat szeretett: legózott, focizott stb.

Szisztémaként azt ajánlom, hogy próbálja megtalálni ezt a fonalat saját, személyes történetében. (Ha szükséges, vegye igénybe tanácsadó segítségét, pl. továbbtanulást fontolgatva fordulhat az Országos Felsőoktatási Felvételi Iroda személyes tanácsadás szolgáltatásához, vagy kérhet időpontot a Fővárosi Pályaválasztási Intézetben, esetleg a megyei illetékes munkaügyi szerv humán szakszolgálatánál vagy a területi pedagógiai intézetben, nevelési tanácsadóban).

Az előbbiekben felsorolt kedvenc foglalatosságok részben vagy egészben továbbvihetőek a foglalkozás területére is. Szolgáltatás, segítő szakmák, szervezést igénylő (vezetői) feladatok, kutatói pályák, gazdasági-ügyviteli terület, művészeti pályák, mérnöki irányok lehetnek az előbbiekben említett gyerekkori kedvencek felnőtt megfelelői. Érdemes összegyűjtenie azt is, hogy családjában, tágabb környezetében milyen szakmákkal, foglalkozásokkal volt módja megismerkedni és végiggondolni, ezek közül melyikből tudna elemeket felhasználni saját jövőbeli munkájához. Mondjuk, tetszett nagynénje nyelvtanári állása. Mert felnőttekkel foglalkozott, saját időbeosztás szerint. A legfontosabb érték lehetne akkor a rugalmas időbeosztás, szabadság a feladatok tervezésében. Ha hasonló módszerrel kigyűjti az Ön számára fontos szempontokat, már csak arra kell időt fordítania, hogy a szakmákkal ismerkedjen. Megteheti a www.taninfo.hu, www.palya.hu vagy www.epalya.hu valamint a www.afsz.hu oldalak segítségével, de megkereshet ismerősöket, cégeket - hogy kicsit belemélyedjen a mindennapjaikba.

Egy valamit nem tudok Önnek ígérni. Biztos foglalkoztatást jelentő szakmát vagy diplomát. Az előttünk álló évtizedekben ugyanis a biztonságot a folyamatos megújulás képessége jelenti majd - amit az élethosszig tartó tanulás gyakran említett szlogenjében foglalhatunk össze. Valószínűleg legalább négy-öt különböző foglalkozással, szakmával vagy tevékenységi területtel kell megismerkednie még a nyugdíjazásáig, ezért azt javasolnám, próbálja meg mindig az Ön érdeklődéséhez és személyes értékeihez leginkább illeszkedő szakmákat megkeresni. Gondoljon arra is, hogy a munkaerőpiac folyamatait előre nehéz megjósolni, védelmet csak a speciális ismeretek, készségek jelenthetnek és az állandó tanulás.

A pályatervezéshez érdemes tudnia, hogy egy-egy foglalkozási területhez különböző szintű képzettséggel gyakorolható szakmák tartozhatnak. Például az emberek gyógyítását segédápolótól a szívsebészig nagyon sokféle, és változatos területen gyakorolhatja. A jelenlegi képzési rendszerben alapszakmákat, felsőfokú szakmai képzést és diplomát szerezhet, állami finanszírozással és költségtérítéses rendszerben. Választási lehetőségeit részben beszűkíti, hogy az állam egy diploma és két alapszakma megszerzéséhez szükséges időt finanszíroz, ezért választását érdemes alaposan megfontolnia. Ajánlható, hogy az érettségit követően tájékozódjon a munkaerőpiacon, vállaljon kisebb gyakornoki munkákat a nyári szünetben, esetleg tanulmányai mellett, ha ideje engedi szerezzen szakmai tapasztalatokat.

Választásához és munkájában sok sikert, örömet kívánok:

Kiss István
Tanácsadó szakpszichológus