Jobban terhelhető, aki munkába biciklizik

Vágólapra másolva!
Budapesten csúcsforgalomban a metró és a kismotor után a kerékpár számít az egyik leggyorsabb közlekedési eszköznek. Tapasztalt kerékpárosok szerint lassan ugyan, de évről évre többen járnak két keréken munkába. A "kerékpárosbarát" cégek szerint a biciklizők fittebbek, terhelhetőbbek, jobban bírják a stresszt.
Vágólapra másolva!

Hajdara Zsolt három hónapja váltott tömegközlekedésről kerékpárra, azóta minden nap biciklivel teszi meg budapesti lakása és a munkahelye közötti 10 kilométeres útszakaszt. A váltás oka: Újpalotáról sokkal gyorsabban beér kerékpárral a Nyugati pályaudvarnál levő munkaadójához. "Régebben BKV-val jártam, és 50 perc alatt jutottam be, bicajjal viszont csak 25 perc az út. Emellett nem kell nyomorognom a villamoson, és a kisföldalattin. Ezért már megéri. A bringázás ráadásul szabadságérzetet is ad. Ha az anyagiakat nézzük, akkor nem nevezném sem jó, sem rossz befektetésnek: pontosan annyit fizetek ki jegyre, mint amennyit mások bérletre költenek egy hónapban. Ennek oka, hogy esténként szórakozni tömegközlekedéssel járok, és esős napokon is inkább így jövök. Ellenben aki mindenhová biciklizik, annak a BKV-bérletnél kevesebbe kerül az utazás" - mondta el az informatikusként dolgozó fiatalember.

Több férfi kerekezik reggelente

Tapasztalt kerékpárosok is megerősítik, hogy a reggeli csúcsforgalomban a metró után a kerékpár a leggyorsabb közlekedési eszköz. Budapesten ugyan lassan, de növekszik a kerékpárral munkába menők száma. Főként férfiak pattannak nyeregbe, a nők nagyobb számban csak szép időben merészkednek az utakra. Üzleti öltözékben - öltöny vagy kosztüm - kerekezőket nagyon ritkán látni az utakon. Ennek egyik oka, hogy akinek öltöny a munkaruhája és kerékpárral jár munkába, inkább a munkahelyen öltözik át. A másik pedig, hogy a vezetőktől továbbra is elvárják az autón érkezést - legalábbis abban az esetben, ha tárgyalásra mennek.

"Sportos vagyok, vigyázok a környezetemre"

A protokollszakértő szerint a kerékpárral közlekedés üzenete, hogy 'vigyázok a környezetre, nem szennyezem azt üzemanyaggal, sportos vagyok, megtehetem'. "Vezető esetén inkább jópofának értékeljük, egy kicsit komolytalannak. Ha a közelben lakik, megteheti. Ha azonban üzleti partnerhez, tárgyalásra, munkaebédre, vagy fogadásra megy, akkor el kell felejtenie a biciklijét - nem felel meg a vezetőről kialakított képnek" - mondja Görög Ibolya.

A bringázás elleni gyakori érv, hogy a kevés bicikliút miatt Budapesten tekerni életveszélyes. A bringások azonban határozottan cáfolják ezt. "Tény, hogy sokkal több helyet kellene biztosítani a bicikliseknek a járművek között. Kerékpársávokat kellene kialakítani, meg kellene nyitni a buszsávot, de már az is egy jó lépés lenne, ha a forgalmasabb utcákban különböző forgalomtechnikai eszközökkel lelassítanák az autósokat. Ennek ellenére a jelenlegi állapotban is biztonságosan lehet közlekedni kerékpárral Budapesten" - állítja László János, a Kerékpárosklub elnöke.

A veszélyérzet az első nap után megszűnt

Hajdara Zsolt először kicsit tartott a veszélyektől, de ez már az első nap után megszűnt. "Egyszerűen csak meg kell találni a megfelelő utakat és hogy mikor hol kell közlekedni. Én például a kevésbé forgalmas szakaszokon az úttesten közlekedek, a belvárosban pedig a járdán. Így a legbiztonságosabb. Ha nem csinálsz hirtelen manővereket, ha lassan mész, és ha betartod a KRESZ-t, akkor nem esik bajod" - mondja Zsolt.

Az ellenérvek között szerepel még a fővárosi levegő szennyezettsége. Zsolt arról számolt be: Bár a belvárosban kicsit nehezebben veszi a levegőt, viszont egy maszkkal ez a probléma is megoldható. László János pedig hozzátette: ők végeztek különböző teszteket a témával kapcsolatban, amelyek egyértelműen azt támasztották alá, hogy egy biciklisnek sokkal kevesebb káros anyag jut a tüdejébe, mint egy gyalogosnak vagy adott esetben az autóban ülőnek.

Terhelhetőbb és jobban bírja a stresszt a bicikliző

A munkaadótól is sokat tehet azért, hogy munkatársai kerekezéssel kezdjék a napot. Miért lehet ez fontos egy cégvezetőnek? "Az ülőmunkát végzőknek fontos a sport, az izmok megmozgatása. A bringázás pedig legalább napi egy óra mozgást jelent. Ez a dolgozókon meg is látszik: a biciklivel bejárók fittebbek, terhelhetőbbek, kevésbé stresszesek és nem olyan fáradékonyak, mint a többiek. Az egészséges dolgozókkal pedig a cég csak nyer" - magyarázta Kovács Gábor, a 2006-os Kerékpárosbarát munkahely pályázaton a "Legaktívabb kerékpáros munkahelyi közösség" különdíját elnyerő Cardinal Kft. munkatársa.

Kérdés, hogy egy vállalatnak a kerékpárosbaráttá váláshoz milyen összegű befektetésre lesz szüksége? "Egy munkahely akkor tekinthető kerékpárosbarátnak, ha rendelkezik fedett, zárt biciklitárolóval, öltözővel és zuhanyzóval, saját szerszámkészlettel, és mindemellett még egyéb módokon is támogatja a kerékpározást. Például programokat szervez a bringázók számára, vagy oktatást tart a nem biciklizőknek" - sorolta az ismérveket a Kerékpárosklub elnöke.

Tíz főnél 2 millió forint a plafon

Egy cégnek, ahol 10 fő kerékpározik, hozzávetőlegesen 2 millió forintba kerül az átalakítás - amennyiben sem tárolója, sem öltözője nincsen, és úgy dönt, hogy a biciklizők költségeit átvállalja. Vagyis ad céges kerékpárt, sisakot, szerszámkészletet, és állja a kerékpározók klubtagsági díját is.

Lehet olcsóbban is segíteni. Ha az iroda a belvárosban van és nem kell hegymenetben menni, akkor nincs szükség például zuhanyzóra. Hajdara Zsolt elmondta, ő egyáltalán nem érzi a zuhanyzó hiányát. "Ha nem hajtja ki magát az ember, akkor nem izzad le. Én, ha beérek, egy vizes törölközővel áttörlöm magam. Eddig még senki sem panaszkodott..." - avatott be.

Ha nem kell zuhanyzó, öltöző és mindenki a saját biciklijét használja, akkor csak kerékpártárolót kell kialakítani, ami néhány százezer forint. Sőt, Zsolték ezt még olcsóbban megoldották. "Nálunk nincs külön biciklitároló, van viszont fedett, őrzött mélygarázs. Oda szoktam lelakatolni a bringát" - árulta el.

Céges programok két keréken

A kerékpárosbarát cégek házon belül is népszerűsítik a biciklizést. "Rendszeresen rendezünk kerékpáros napot - melynek célja, hogy a még nem kerékpárral bejárók kipróbálhassák, milyen így bejönni -, illetve tervezünk kerékpáros közlekedésbiztonsági oktatást a dolgozók és a gyermekek részére. Az anyagi ráfordítás mindkét esetben minimális" - magyarázza Dalos Péter, egy szintén kerékpárosbarát cég, a COWI Magyarország Kft. munkatársa.


Céges költségek:

Fedett tároló kialakítása: 1-200 ezer forint
Öltöző, szekrénnyel, zuhanyzóval: 1 millió forint/10 fő
Kerékpártámasz: 10 ezer forint (2 kerékpárhoz)
Sisak: 5-10 ezer forint/fő
Szerszámkészlet, defektjavító, pumpa: 30 ezer forint
Céges kerékpár: 70 ezer forint/fő
Magyar Kerékpárosklub tagsági: 5000 forint/fő/év

Oroszi Babett