Chatelés a munkahelyen: kárt okozhat és hasznot is hozhat

Vágólapra másolva!
A számítógéppel és internetkapcsolattal rendelkező fiatalok körében népszerűek az úgynevezett üzenőszoftverek (MSN, ICQ, Skype), amelyek segítségével üzeneteket küldhetnek egymásnak - mindenféle költség nélkül. A programokat sok dolgozó is használja munkaidőben. Mit szólnak ehhez a munkáltatók? Amint összeállításunkból kiderül, hasznosnak és olcsónak tartják, ha egymástól térben távol dolgozókat köt össze, viszont elmélyedést igénylő egyéni munkában kárt okoz, különösen, ha nem munkatársainkkal beszélgetünk...
Vágólapra másolva!

Az üzenőszoftvereket az internetezők többsége ismeri és alkalmazza, szinte nincs olyan számítógép, amelyről hiányozna az MSN, az ICQ, az AOL, vagy épp a Skype. Ez valahol érthető is, hiszen jóval olcsóbb, mint a telefon - maga a beszélgetés ingyenes, mindössze az Internet-használatért kell fizetni -, és ha úgy tetszik, akár tíz emberrel is lehet beszélgetni egyszerre - napi 24 órán át.

Mindez rendkívül csábítóan hangzik - legalábbis a felhasználók számára. A munkáltatók számára már kevésbé. Bizonyos vállalatok épp a fentiek miatt ódzkodnak az üzenőszoftverektől. Véleményük szerint ugyanis a dolgozók hajlamosak munkaidőben akár órákon át chatelgetni egymással. Persze a munkavállalók általában úgy védekeznek: ők tulajdonképpen nem beszélgetnek, hanem dolgoznak; egy feladat minél hatékonyabb megoldásáról tanakodnak.

Zavaró lehet a felugró ablak

"Aa kollégákat inkább hátráltatja a munkában a chatelés, semmint segítené. Rendkívül zavaró tud lenni, ha percenként felugrik egy beszélgetésre invitáló ablak, mikor épp munkájába mélyülve dolgozik a munkatárs. Különösen bosszantó lehet, ha nem éppen égetően sürgős információról van szó"- véli Péter Róbert, a gépalkatrészeket gyártó, forgalmazó és tanácsadással foglalkozó Bearings Kft. ügyvezetője.

Gyors ügyintézésre ott a mobil

"Az átgondolást, utánajárást igénylő gondolatokat, kérdéseket az e-mail hivatott a legpraktikusabban továbbítani. A hosszabb, kifejtést igénylő problémák megoldására, és a külföldi partnerekkel való kapcsolattartásra szintén az e-mail a leghatékonyabb. Ezeket a leveleket ki-ki munkafázisai között nyugodtan el tudja olvasni és megválaszolni. A gyors ügyintézésre, a sürgős válaszra váró kérdések feltevésére pedig tökéletes a mobiltelefon. Ráadásul mivel vállalatunknál cégen belül minden kolléga ingyen hívhatja egymást, így nem drágább, mint az interneten való chatelés. Ugyanakkor nem vesz el annyi időt, mint amennyit egy üzenet begépelése" - tette hozzá. A vállalat gépeiről egyébként nem elérhetőek a chatprogramok.

Ezzel azonban nem minden cég ért egyet. Ilyen a GE Hungary Rt. is, ahol szinte csak pozitívumot lehet hallani mind a munkatársak, mind a vezetőség részéről az üzenőszoftverekről.

Telefonálás közben is használható

"Vállalatunknál a Same Time nevezetű, az MSN-hez hasonló program használata engedélyezett, sőt, elvárt. Minden munkatárs gépére fel van telepítve, a vállalat 300 ezer dolgozója egyebek mellett e program segítségével kommunikál egymással" - avatott be Vass Anita, a cég HR-specialistája.

"A szoftver előnye, hogy lehet a kolléga akár Franciaországban, akár az USA-ban, látjuk, hogy épp elérhető-e vagy sem. És ennek függvényében azonnal fel is tudjuk vele venni a kapcsolatot. Ez abban az esetben különösen fontos, ha épp sürgős ügyben keresnénk, ő viszont nem elérhető a mobiltelefonján, mert például egy több órán át tartó telefonkonferencián vesz részt. Az üzenőszoftverrel viszont a hívás megszakítása nélkül tud válaszolni kérdésünkre. Emellett a programnak köszönhetően egyszerre akár több gond is megoldható. Lehetőség van ugyanis párhuzamosan öt vagy akár tíz kollégával is beszélgetni - sorolta az előnyöket a HR-specialista.