Méregdrága húzással fordult rá a választásra Obama

Vágólapra másolva!
Hat nappal az amerikai elnökválasztás előtt félórás műsoridőt vásárolt magának a felmérések szerint a győzelemre esélyebb Barack Obama demokrata jelölt. A becslések szerint 3,5-5 millió dollárért sugárzott film összefoglalta Obama programját, anyagi gondokkal küszködő családokat mutatott be, és szerepeltek benne a jelöltet magasztaló politikusok is. A republikánus John McCain közben firtatni kezdte a demokrata jelölt kapcsolatát egy paleszin tudóssal.
Vágólapra másolva!

Aki szerda este kapcsolgatta a tévét az Egyesült Államokban, az jó eséllyel belefutott Barack Obamába, a demokrata elnökjelölt ugyanis a három nagy hálózat közül kettőn - az NBC-n és a CBS-en -, valamint több kisebb csatornán is félórás műsoridőt vásárolt magának.

Az Amerikai történetek címen futó hirdetés lényegében összefoglalta Obama programját: egyebek mellett az ígéretét arra, hogy adót csökkent a családok 95 százalékának, hogy több embert segít hozzá ahhoz, hogy egészségbiztosítása legyen, hogy kivonja az amerikai katonákat Irakból, és hogy befektet a megújuló energiaforrások fejlesztésébe és használatába.

Ehhez hasonló kampányfogásra az utóbbi 16 évben nem volt példa, és politikai elemzők felvetették, hogy az egyébként is rengeteget hirdető demokrata elnökjelölt a félórás filmmel talán már túlságosan elárasztja a médiát, és ez visszaüthet neki. Ha ez így is van, az csak később derül ki, Obama ugyanakkor a film jelentős részében háttérbe vonult.

A profi módon fényképezett és hatásvadász zenével aláfestett összeállítás anyagi problémákkal küszködő családokat mutatott be, és a demokrata jelölt ilyenkor csak narrátorként volt jelen. Attól is tartózkodott, hogy magát dicsérje, ezt megtették helyette más demokrata politikusok, akiktől bevágtak néhány magasztaló mondatot.

A film véget ért néhány perccel a félórás reklámidő lejárta előtt, és ekkor élőben kapcsolták Obamát, aki éppen az egyik legfontosabb csatatérnek számító Florida államban tartott kampánygyűlést. A demokrata elnökjelölt arról beszélt, hogy szerinte óriási tétje van a november 4-i választásnak, és minden támogatóját arra buzdította, hogy az utolsó napokban is dolgozzanak a győzelemért, és biztosítsák, hogy mindenki menjen el szavazni.

Belefér a büdzsébe

Utoljára 1992-ben volt példa arra, hogy egy elnökjelölt bevásárolja magát a főműsoridőbe. Akkor a függetlenként induló Ross Perot vett 30 perces műsoridőt magának. Barack Obamának annyi pénze van, hogy megengedheti magának ezt a luxust.

A félórás hirdetések összesen 4-5 millió dollárba kerülhetnek, de legalább 3,5 millióba - mondta a CNN-nek Evan Tracey, a Campaign Media Analyses Group nevű médifigyelő cég igazgatója. Ez bőven belefér Obama büdzséjébe, akinek reklámköltsége a BBC szerint egyedül októberben elérheti a 100 millió dollárt, ami több mint John McCain republikánus elnökjelölt egész költségkerete. Ő az úgynevezett közfinanszírozást választotta, amely azt jelentette, hogy rendelkezésére áll egy 84 milliós keret, de ennél többet nem költhet.

Obama korábban ígéretet tett rá, hogy ő is ezt a módszert választja, de aztán meggondolta magát, és maradt az adománygyűjtésnél. Így ő annyit költhet, amennyit össze tud kalapozni, és ez nagyon jól ment neki. A teljes kampány alatt - amelybe beleszámít a jelöltség megszerzése is - közel 660 millió dollárt gyűjtött össze, kétszer annyit, mint McCain. A demokrata jelöltnek a BBC szerint naponta 7700 reklámját sugározzák, McCainnek csak ennek a felére telik. Obama ráadásul nemcsak mennyiségben, hanem minőségben is vezet: meg tudja vásárolni a legértékesebb időpontokat, így hirdetései például futballmeccsek, szappanoperák közben jelennek meg.

McCain kritikája

McCain már a sugárzás előtt kritizálta a demokrata jelölt félórás reklámját. "Amikor nézik ezt az üdítő, átlátszó reklámot, akkor csak emlékezzenek arra, hogy ezt egy megszegett ígérettel fizették" - utalt arra, hogy Obama azért engedhette meg magának a félórás filmek sugárzását, mert ígérete ellenére nem a közfinanszírozást választotta.

A republikánus elnökjelölt szerdán kezdte el firtatni riválisának egy Közel-Kelettel foglalkozó szakértővel való kapcsolatát. Rashid Khalidi a Colimbia Egyetem professzora, és McCain szerint a Palesztin Felszabadítási Szervezet militáns csoport szóvivője volt, amit azonban Khalidi tagad. McCain azért hozta ezt szóba most, mert a Los Angeles Times beszámolója szerint Obama még 2003-ban részt vett egy estélyen, ahol Khalidi is jelen volt, és a politikus állítólag dicsérte őt. Az újság még áprilisban írt erről, és állítják, hogy felvételük is van az eseményről, de ezt forrásuk védelme érdekében nem akarják nyilvánosságra hozni, hiába szólította fel őket erre McCain.

Az elnökválasztást november 4-én tartják, és a felmérések szerint Barack Obama áll nyerésre. Esélyeit növeli, hogy az elemzések szerint több olyan államban is vezet, amely régóta nem szavazott demokrata elnökjelöltre. John McCain azonban továbbra is állítja, képes arra, hogy fordítson az álláson, és emléztet arra, hogy már korábbi választási küzdelmekben is képest volt felállni a padlóról.

Columbus, Ohio - Egyesült Államok