A vágy a génjeikben van

Korszakalkotó felfedezésre jutottak a jeruzsálemi Hebrew University munkatársai, nemrég: sikerült bizonyítaniuk, hogy szexuális szokásainkat és problémáinkat nem elsősorban pszichológiai okok határozzák meg. A jelek szerint a genetika is felelős a szerelmi életünkért.

A pszichológia eddig úgy kezelte a szexualitás kérdését, hogy alapvetően mindenki ugyanolyan élményekre képes a szexben, és az emberi szexualitás kifejeződése leginkább a tanult viselkedés vagy a lelki problémák következménye lehet. Ebben természetesen sok az igazság, de az izraeli kutatók a Molecular Psychiatry online magazinban megjelent cikkükben azt állítják, hogy felfedezésük egészen új megvilágításba helyezi ezt a problémát. Kísérletekkel bizonyított kutatásuk azt mutatja, hogy a molekuláris genetika fejlődésének köszönhetően megállapítható a szexuális izgalom, teljesítmény és viselkedés kapcsolata a hordozott génekkel. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy DNS-ünk is felelős szerelmi életünk sikereiért, vagy kudarcaiért. Már több emberi viselkedésforma esetében sikerült kimutatni a génekkel való kapcsolatot, de ezen a területen ez az első ilyen felfedezés, ez pedig alapvetően megváltoztatja a szexről alkotott felfogásunkat.

Azt már eddig is tudtuk, hogy mindenki máshogyan éli meg a szexet. Van, akinek sokkal könnyebben megy a testi élvezet elérése, míg mások komoly gátlásokkal küzdenek egész életükben. Partnerünk kiválasztása is nehéz feladat, a kényesebb kérdésekről - mint az, hogy mi izgat fel minket vagy mennyire vagyunk merészek - már nem is beszélve. A jeruzsálemi kutatócsoport szerint ezek nem kizárólag tanult viselkedésminták, és sokszor nem is a lélektanra vezethetőek vissza, hanem a genetikára.

A kutatások során összesen 148 izraeli véletlenszerűen kiválasztott egyetemi hallgatót (fiúkat és lányokat vegyesen) vizsgáltak és az eredmény szerint összefüggés volt a D4-es, a dopamin receptor fehérje termeléséért felelős gén, és a kérdőívet kitöltők szexualitása között. Az orvosok arra lettek figyelmesek, hogy ennek a génnek a mutációi és a különböző szexuális szokások között összefüggés mutatható ki. Vagyis az adott gén néhány mutációja erősítette a nemi vágyat, míg más változatok csökkentették azt. A kutatók szerint ez a gén csak néhány tízezer éve jelent meg az embereknél, de a jelentősebb gond az, hogy a törzsfejlődés során, a populáció nagyobb része a szexuális vágyat elnyomó gént örökölte, és csak kevesebben örökölték elődeiktől a korlátlan örömöket biztosító DNS-t.

A helyzet persze nem reménytelen, sőt, az izraeli orvosok szerint az is elképzelhető, hogy a következő években a szexuális problémákat már nem pszichológiai módszerekkel próbálják meg gyógyítani, hanem gyógyszerekkel kezelve a géneket, egyszerűen megszüntetik a gátlásokat. A már jól ismert "fáj a fejem" kifogás pedig bizonyítottan genetikai betegség lehet, amire így orvosi segítség is érkezik.