A női táska titkai

Vágólapra másolva!
A pasik szerint a női táska feneketlen képződmény, tele furcsa, használhatatlan dolgokkal - és persze azt, amire igazán szükség van, soha nem lehet benne megtalálni. Ha azonban belekukkantunk néhány hölgy táskájába, rádöbbenhetünk: a nők sokkal felkészültebbek, alaposabbak és teherbíróbbak, mint ahogyan azt a férfiak gondolják, sőt, talán néhány titokra is fény derül...
Vágólapra másolva!

Néhány évtizede a női táska apró volt és dekorációs célokat szolgált: elfért benne egy illatosított zsebkendő, egy rúzs, talán az iratok is helyet kaptak benne. Mostanában azonban a táska egyfajta "második otthon": a nők jó része a fél életét cipeli benne magával, és egyáltalán nem a finomkodó sminkszerek és a kisbabák fotói foglalják el a legnagyobb helyet benne - mint ahogyan azt a férfiak gondolnák.

Árulkodó tatyók, fecsegő szütyők

De mit árul el egy táska a viselője személyiségéről, ha elárul valamit egyáltalán - tettük fel a kérdést Szakács Ildikó pszichológusnak. Szerinte a táska jó kiindulási pont arra, hogy megpróbáljuk "típusokba sorolni" az embereket, mert sok mindent elárul a viselőjéről: szeret-e divatosan öltözködni, vagy inkább praktikusságra törekszik, ki szeretne tűnni a tömegből vagy kerüli a feltűnést. Ezek azonban csak külső jellemzők: a kérdés sokkal izgalmasabb, ha nem csak a táska külsejét, hanem a tartalmát is vizsgáljuk.

"Ha valakinek felajánlják, hogy belenézhet egy másik ember táskájába, kevesen utasítanák vissza ezt a lehetőséget, legalábbis a nők közül" - állítja Szakács Ildikó. "Az emberek elemi szükséglete, hogy a kíváncsiságukat kielégítsék. Ezért pletykálkodnak, ezért beszélgetnek. És ezért kukkantanak bele más táskájába, akár titokban is."

Szalánczy Tünde stylist szerint a táska igazi "kommunikációs eszköz": nem csak azt árulja el a viselőjéről, hogy milyen, de azt is, milyen szeretne lenni.

"Egy drága, márkás táskát megvenni még mindig olcsóbb, mint ugyanannak a tervezőnek a ruháját" - mondja a divatszakértő. "Éppen ezért, aki ilyen táskával villog, az gyakran hatalmasabbnak, gazdagabbnak és divatosabbnak akar látszani, mint amit megengedhet magának. A táskán szereplő díszek, apró állatkák is inkább arra utalnak, hogy a viselője látványosan képvisel egy attitűdöt, világnézetet: például azt, hogy ő romantikus, érzékeny vagy éppen vicces személyiség - de lehet, hogy ő valójában nem is ilyen, csak ilyennek szeretne látszani. A visszafogott, zárkózott, introvertált emberek általában egyszerű, semmitmondó darabokat választanak, így őket könnyebb felismerni a táskájuk alapján."

A nagy táska-teszt

Az [origo] szerkesztőségében nyolc kolléganőt kértünk meg arra, borítsák ki a táskájukat, és annak tartalmát mutassák meg a világnak - a fotózás előtt nem "szelektálhattak", és semmilyen tárgyat nem rejthettek el a fényképezőgép elől.

A leggyakoribb tárgyak, amellyel a táskákban találkozhattunk: a mobiltelefon, a kulcsok, a pénztárca és az iratok - ezeket még a legminimalistább táska tulajdonosa sem hagyta otthon. A táskák felében volt papír zsebkendő, pendrive, valamilyen gyógyszer (leggyakrabban fájdalomcsillapító), rágógumi és toll. Négy táskában volt valamilyen sminkeszköz, ugyanennyiben volt valamilyen ékszer. Három táskában volt könyv, kettőben pedig valamilyen harapnivaló.

Szakács Ildikó szerint a legtöbb tárgy nem is a táska tulajdonosáról árulkodik, sokkal inkább a mai világról: elmaradhatatlan a mobiltelefon, a lakáskulcs, a toll, a pénztárca - ezek azok a tárgyak, amelyek a mindennapi túléléshez szükségesek.

"Meglepő módon a legtöbb női táskában sokkal több a férfias jellegű tárgy, mint a nőies csecsebecse" - mondja a pszichológus. "A telefon, a toll, a jegyzetfüzet vagy a naptár, a pendrive mind a munkához tartozik. Teljes sminkkészlet helyett csak rúzst, vagy szájfényt, dezodort találunk a táskákban. Ez azt is mutatja, a mai nőknek, bár fontos a kellemes külső, sokkal fontosabb, hogy a munkájában megfeleljen. A nőiesség csak jelzésszerűen jelenik meg a táskákban, hiszen a karrier világa kemény és férfias, elsősorban ez az, aminek meg kell felelni."