Nyolc szerettünket lepjük meg karácsonykor

Vágólapra másolva!
Kicsivel többet költünk az ünnepekre, mint tavaly, átlagosan nyolc szerettünket lepjük meg ajándékkal karácsonykor, és egy napunk megy el az ajándékvadászattal - derül ki rólunk, magyarokról egy kutatásból, amelyben a közép-, és kelet-európai régió hat országa vallott karácsonyi vásárlási szokásairól. 
Vágólapra másolva!

Nagylelkűek vagyunk, nem spórulnk sem az idővel, sem a pénzzel, ha a karácsonyi ajándékokról van szó, azonban a családtagjaink, barátaink kívánságlistáival mit sem törődünk - mindenki azt kapja, amit mi jónak tartunk.

Így vásárolunk mi, magyarok - legalábbis ez lett a végeredménye egy ma publikált kutatásnak, amelyben hat európai ország (Csehország, Magyarország, Lettország, Románia, Lengyelország és Oroszország) lakói vallottak karácsonyi vásárlási szokásaikról.

Kinek mit?

Az eredmények szerint a magyarok szívesen vásárolnak ruhát vagy kozmetikumot karácsonyra. Ezzel nem vagyunk egyedül: a régió lakosai is rendszerint ezekkel lepik meg szeretteiket.

A gyerekek ajándéka rendszerint játék, barátainknak könyvet vagy CD-t veszünk. A hazai apósok rendszerint valamilyen ital- vagy ételféleségnek örülhetnek.

Nagylelkűek vagyunk

A felmérésből kiderült az is, hogy Közép-Kelet-Európában, bár nem általános a jólét, mégis nagylelkűek vagyunk: a régióban a magyarok és a lettek ajándékozzák meg a legtöbb hozzátartozójukat, barátjukat az év végi ünnepekkor- átlagosan nyolc személyt - , a románok pedig a legkevesebbet: átlagosan négyet.

Idő és pénz

Szeretteink ajándékainak beszerzésével valamivel több mint 11 órát töltünk, s ezeket szeretjük saját kezűleg becsomagolni.

A karácsonyi ajándékokra a tavalyinál kicsivel többet, 204 eurót költünk összesen, ezzel a második helyen állunk a felmérésben részt vevő országok közötti rangsorban.

Ezen a téren a csehek az elsők, átlagosan 327 eurót fizetnek, míg a legkevesebbet, 109 eurót a lettek fordítják ajándékokra.


Nem várunk az utolsó percig

A vásárlás időpontját illetően viszonylag előrelátó nemzetnek számítunk: a legtöbben nálunk készülnek el idejében, azaz már egy hónappal karácsony előtt (36%), a lengyelek a másodikak 17%-kal. A magyarok többsége (88%) már egy héttel az ünnep előtt szinte valamennyi ajándékát beszerezte, s csak kevesen kezdik el az utolsó pillanatban a vásárlást.

Tékozolj ésszel!
5 tipp a költséghatékony karácsonyhoz

1. Ne ragaszkodjunk a drága márkákhoz!
A legtöbb esetben a név nélküli termékek éppolyan jó minőségűek és ráadásul olcsóbbak is. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a férfiak sokkal nagyobb arányban vásárolnak márkás, drágább termékeket, mint a női vásárlók.

2. Ne halogassuk a vásárlást, kezdjük el idejében!
A kapkodás meggondolatlan lépésekhez, túlköltekezéshez vezet.
Közép-Kelet Európában az emberek 31 százaléka csak az ünnep napján fejezi be a karácsonyi bevásárlást, annak ellenére, hogy így sokkal kevesebb idő jut az árban is megfelelő ajándék kiválasztására .

3. Szánjunk időt az árak összehasonlítására!
Ebben az időszakban jóval nagyobb az árverseny.
A kereskedők karácsony előtt egymással is versenyeznek, sokszor jelentősen csökkentve az árakat, hogy minél több vásárlót csalogathassanak üzleteikbe. A vásárlóknak azonban csak 63 százaléka hasonlítja össze a hasonló termékekért kért eltérő árakat, mielőtt megvesz egy ajándékot.

4. Ne feledjük: az ünnepeket leárazások követik, tartalékoljunk erre az időszakra is!
A karácsonyt követő leárazásokat a régió országaiban mintegy 22 millió ember várja. Azok számára, akik évente egyszer-kétszer szánják rá magukat nagyobb háztartási cikkek vásárlására, ez egy remek alkalom lehet a költségek csökkentésére. Közép-Kelet-Európában a kutatási eredmények szerint a magyarok használják ki a legkevésbé ezt az alkalmat.

5. A karácsonyi tervezgetés év közben is jól jöhet: folyamatosan tartsuk számon kiadásainkat !
Így könnyebb előre terveznünk.
Tájékozódjunk, hogy milyen finanszírozási lehetőségeket és hűségprogramokat kínálnak az üzletek. Előfordulhat, hogy kedvenc boltunk már a karácsonyt megelőző vagy az év eleji időszakban is kínál kedvezményeket, árengedményeket. Egyes helyeken kamatmentes hitellel is élhetünk. A férfiak 69 százaléka, míg a nők 67 százaléka nyilatkozott úgy, hogy előnyben részesíti azokat az üzleteket, amelyek hasonló akciókat kínálnak
.



Hiába a kívánságlista: azt vesszük, amibe beleszeretünk

A magyarok és a lengyelek impulzív vásárlók: az üzletben található kínálat és a médiában látott reklámok befolyásolják vásárlási döntéseiket. A románok előre készített listával indulnak bevásárló körútra, az oroszoknál pedig elsősorban a rendelkezésükre álló pénz befolyásolja a döntést.

A felmérés egyik érdekes megállapítása ugyanakkor, hogy a csehek és a lettek figyelembe veszik családtagjaik kívánságait, illetve azokról szerzett ismereteiket, míg a magyaroknál ennek aránya különösen alacsony (37%).

(Forrás: GE Money)