Vágólapra másolva!
Néhány évet ugyan kellett várni rá, de végre megérkezett: háromdimenziós metrókocsikat, nyitható-zárható ajtókat és jóval pazarabb látványt kínál a BVE nevű ingyenes vonatszimulátor új, alaposan kipofozott változata. Fanatikus játékosok munkájának köszönhetően monitora előtt egyaránt vezetheti benne a budapesti kettes és hármas metrót, valamint a kisföldalattit is.
Vágólapra másolva!

Nagyjából három éve akadtunk rá a remek, japán fejlesztésű ingyenes vasútszimulátorra, a BVE-re, melyhez a hazai rajongói tábor kemény magja, a BVEMetro.hu számtalan kiegészítőt készített, így a teljes hazai metróhálózat elkészült hozzá, de például a kettes villamos pályájának részét is be lehet járni benne. A hobbiprojektként készült szimulátor fejlesztése évekig nem haladt előre, szerencsére a világ különböző tájain élő rajongók közössége ezt is le tudta küzdeni: nemrégiben elkészült a nyílt forráskódú, ugyancsak ingyenes, OpenBVE nevű változat, amely új funkciókkal, és sokkal szebb grafikával várja a játékosokat.

Végre látszik is a metrószerelvény

Míg az elődökben kizárólag a jármű vezetőfülkéjében lehetett ülni, az új játékban már az egész szerelvény vagy állomás bejárható a numerikus billentyűzetről vezérelhető kameraállásból. Alaphelyzetben a vezetőfülke műszerfala látható, ezt a nézetet az F1-gyel lehet aktiválni, a külső nézetet pedig az F2-vel. Az új verzióban végre az ajtókat is maga nyithatja és csukhatja a játékos az F5-F6 gombokkal. Egyedül a megállóban várakozó emberek mozgolódása hiányzik a tökéletességhez.

Tavaly nyáron találkoztunk a budapesti metrós pályák készítőivel, akiktől megtudtuk, bizony nem kis munka volt a kisföldalatti és a két metróvonal csaknem teljes egészének lemodellezése, amelyet egy szöveges felületen kell leprogramozni. Elkészítéséhez stikában végig kellett fotózni az állomásokat a textúrák előállítása végett, tervrajzok híján pedig sokszor a helyszínen kellett lemérni a tartóoszlopok vagy a padok elhelyezkedését.


Sokkal szebb lett a grafika, élethűbb a játék

Annak ellenére, hogy a pályák készítői hangsúlyozták, nem törekedtek százszázalékos pontosságra (így az egyébként létező óvóhelyek lejáratai sem látszanak), meglehetősen alapos munkát végeztek: még a hirdetések, útirányjelző feliratok is elolvashatók a virtuális peronokon, a metrók hangjai is élethűek, s persze mikrofonnal felvették a következő vagy az aktuális állomások neveinek bemondását, de még az ellenőrök tevékenységére figyelmeztető hangosbeszélőt is.

Kérem, vigyázzanak, az ajtók záródnak!

Az OpenBVE legfontosabb újítását a látványos járművek jelentik, hiszen eddig a szerelvényekből csupán műszerfaluk látszódott, most azonban a teljes szerelvényt körbe lehet járni a kamerával (F2, majd a numerikus billentyűzet gombjaival és a kurzormozgató gombokkal lehet mozogni, forogni, közelíteni és távolítani). A játék és a pályák telepítését lejjebb ismertetjük, most röviden az irányítást mutatjuk be.

Forrás: [origo]
A kettes metró régebbi szerelvényeit is lehet vezetni (még több kép)

Az OpenBVE-ben szabadon átállítható az irányítás, alapesetben az elinduláshoz először be kell zárni az ajtókat (F5 vagy F6 billentyű), előremenetbe kapcsolni az F billentyűvel (tolatni a V-vel lehet) lehet. A "gázkar" szabályozása a Q és az Y (angol billentyűzeten a Z) gombokkal történik, A-val pedig üresbe lehet tenni a járművet. A képernyő bal alsó sarkában lehet leolvasni, hogy a kar épp milyen állásban van, általában több gyorsítási és több fékezési fokozatot is kínálnak a motorkocsik. Vigyázat, az új verzióban már nem lehet ész nélkül száguldani, ugyanis a szerelvény ki is tud siklani, ha pedig nem tartja a menetrendet, könnyen egy előtte álló metrókocsiba ütközhet. Egyébiránt a játékosnak nincs más feladata, mint az, hogy tartsa a menetrendet és minél pontosabban érjen a végállomásra.

Egy kicsit kacifántos telepíteni ...

Az OpenBVE szoftveres része csupán néhány megabájtos, és Windows XP mellett Vistán is futtatható, de linuxos és Mac OS X-en futtatható változat is készült belőle, menüje pedig alapból támogatja a magyar nyelvet is. Sajnos különböző jogi problémák miatt az alapprogramból hiányzik néhány olyan fájl, amely futtatásához szükséges, ezért néhány külső programfejlesztő környezetet is fel kell telepíteni mellé. Az igazat megvallva nem túl bonyolult, inkább macerás procedúráról van szó, amelyhez a Szimulátor Klub oldalain teljes körű ismeretőt is találhat az érdeklődő, itt pontosan leírják, mit és honnan kell letölteni, és mit hová kell másolni. Lustább vagy bátortalanabb olvasóink számára találtunk egy teljes, pepecselést nem igénylő windowsos programcsomagot (pályákat és járműveket ez sem tartalmaz) is a RapidShare fájlmegosztó oldalon is, bár ennek esetében fennáll a kockázata, hogy előbb-utóbb törölni fogják.

Forrás: [origo]
A kisföldalattit egyszerűbb vezetni (még több kép)

... de nagyon megéri

Az OpenBVE-t nem is kell telepíteni, mappájából közvetlenül indítható az OpenBve.exe fájllal. Ahhoz, hogy játszani is lehessen vele, még le kell tölteni hozzá pályákat és járműveket is: a magyar metró esetében ezeket egy helyről, a Bvemetro.hu honlapról be lehet szerezni, itt a három fővárosi vonalon járó összes szerelvényt, illetve a három vonal pályáinak csaknem teljesen élethű virtuális másait is le lehet tölteni.

Az oldalon közzétett kiegészítők ráadásul kényelmesen használható telepítővel rendelkeznek. Egy tipp: érdemes a BVE mappáján belülre, mondjuk "palyak" és "jarmuvek" könyvtárakba telepíteni ezeket, hogy könnyen meg lehessen találni őket a játék indítása után megjelenő fájlkezelőből. A pályákat egyébként a Railway mappán belül, a Routes nevű könyvtárban lehet fellelni, a megfelelő járműveket pedig automatikusan kiválasztja a program, ha fel vannak telepítve. A szájton szerencsére az összes szükséges jármű ingyenesen beszerezhető, letöltésük előtt csak azt kell megnézni, hogy mindenképpen az openBVE-vel kompatibilis csomagot szerezzük be (a Járművek (openBVE) menüben találhatóak), mert csak ezek kínálnak 3D-s látványt. Érdemes még az Options/Language menüben magyarra állítani a kezelőfelületet, a játék ugyanis alapból angol nyelven indul.

Le a kalappal!

Minden elismerésünk az évek óta tetszhalott állapotban leledző vonatszimulátort életre keltő fejlesztőknek, nemkevésbé a pályákat és járműveket megtervező fanatikusoknak, akik nélkül az egész mit sem érne. Bár az OpenBVE gépigénye lehetne alacsonyabb is, kisebb felbontás és kevesebb speciális effektus mellett egyszerűbb számítógépen, laptopon is futtatható. Ha már valaki bejárta mindhárom fővárosi vonalat, a BVEStation, a Rail Sim Routes és a TrainSimCentral oldalain további külföldi pályákat és vonatokat tölthet le a játékhoz ingyen.