Agyzsibbasztó horrorparódiával születik újjá a kalandjátékok műfaja

Vágólapra másolva!
Minden idők legviccesebb játékműfaja van feltámadóban. Több mint tíz év szünet után ismét jelennek meg idióta szereplőkkel benépesített, rajzfilmes tájakon forgatott, agyfacsaróan nehéz feladványokkal teli kalandjátékok. Kipróbáltuk az elrabolt horrorsztárokról szóló Next Big Thinget.
Vágólapra másolva!

A szórakoztatóipar egyik legfiatalabb, és legdinamikusabban fejlődő ágának számító videojáték evolúciója elképesztően gyorsan, kíméletlenül zajlik. Ismert fejlesztőcsapatok, népszerű sorozatok vagy akár egész zsánerek is eltűnhetnek pillanatok alatt, ahogy az igények és a technológia változik. Így esett áldozatul az akciónak, a három dimenziós, filmszerű megjelenítés hozó válotzásoknak a 80-as évek végének, 90-esek elejének népszerű műfaja, a kalandjáték.

A rajzfilmszerű, humorral átszőtt, és az agytekervényeket alaposan megtornásztató játékok egy évtizedig voltak népszerűek, és most visszatérésre készülnek. A kalandjátékok leginkább a hangulatos, mesterien megrajzolt helyszíneikkel, az ikonikus karaktereikkel, a történetükkel, és az elmés fejtörőikkel hódítottak.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=2nXxgzlkQvivoYLF
Új részekkel bővült tavalyelőtt a klasszikus Monkey Island-sorozat
A siker receptjét George Lucas, a Star Wars atyja által alapított LucasArts stúdió kísérletezte ki a legtökéletesebben. A cég nevéhez számos olyan klasszikusnak számító sorozat fűződik, mint a szavakkal kardozó kalózokkal benépesített Monkey Island, a mozivászonról is ismert Indiana Jones kalandjai vagy a nyomozós Sam&Max-sztorik. A stúdióban kinevelt fejlesztőknek, az új platformoknak, és persze a műfaj rajongóinak köszönhető, hogy a kalandjátékok később sem tűntek el teljesen a süllyesztőben, annak ellenére, hogy a nagy kiadók a kilencvenes évek közepén, a látványos akciójátékok térnyerésekor elfordultak a stílustól.

Másodvirágzás az új évezredben

Nagyjából tíz évet kellett várni arra, hogy a sokáig tetszhalott állapotba került, háttérbe szorított műfaj újra felvirágozhasson, és kitörjön a rétegjáték kategóriából. A reneszánsz két vonalon is zajlik: megjelentek a klasszikus kalandjáték-elemeket akcióelemekkel dúsító programok, illetve a hagyományosabb, megszokott receptet látványosabb, és egyben emészthetőbb formában tálaló címek. Az előbbire a PlayStation 3 konzolokon megjelent Heavy Rain a legjobb példa. A forradalmian új megoldásokkal és filmszerű grafikával rendelkező játékban három főszereplő párhuzamosan futó, drámai történetét ismerhették meg a játékosok. A mindenkit rettegésben tartó sorozatgyilkos utáni hajsza több szálon fut, így nem csupán a végjáték, de az egyes jelenetek mindegyike is számtalan különböző módon végigjátszható az interaktív filmnek is beillő játékban.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=j4fh2fpLmZycM4euA 2010-es év legjobb horrorja egy kalandjáték volt, a Heavy Rain

Ilyen nagy volumenű és költségvetésű, forradalmi kalandjáték ritkábban készül, a fejlesztők inkább a hagyományosabb receptre épülő, olcsóbban megvalósítható programokra koncentrálnak. Az elmúlt néhány évben főleg az európai stúdiók szállították a régi nagy klasszikusok folytatásait. A kalandjáték reneszánsza az amerikai Telltale Games megalapítása után kezdődött el. A LucasArts egykori alkalmazottai által alapított játékcég a legendás sorozatok újraélesztésével került a köztudatba, de a vicces nyomozópáros kalandjait bemutató Sam & Max, és az inkább szájhősködéssel, mintsem valódi tettekkel bizonyító kalóz történetét feldolgozó Monkey Island újabb részei mellett teljesen új szériákon is dolgoznak.

A klasszikus recept nyomában

Az európai csapatok közül a kalandjátéknak örök hűséget esküdő, 1994 óta pár évente újabb játékkal jelentkező, spanyol Pendulo Studios jelentkezett újabb nagy dobással, melynek stílszerűen a The Next Big Thing címet adták. A bevált recepten nem változtat a Pendulo: a megjelenítés rajzfilmszerű lesz, a játékmenet a klasszikus "point & click" navigációra épít, a játékos az egér kattintásával terelgeti a főhősöket a képernyőn, illetve ugyanezzel a módszerrel fedezi fel a helyszíneken megbúvó tárgyakat, lehetőségeket.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=rumJjzLLCa5jvHDlMár az intró is sejteti, hogy ebben a történetben senki sem normális teljesen

A történet megismeréséhez különféle fejtörők megoldásán keresztül vezet az út, a sikerhez elengedhetetlenül fontos a helyszínek felfedezése, a legkülönfélébb karakterek megismerése, illetve a mindenfelé elszórt tárgyak felszedése, és kombinálása. A kalandjátékok fő jellemzőjének számító abszurditás is fontos szerepet kap, az egyik feladat során például a légyszerű, össze-vissza repkedő tudóst kell meggyőzni arról, hogy a főhős a társadalom haszontalan tagja, aki nagy eséllyel hamarosan elhalálozik, és ráadásul mentális problémákkal is küzd. Minderre azért van szükség, hogy a főszereplő részt vehessen egy életveszélyes kísérletben. A továbbjutáshoz költeményeket kell kicsikarni egy, a fájdalmát versbe öntő szörnyetegből, össze kell törni a kölcsönbe kapott autót, és át kell verni egy várható életkort mérő masinát is.

Forrás: [origo]
Külön segítségmenüt kaptak a kezdő játékosok

A történet is a klasszikusokat idézi. Az újságírópáros egy újabb horrorfilm premierjére hivatalos, Hollywood játékbeli másában a szörnyeket valódi szörnyetegek alakítják, velük kellene interjút készítenie a kettősnek. Dan, a sportrovat lusta, macsó riportere persze nem hajlandó kivenni a részét a feladatból, emiatt aztán elsőként Liz irányítása a feladat. Hamarosan azonban a rutinfeladat teljesen új irányt vesz, kiderül ugyanis, hogy a filmstúdió főnöke ezentúl a sztárjaival musicaleket, és családi filmeket szeretne forgatni. Ezt többen, köztük a szörnyek sem veszik jó néven, és nem sokkal később több karakternek, köztük Liznek is nyoma vész. Ekkor már Dan is kénytelen abbahagyni a békés iszogatást, mert annak ellenére, hogy első pillantásra mindenben különbözik kolléganőjétől, és folyamatos veszekedésből áll a a kapcsolatuk, az elmaradhatatlan szerelmi szál is ott lapul a háttérben.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=0YiiiMXPPlGihTWHA grafika a Disney-meséket, a párbeszéd inkább az Asterixet idézi

A hagyományos elemek mellett feltűnik néhány aránylag új, a műfajban csak az elmúlt években meghonosodott összetevő is. Ezek főleg a tapasztalatlanabb, türelmetlenebb játékosok kedvéért kerültek be, köszönhetően annak, hogy régen a túl nehézre hangolt, vagy túl kicsavart gondolkodást igénylő feladatok elriasztották az arra kevésbé fogékony próbálkozókat. Régebben sokszor előfordult például, hogy pixelnyi méretű tárgyakat kellett vadászni a helyszíneken, és megesett az is, hogy több tucat képernyőt kellett újra átkutatni a továbbjutást jelentő kirakódarabot keresve. Ilyesmivel most már nem feltétlenül kell bajlódni: egyrészt a fejlesztők nem próbálják ilyen trükkel kitolni a játékidőt, másrészt egyetlen ikonra kattintva minden helyszínen megjeleníthetőek a fontos objektumok, tárgyak.

Forrás: [origo]

Emellett, ha valaki teljesen elakadna a fejtörő megoldásánál, tippeket lehet kérni a játéktól, melyek első kattintásra még csak halvány utalást, harmadik, negyedik kattintásra viszont már konkrét megoldást is tartalmaznak. A tapasztalt kalandoroknak érdemes a nehéz fokozatot választani a játék indításakor, ebben az esetben nem kérhetőek le az említett segítségek, így nem lesz nehéz a néha oly csábító lehetőségeket figyelmen kívül hagyni.

Az utánpótlással nem lesz gond

A magyar feliratos változatban boltokba kerülő The Next Big Thing mindenképpen kötelező vétel a kalandjátékot kedvelőknek. Azoknak, akik a humorosabb megközelítés helyett inkább izgalmakra, és misztikumra vágynak, érdemes a Black Mirror-sorozat harmadik részét kipróbálni, a cseh fejlesztők lebilincselő játéka szintén nemrég debütált. A trilógiát lezáró epizódban egy kegyetlen gyilkossággal vádolt férfi történetét ismerhetik meg a nyomozók, aki az ártatlanságát próbálja bizonyítani. A feladatot tovább nehezíti, hogy a játékos sem tudhatja biztosan, hogy nem a főhős gyújtotta-e fel a Black Mirror-kastélyt.

Forrás: [origo]
Egy könyv áráért miénk lehet a The Next Big Thing feliratos verziója

A műfaj rajongói a fellendülésnek, és az egyre nagyobb érdeklődésnek köszönhetően, idén folyamatos utánpótlást kapnak a már említett Telltale jóvoltából. A csapat a Vissza a jövőbe-, és a Jurassic Park-filmekre, valamint a The Walking Dead című televíziós sorozatra épülő játékokra koncentrál jelenleg, melyeket a cégtől megszokott módon, epizódikus formában, tehát több részletre bontva tárnak a játékosok elé. A kalandjátékok terjedését segíti, hogy már nem csak PC-n, de letölthető formában a konzolokon, az Apple mobil eszközein, és az okostelefonokon is könnyedén terjeszthetők, illetve az alacsony gépigénynek köszönhetően, könnyedén futtathatóak is.

Tóth Tibor