Vágólapra másolva!
Brian de Palma szerint egy nagy művésztől nem várható el, hogy barátságos nagybácsi legyen, és ő ehhez is tartotta magát interjúnk alatt. Hollywood 72 éves rendezőmogulja morózusan válaszolgatott kérdéseinkre a már-már védjegyének számító ballonkabátjában. Ő volt az, aki 40 éve Spielberggel, Lucasszal és Scorsesével együtt megújította az amerikai filmet, a sztárok helyett az önálló vízióval rendelkező rendezőket állítva a középpontba. A sebhelyesarcú, a Carlito útja és a Mission: Impossible alkotóját a Gyilkos vágyak című új filmje apropóján faggattuk. Elmesélte, hogy az erőszakos film jó feszültségoldó, a pénz nem érdekli, és azt is, hogy miért nem fog soha elkészülni az Aki legyőzte Al Caponét előzményfilmje. De Palma szerint a Zero Dark Thirty csak elmegy, a Django elszabadul viszont elég jó. Megpróbáltuk felkelteni az érdeklődését Pálfi György Final Cutja iránt is.
Vágólapra másolva!

Öt év telt el a legutóbbi filmje óta. Bosszantja, ha évek mennek el úgy, hogy nem csinál filmet?

Nem bosszant. Sőt, valójában ebben a pár évben nem is akartam dolgozni. Két iskolás korú lányom van, jó volt otthon maradni velük, és nem összevissza utazni.

Most forgatta le egy három évvel ezelőtti francia film angol nyelvű remake-jét Gyilkos vágyak címmel. Ön szerint milyen esetben indokolt remake-elni egy filmet?

Ha az alapanyag elég érdekes ahhoz, hogy megérjen egy újrafeldolgozást. Gyakori, hogy külföldi filmeket angol nyelven újraforgatnak, mivel Amerikában az emberek nem szívesen olvasnak feliratot. Itt is ez volt a helyzet. Volt egy francia film, amelyről tudni lehetett, hogy angolul sokkal többen fogják megnézni. A producert megkeresték Amerikából az ötlettel, ő pedig úgy döntött, hogy inkább megcsinálja maga. Én pedig elég lebilincselőnek találtam a történetet ahhoz, hogy megrendezzem az angol nyelvű verzióját.

Amerikában most remake-elik az ön Carrie című 1976-os filmjét. Ehhez mit szólt?

Ahogy mondtam, az alapanyag a döntő. Szerintem a Carrie van olyan érdekes történet, hogy nemzedékről nemzedékre valaki hozzányúljon.

Kíváncsi a Carrie remake-jére?

Más filmek jobban érdekelnek.

A Gyilkos vágyak-ban Rachel McAdams egy szexuálisan felszabadult nőt játszik, a szexjelenetben mégis eltakarja a testét a paplannal. Ez az ön választása volt, vagy egyszerűen nem tudta rábeszélni a meztelenkedésre?

Neki nem okozott gondot a meztelenkedés, sőt, mondta is, hogy nem szeretné, ha úgy tűnne, hogy szemérmesen takargatja magát. Felvettük a jelenetet úgy is, hogy minden látszott, és úgy is, hogy el volt takarva. Nekem az utóbbi jobban tetszett, ezért ez került a filmbe.

Forrás: ADS Service
Rachel McAdams a Gyilkos vágyak forgatásán

Amikor megnéztem a velencei filmfesztiválon a Cenzúrázatlanul: Háború másképp című legutóbbi filmjét, utána úgy éreztem magamat, mint akit elgázolt egy kamion. Ezt a hatást akarta kiváltani?

Igen, mélyen meg akartam botránkoztatni a nézőket.

Elégedett volt annak a filmnek a fogadtatásával?

Nos, Amerikában hevesen gyűlölték, mert kritizáltam benne az amerikai hadsereget, és a legtöbb ember szerint ilyet nem szabad tenni. De én úgy éreztem, hogy ezeket a dolgokat ki kell mondani, és így is tettem.

Látta a Zero Dark Thirty-t?

Igen.

Milyennek találta?

Elment.

Forrás: ADS Service
Cenzúrázatlanul: Háború másképp

Többször nyilatkozta, hogy a mozivászonra szánja a filmjeit. Elszomorítja, hogy a legtöbb ember számítógépen vagy urambocsá a telefonján nézi meg őket?

Erre nincs ráhatásom. Megcsinálom a filmet úgy, ahogy én szeretném látni a mozivásznon, és ha ők az iPadjükön akarják megnézni, az ő dolguk. Szerintem a filmek többsége még mindig nagyvászonra készül, nem iPhone-ra. Ott mutat jól, és ha valaki a markában néz mozifilmet, lemond az élmény nagy részéről. Persze valamit valamiért, értem én. De én azt az iskolát képviselem, amelyik azt mondja, a filmnek meg kell adni a tiszteletet.

Mostanában két film is volt, amely szörnyetegként mutatta be Alfred Hitchcockot. Visszataszítónak találja ezt a trendet?

Igazságtalannak tartom, mert már nem él, ezért nem tudja megvédeni magát. És ki mondta, hogy egy nagyformátumú művész legyen olyan, mint egy barátságos nagybácsi? Elképzelhető, hogy Hitchcocknak voltak olyan dolgai, amelyeket bizonyos színésznők nyugtalanítónak találtak, de a műfaj nagymesteréről beszélünk, nem kell mindenkinek angyalnak lennie.

Ha ön készítene róla filmet, hogyan ábrázolná?

Sosem csinálnék róla filmet. Ami azt illeti, a Hitchcock-mozifilmet fel is ajánlották nekem, de visszautasítottam.

Forrás: ADS Service
Rachel McAdams, Brian de Palma és Noomi Rapace a Gyilkos vágyak forgatásán

Szenvtelenül tudja fogadni, ha egy filmje megbukik a mozipénztáraknál?

Annyiszor megtörtént már velem, hogy már egyáltalán nem érdekel. Maximum azért zavar csak, mert annyival nehezebb lesz pénzt szerezni a következő filmre.

Előfordult, hogy csak a pénz miatt vállalt el egy filmet?

Soha.

Francis Ford Coppola mondta, hogy nehéz jó művésznek maradni, miután az ember gazdag lesz. Egyetért vele?

Nehéz kérdés. A rendezők az én generációmból hihetetlenül sok pénzt kerestek, viszont piszkosul jó filmeket is csináltak. Spielberg, Lucas és Scorsese is elképesztően gazdag, és a korszak legmeghatározóbb filmjeit csinálták meg.

Amikor ön meggazdagodott, érzett változást a munkájában?

Nem igazán, mert sosem foglalkoztam a pénzzel. Nem szeretek dolgokat venni. Ha annyi pénzt keresek, hogy megélek belőle, és el tudom tartani a családomat, a többi már felesleges számomra.

Pár hónappal ezelőtt csináltunk egy összeállítást a legszexibb sztriptízjelenetekről, és a Femme Fatale-t hoztuk ki harmadik helyre. Elégedett a helyezéssel?

Igen, tényleg nagyon szexi az a tánc. Rebeccának hihetetlen teste van, és ahogy mozog... irtó szexi. Mi volt az első két helyezett?

A pankrátor és az Alkonyattól pirkadatig.

A pankrátor sztriptízjeleneteit nem nevezném szexinek.

Sztriptízjelenet a Femme Fatale című filmből

Tarantino mondta, hogy a rendezők idős korban kiégnek, és általában az utolsó négy filmjük a leggyengébb. Mit gondol erről a kijelentésről ön, akinek az újabb keletű filmjei pont olyan ütősek, mint a régebbiek?

Tudom, hogy miről beszél, mert én is tanulmányoztam egy csomó rendező karrierjét. A legjobb filmjeiket általában a negyvenes-ötvenes éveikben csinálták, aztán a hatvanas-hetvenes éveikben már érezhetően csökken a színvonal. És ha megnézed Hollywood aranykorának legjelentősebb rendezőit, ez akkor is igaz. A karrierje vége felé már John Ford, Billy Wilder vagy akár Hitchcock is gyengébb filmeket csinált.

De vannak kivételek?

Persze, hogy vannak. Kemény szakma ez, fizikai igénybevételt követel, és egy csomó dolog elvihet a rossz irányba. Ha pár jó filmet le tudsz tenni az asztalra a negyvenes-ötvenes éveidben, akkor szerencsésnek mondhatod magadat.

Gondol arra, hogy mit fog maga után hagyni?

Nem, mert nem tudom befolyásolni. Vagy emlékezni fognak rám, vagy nem, ez annyi mindenen múlik.

Évek óta beszél arról, hogy megcsinálná az Aki legyőzte Al Caponét előzményfilmjét. Most, hogy a Boardwalk Empire című HBO-sorozat nagyjából feldolgozta Al Capone karrierjének korai szakaszát, van értelme még megcsinálni azt a filmet?

Nem, de elsősorban nem a sorozat az oka. Az Aki legyőzte Al Caponét előzményfilmjének az lett a végzete, hogy a Paramount Stúdióban egy korábbi menedzsmenttel fejlesztettük, és egy új vezetőség sosem szeret megcsinálni egy olyan filmet, amelyet az elődjeik találtak ki. Emiatt valószínűleg sosem fog elkészülni.

Nézi amúgy a Boardwalk Empire-t?

Megnéztem az első részét, amelyet Scorsese rendezett, és később pár részt, amelyekben Al Capone is feltűnt. De ott az Al Capone-legendát dolgozták fel, amelyet már számtalan filmben és tévésorozatban elmeséltek. Érdekes húzás, hogy Atlantic Citybe helyezték a történetet, de olasz gengszterek a szesztilalom alatt... ezt már ezerszer megcsinálták.

Forrás: [origo]
Aki legyőzte Al Caponét

Hogyan tudja, hogy egy ötletben van-e annyi, hogy érdemes filmet csinálni belőle?

Ha beférkőzik a képzeletembe, és szinte magától kifejlődik a fejemben az egész. Látom magam előtt a képeket, és kitalálom hozzá a színészeket, akik el tudnák játszani a szerepeket.

Lehet önről tudni, hogy rengeteget jár moziba, rengeteg filmet néz meg. Látott már olyan magyar filmet, ami tetszett önnek?

Magyar filmek... hmmm. Látok egy csomó filmet fesztiválokon, gyakran meg sem jegyzem, hogy melyik országban készültek. Frissítsd fel, kérlek, a memóriámat, melyik magyar filmet kellett volna látnom mostanában!

Tavaly a Gyilkos vágyak-kal egyszerre vetítették a New York-i filmfesztiválon Pálfi György Final Cut című filmjét. Azt nem látta véletlenül?

Nem rémlik. Miről szól?

Egyszerű szerelmi történetet mesél el, de egy nagy montázs az egész, 500 híres film részleteiből van összevágva. Az ön filmjei közül is legalább ötből vannak benne részletek.

Nagyon érdekesen hangzik, de nem láttam sajnos. Bemutatják majd Amerikában?

Csak fesztiválokon vetítik, mert a sok filmrészlet miatt szerzői jogi szempontból rémálom.

Kár.

Forrás: [origo]
A Carlito útja című De Palma-film egyik kockája a Final Cut-ban

Ha egy filmben egy ötletet briliánsnak állítanak be, általában elég röhejes szokott lenni. A Gyilkos vágyak-ban viszont tényleg szuper az a reklám. Hogy jutott ez az eszébe?

Ez a reklám tényleg létezik, az interneten bukkantam rá.

És megkereste a készítőket?

Nem, csak lekoppintottam.

És nem fognak pénzt követelni érte?

Egyelőre nem tették.

A REKLÁM

A Gyilkos vágyak-ban szereplő farmerreklám eredetije két évvel ezelőtt bukkant fel a neten, és rövid idő alatt több mint 20 millió nézőt szerzett magának. A kétperces videót először két fiatal ausztrál színésznő magánakciójának tulajdonították, de később kiderült, hogy igazából a Levi's és a Colenso BBDO nevű reklámcég állt mögötte.


A sebhelyesarcú című filmje nagy kultusznak örvend a rapperek és a gengszterek körében, de mintha ezek az emberek nem fognák a dolog iróniáját, és példaképként tekintenek Tony Montanára. Ezt nem találja ijesztőnek?

Igaziból bámulatosnak tartom, hogy A sebhelyesarcú kultusza ennyi év után is életben maradt. És hogy kik hogyan értik a filmjeimet, ez megint olyan dolog, amit nem tudok szabályozni. Már nem nagyon szoktam törni a fejemet olyan dolgokon, amelyekre nincs ráhatásom.

És arra szokott gondolni, hogy milyen felelősséggel tartozik a közönségnek filmkészítőként?

Ha arra célzol, hogy sok filmem erőszakos, akkor el kell mondanom, én egyáltalán nem hiszek abban, hogy az erőszakos filmek valódi erőszakot szülnek. Szerintem épp az ellenkezője igaz. Ha erőszakos filmet nézel, azzal levezeted a feszültséget. Nem hiszem, hogy például az Aki legyőzte Al Caponét megnézése után bárkinek is kedve támadt felkapni egy baseballütőt, és péppé verni valakinek a fejét.

Forrás: ADS Service
Robert De Niro az Aki legyőzte Al Caponét című filmben

A következő filmjét a Joe Paterno-ügyről csinálja Al Pacino főszereplésével. Abban a témában mit talál érdekesnek?

Ez az ügy egy igazi dráma, ami mellesleg rengeteg izgalmas kérdést vet fel. Például e történet ürügyén lehet beszélni Amerika kedvenc sportjáról, a fociról, és arról is, hogy bár elvileg ehhez a sporthoz csupa pozitív jellemzőt társítunk a fejünkben, mégis mennyire romlottá vált az egész amiatt, hogy hihetetlen mennyiségű pénz van benne. Nagyon érdekesnek találom azt a folyamatot, ahogy az üzlet tökreteszi a dolgokat, amelyek korábban tiszták és ártatlanok voltak.

A filmkészítésről szóló filmek közül ön szerint melyik a legjobb?

Az Alkony sugárút vagy A szörnyeteg és a szépség.

És azok közül, amik azt mutatják be, hogy mostanában hogyan mennek a dolgok?

A Csapnivaló. Az egy elragadó film, pontosan és hitelesen mutatja be, hogy milyen alacsony költségvetésű filmet csinálni. Ráadásul nagyon vicces is.

Forrás: [origo]
Egy kocka a Csapnivaló című filmből

Van olyan filmterve, amellyel kapcsolatban azt érzi, hogy muszáj megcsinálnia?

Már nincs. A tény, hogy életben vagyok, és még tudok rendezni, egy kisebbfajta csodával ér fel.

Hány filmet tervez még csinálni?

Fogalmam sincs. Amíg lesznek jó ötleteim, addig csinálom.

Nehezen tud pénzt szerezni a filmjeire Amerikában?

Attól függ, milyen filmről beszélünk. Egy csomó témára irtó könnyű pénzt kapni, a kérdés, hogy rá akarsz-e szánni egy-két évet az életedből. Engem például legtöbbször olyan dolgokkal keresnek meg, amik kísértetiesen hasonlítanak valamelyik korábbi filmemre.

Látott valami jó filmet mostanában?

A Django elszabadul elég jó volt, a Napos oldal pedig kifejezetten tetszett.