A legendák hajójának magyar legendái, és a valóság

Titanic
A Titanic már azt megelőzően legendává vált, hogy kifutott volna első útjára
Vágólapra másolva!
A jövő hónapban, július 20-án nyílik meg Budapesten az a grandiózus Titanic-kiállítás, amely az óceán mélyéről felhozott eredeti relikviák százainak bemutatása mellett önálló szekciót szentel az óceánjáró magyar vonatkozásainak is. A tengerhajózás történetében nincs még egy olyan katasztrófa, amely olyan nagy, és szűnni nem akaró érdeklődést keltett volna, mint a Titanic tragédiája. A több mint száz éve elsüllyedt egykori óceánjáró történetét át meg átszövik a legendák, és természetesen, az „álmok hajójának" legendáriumból a magyar szálak sem hiányoznak.
Vágólapra másolva!

Makacs legendák sora fonja körbe az "álmok hajóját"

Kereken 105 év telt el azóta, hogy minden idők leghíresebb óceánjárója, az RMS Titanic 1912. április 15-ének hajnalán, szenzációsnak beharangozott első útján az Atlanti-óceán fagyos hullámsírjába merült. A leginkább elfogadott adatok szerint 1517 áldozatot követelő katasztrófa mélyen megrendítette a világközvéleményt.

Az "álmok hajója" az első útján, miután egy jégheggyel ütközött, 1912 április 15-re virradó hajnalon hullámsírba merült. A Titanic történetét át meg átszövik a legendák Forrás: AFP/Peter Muhly

Önmagában, az áldozatok számát tekintve az elmúlt száz évből legalább öt olyan „civil" hajótörést is ismerünk,

amelyek jóval súlyosabbak voltak, mint a Titanic tragédiája.

Még sincs hajó, amelynek sorsa olyan nagy és szűnni nem akaró érdeklődést keltene, mint a Titanicé.

A Titanic híres lépcsőfeljárója Forrás: Mary Evans Picture Library/ONSLO/White Star Photo Library/Rights Managed

A Titanic iránti lankadatlan kíváncsiság titka, hogy ez a hajó már azt megelőzően legendává vált, mielőtt még 1912. április 10-én kifutott volna az alig négy és fél napig tartó első, de végzetesnek bizonyult útjára, a Southamptoni kikötő 44. számú dokkjából.

A Titanic már azt megelőzően legendává vált, hogy kifutott volna első útjára Forrás: Wikimedia Commons/Ken Marschall

Az „elsüllyeszthetetlen" Titanic ugyanis az emberi történelem egyik legsikeresebb korszakának volt a testet öltött szimbóluma. Annak a viktoriánus ( vagy nálunk Ferenc Józsefi ) korszaknak, amely a tudomány és technika szédítő eredményei alapján büszkén hitt az ember természetei erőket leigázó, és azt uralni képes felsőbbrendűségében.

A Titanic a kikötői csatornában a vontatóhajók, a "bikák" kíséretében a nyílt tenger felé halad 1912. április 10-i kihajózásakor Forrás: AFP

A Titanic hullámsírba merülésével ez a hit is mindörökre szertefoszlott.

A hatalmas luxusgőzössel kapcsolatos makacs legendák azonban túlélték az „álmok hajójának" pusztulását.

A Titanic-legendárium történetei a kollektív emberi emlékezet részévé válva önálló életre keltek. Még felsorolni is nehéz a Titanic katasztrófájának valamennyi igaznak vélt, de a valósággal köszönőviszonyban sem álló szegmensét.

A "mélység kísértete". Részlet a Titanic 3 861 méter mélyen fekvő roncsáról, amint az egyik MIR kutató tengeralattjáró reflektorával megvilágítja (Részlet a Gohst of the Abyss című dokumentumfilmből) Forrás: AFP

Természetesen, a Titanic legendái között felbukkan a „magyar szál" is,

magyar áldozatokkal és túlélőkkel. 2012-ben a Titanic-centenárium alkalmából a hazai sajtóban megjelent megemlékezések és összefoglalók némelyike név szerint is felsorolta a hajó vélt magyar utasait, és a Titanic katasztrófájában odaveszett állítólagos magyar áldozatokat.

Az osztrák-magyar konzulátus harminchárom "magyar" utasról tett említést

A hazai sajtó korábban többször, több cikkben is megemlékezett az óceánjáró állítólagos magyar utasairól, ezért a közvélemény hajlamos tényként kezelni a Titanic magyar utasainak létét. A korabeli dokumentumok alapján azonban mégsem tekinthető ennyire egyértelműnek a helyzetet.

A The Boston Daily Globe címlapon tudósít a Titanic pusztulásáról, 1912 április 16-án csütörtökön megjelent lapszámában Forrás: AFP/Ho

Miután a nagy hírügynökségek 1912. április 16-án világgá kürtölték a Titanic addigra már bizonyossá vált tragédiáját,

idehaza először a Soproni Hírlap tudósított 1912. április 18-án megjelent lapszámában magyar áldozatokról és túlélőkről.

Május 4-én az újság már konkrét neveket is megemlít: a Soproni Hírlap közlése szerint a Titanic harmadosztályán utazott egy helyi, soproni illetőségű család, név szerint Kisik Antal és felesége, Hoffer Lujza, valamint öccse, Kisik Vince a leányával, Kisik Máriával.

Több mint 1500-an vesztek oda a Titanic katasztrófájában Forrás: AFP

A Soproni Hírlap azt is tudni vélte, hogy Kisik Antal valamint felesége megmenekültek, viszont az öccse és 18 éves unokahúga odavesztek a katasztrófában. Az Osztrák–Magyar Monarchia londoni konzulátusa 1912. április 28-án kelt és a közös külügyminisztériumnak címzett feljegyzésében 33 magyar utasról tesz említést.

Edward John Smith kapitány, a Titanic parancsnoka is a hajójával együtt süllyedt a mélybe Forrás: AFP/-

A feljegyzés szerint mindössze ketten élték túl a katasztrófát. A hivatalos dokumentumban szereplő „magyar" megjelölés azonban nem az áldozatok nemzetiségére,

hanem az állampolgárságukra vonatkozott.

Kísérteties látványt nyújt a Titanic közel négy kilométer mélyen, az abisszikus régió örök sötétségbe burkolózó fenéksíkságán álló roncsa Forrás: AFP

A nevükből ítélve valamennyien horvát, illetve bosnyák nemzetiségűek lehettek. (Az Osztrák–Magyar Monarchia fennállása alatt Horvátország a magyar Szent Korona fennhatósága alá tartozott az 1868-as horvát–magyar kiegyezés biztosította viszonylag széles autonómiával.)

Magyar egyetemi tanár és első osztályú hajópincér, akikről mit sem tudnak a dokumentumok

Azonban akadnak más további zavaró momentumok is a Titanic állítólagos magyar túlélőivel, áldozataival kapcsolatosan.

A Titanic túlélői a Carpathia fedélzetén. Egy magyar sem volt köztük Forrás: Origo

A kaposvári polgármester Somogy vármegye alispánjához címzett, 1913. április 2-án keltezett átiratában

megemlít egy addig sehol másutt fel nem bukkant kaposvári illetőségű áldozatot,

név szerint Simonyi Gizellát . A Titanic túlélőinek hazai forrásokban szereplő listáján a következő, rendszeresen visszatérő nevek szerepelnek: Cirbusz Géza egyetemi tanár, Horváth Dénes egyetemi hallgató, Veress Zoltán (van, ahol a feleségével, Baghy Irmával együtt említik), Kisik Antal és felesége Hoffer Lujza, valamint a Titanic személyzetének tagjaként szerepeltetett Reischl Mátyás.

Az egyik összehajtható mentőcsónak a Carpathia felé közeledik Forrás: National Archives Online Public Access

Reischl Mátyás soproni illetőségű unokaöccse, Reischl Ferenc visszaemlékezése szerint a nagybátyja a White Star Line alkalmazottjaként a Titanic első osztályú éttermében szolgált pincérként, és túlélte a katasztrófát. Az Encyclopedia Titanica, a nevezetes hajóról fennmaradt, eredeti dokumentumokat feldolgozó gyűjtemény a Titanic mindhárom osztályára beosztott felszolgálókról és szobapincérekről összeállított listájában azonban nincs feltüntetve Reischl Mátyás neve.

A The New York Times tudósítása a Titanic katasztrófájáról, 1912. április 16-i lapszámában Forrás: Richard M. Todaro

A White Star Line alkalmazotti fizetési jegyzéke alapján elkészített kimutatáson összesen huszonnégy R kezdőbetűs családi nevű alkalmazott szerepel, Reischl vagy ahhoz hasonló nevű azonban egy sem. Reischl Mátyás neve sem az első, illetve a másod, sem pedig a harmadosztályon szolgáló éttermi illetve szobapincérek, de még a stewardok nevei között sincs feltüntetve.

Délszláv nevek az áldozatok listáján

Még ennél is sokkal érdekesebb a hivatalos utaslistáról a „Country of residence – Hungary" címszó alatt kigyűjtött nevek jegyzéke.

Ez a kimutatás összesen hét nevet tartalmaz:

Jovan Dimic, Mara Banski, Ivan Cor, Liudevit Cor, Milan Karajic, Stefo Pavlovic, valamint Matilda Petranec neveit. Valamennyien a harmadosztály utasai voltak, és Southamptonban szálltak fel a Titanicra.

Amikor a Carpathia 1912. április 18-án este kikötött New Yorkban, az amerikai bevándorlási hivatal tisztviselői újabb listát vettek fel a túlélőkről Forrás: National Archive

Ezen a listán nem találunk egyetlen nevet sem a hazai forrásokban feltüntetett magyar utasok nevei közül. Átnézve a Titanic áldozatairól készített egykori összesítést („Complete list of Titanic victims"), ebben a kimutatásban sincs a többször idézett magyar nevek közül egyetlenegy sem. Pontosabban, az áldozatok listáján fellelhető a hivatalos utasregiszterben „magyar rezidensként" feltüntetettek közül a harmadosztályra jegyet váltott (jegyének száma: 349246) Milan Karjic, aki nevéből ítélve szintén horvát nemzetiségű lehetett.

A Titanic mentőcsónakjai közelítenek a Carpathia felé Forrás: Smithsonian

Karjic nevén kívül a foglalkozására (General labourer) és életkorára (30) utaló bejegyzés mellett még annyi olvasható, hogy Southamptonban szállt fel a hajóra.

Ha valakinek, hát a Carpathia magyar hajóorvosának mindenféleképpen kellett volna találkoznia honfitársaival

Mint közismert, a katasztrófa hajnalán a Titanic összes túlélőjét a Cunard Line hajózási társaság New Yorkból Fiumébe tartó gőzöse, az RMS Carpathia vette a fedélzetére.

Az RMS Carpathia New Yorkban, 1912. április 19-én Fotó: National Archives Online Public Access

A Carpathia, a Titanic túlélőivel a fedélzetén, 1912. április 18-án este fél tízkor kötött ki New Yorkban, a Battery Park Cunard Line hajóinak fenntartott dokkjánál. A Titanic túlélőiről, összesen 705 főről, már a Carpathia fedélzetén összeállították az első kimutatást, és az óceánjáró New Yorki-i kikötése után is készült egy lista.

Hatalmas tömeg várakozik a Battery Parknál a Carpathia befutására várva, 1912. április 18-án este Forrás: National Archives Online Public Access

Ezeken a listákon („Survivors of the Titanic Disaster") ugyancsak nem szerepelnek a hazai forrásokban magyar Titanic-túlélőként feltüntetett személyek nevei. A „magyar szálat" illetően, az előző dokumentumok mellett

perdöntőnek számítanak a Carpathia magyar hajóorvosa, dr. Lengyel Árpád feljegyzései.

Dr Lengyel a Carpathia magyar hajóorvosa személyesen irányította a Titanic túlélőinek mentését Fotó: Dr Lengyel Árpád hagyatéka/ Szabó Gábor - Origo

1912. április 15-én, éjfél után öt perccel, miután Thomas Cottam, a Carpathia rádiósa vette a Titanic vészjelzését, a New Yorkból Fiumébe tartó óceánjáró Arthur Henry Rostron kapitány utasítására megszakította útját, és teljes gőzzel elindult a Titanic távírászai által megadott irányba. Rostron kapitány a Carpathia három hajóorvosa közül a harmadosztályon szolgálatot teljesítő

dr. Lengyel Árpádot bízta meg a fedélzetre lépő túlélők fogadásával,

mivel a kollégái közül neki volt egyedül mentőorvosi gyakorlata.

Arthur Henry Rostron, a Carpathia kapitánya átveszi a Titanic túlélői által adományozott emlékserleget, Molly Brown-tól Forrás: Wikimedia Commons

( Dr. Lengyel Árpád kollégái az első osztály olasz hajóorvosa, dr. Vittorio Risicato, illetve a másodosztályon szolgálatot teljesítő ír dr. Frank. E. McGhee voltak.) Lengyel doktor feladata volt az azonnali, elsődleges diagnózis megállapítása, így a magyar orvos - feladatköréből adódóan - mind a 705 túlélővel találkozott, illetve beszélt.

Dr. Lengyel Árpád a Carpathia fedélzetén Fotó: Dr Lengyel Árpád hagyatéka/ Szabó Gábor - Origo

A doktor még a visszaúton, a Carpathia fedélzetén részletes beszámolót írt a mentésről bátyja, dr. Lengyel József ügyvéd számára. Ebben a hosszú levélben, a teljesen friss élmények hatása alatt álló magyar orvos

még csak nem is utal rá, hogy lett volna honfitársa a Carpathia fedélzetére emelt túlélők között.

Dr Lengyel Árpád levele, amelyet közvetlenül a mentés befejezése után kezdett el írni, még a Carpathia fedélzetén. A doktor sehol sem tesz említést magyar túlélőkről Fotó: Dr. Lengyel Árpád hagyatéka/ Szabó Gábor - Origo

Dr. Lengyel Árpád később sem beszélt soha magyar túlélőkről, az pedig elképzelhetetlen, hogy éppen állítólagos honfitársairól ne tett volna említést.

A Titanic túlélői a Carpathia fedélzetén Forrás: Library of Congress

A megmentett személyekről készített kimutatásban a magyar túlélőkként számon tartottak, tehát Reischl Mátyás, Kisik Antal és Hoffer Lujza, továbbá Veress Zoltán illetve Baghy Irma közül egyikük nevével sem lehet találkozni a Survivors of the Titanic Disaster elnevezésű dokumentumban.

Az azonosított holttestek között sincsenek a legendárium szerinti áldozatok

A White Star Line New York-i képviseletének megbízásából a Titanic elsüllyedési körzetéhez legközelebb fekvő új-fundlandi kikötőből, Halifaxból, április 16-án futott ki első alkalommal a Mackay- Bennet kábelfektető hajó, hogy megkezdje a vízbeveszettek holttesteinek kiemelését.

Az SS Mackay- Bennet kábelfektető hajó kezdte meg az áldozatok holttesteinek felkutatását Forrás: Origo

Ez a megrendítő munka majd két hónapig tartott,

és később a holttestek felkutatásába más hajók is bekapcsolódtak. (Az utolsó áldozatot csak június 8-án hajózták ki St. John's kikötőjében.) A partra emelt holttesteket pontosan számba vették.

A Titanic-tragédia egyik áldozatának tengerből kiemelt holtteste a Mackay- Bennet fedélzetén Forrás: Nova Scotia Archives Photo Drawer

Összesen 239 áldozatot sikerült azonosítani. Az odaveszettekről készített listán sem szerepelnek azok a magyar nevek, - tegyük hozzá, hála Istennek -, amelyek a Titanic katasztrófájával kapcsolatosan közszájon forognak.

Átfagyott és kimerült túlélők a Titanic egyik mentőcsónakjában, a Carpathia fedélzetére emelésükre várnak Forrás: Library Of Congress

A bizonyosság szintjén tehát nem állítható, hogy a több mint egy évszázada közszájon forgó magyarok közül bárki is a tragikus sorsú óceánjáró fedélzetén tartózkodott volna, 1912. április 15-ének balvégzetű hajnalán.

Mégis akadt egy magyar, aki brit állampogárként utazott a Titanicon

A brit állampolgárként nyilvántartott utasok között azonban szerepel egy név, bizonyos Leopold Weisz, aki Őfelsége alattvalójaként, tehát brit állampolgárként Bromsgrove-i rezidens volt. Salacz Attila kutatása nyomán kiderült, hogy a Titanic katasztrófájában odaveszett,

gyanúsan magyar névírású angol állampolgár Weisz Lipótként Veszprémben látta meg a napvilágot, 1875-ben.

Leopold Weisz, azaz Weisz Fülöp, aki 19 éves korában vándorolt ki Angliába Forrás: Encyclopedia Titanica

A művészi hajlamokkal megáldott fiatalember, 19 éves korában, 1893-ban kivándorolt Nagy-Britanniába, ahol a bromsgrove-i Iparművészeti Egyesületnél folytatott tanulmányokat. Itt ismerkedett meg későbbi feleségével, a belga származású Mathilde Francoise Pëde-el. Weisz 1911 szeptemberében, az első világháborúban ugyancsak tragikus véget ért Lusitania óceánjáró fedélzetén áthajózott Kanadába, ahol először a montreali Szépművészeti Múzeum számára fafaragói, majd később, Edward Wren megbízásából kőfaragói munkát végzett. Munkájának igen szép anyagi honorálása miatt elhatározta, hogy kivándorol Kanadába és Québecben fog letelepedni, ezért visszautazott a feleségéért Angliába. A házaspár azt tervezte, hogy ugyancsak a Lusitania, a Cunard Line luxusgőzöse fedélzetén fognak visszatérni az Újvilágba. Ám az 1912 tavaszi szénsztrájk miatt, átirányították őket a White Star Line-hoz. A szénsztrájk ellenére, a White Star Line már csak presztízsokok miatt is ragaszkodott ahhoz, hogy a Titanic kifutására a nagy sajtóhírveréssel beharangozott napon, 1912. április 10-én kerüljön sor. A társaság az óceánjáró szénellátását más járatai rovására is kész volt biztosítani. Mivel Leopold és Mathilde Francoise Weisz szintén nem szerették volna elhalasztani az utazást, a Titanic másodosztályára váltottak jegyet.

Olyan a történetük, mint Jack Dawson és Rose filmbéli tragédiája

A házaspár a végzetes napon, 1912. április 14-én este a másodosztályon rendezett zenés társasági összejövetelen vett részt. Mathilde Francoise Weisz és férje ezután sétálni indultak a fedélzeten. A hirtelen leereszkedett kellemetlen hidegben azonban rövidre fogták a sétát.

Mathilde Francoise Weisz fotója jó pár évvel a Titanic-tragédia után Forrás: Encyclopedia Titanica

Az asszony közölte férjével, hogy rosszak a megérzései. A Titanic nem sokkal később, 23 óra 40 perckor ütközött össze a jégheggyel. Mathilde Francoise Weisz helyet kapott a 10. számú mentőcsónakban, és így túlélte a katasztrófát, ám férje a tengerbe veszett . A Mackay-Bennet később meg is találta Weisz 293-as számú mentőmellényt viselő, és az óceán felszínén sodródó holttestét.

Weisz Fülöp sírköve Montreálban Forrás: Encyclopedia Titanica

A holttestet az öltönybe vart monogram, valamint a kabátba rejtett arany alapján sikerült azonosítani. (Az aranyat az özvegy hiánytalanul meg is kapta.) Leopold Weisz Kanadába kivándorló, magyar származású brit állampolgárt Montrealban, a Baron de Hirsch emlékparkban helyezték örök nyugalomra.

Az "álmok hajója" a legendák örök forrása marad Forrás: AFP

Sírkövén a következő felirat olvasható: „Leopold Weisz, Magyarországon született 1880 körül Pesten. 1912. április 15-én halt meg a Titanic katasztrófájának következtében. Nemrég házasodott, és kezdett új életet Montréalban. Tehetséges és ígéretes szobrász, a bromsgrove-i ipartestület tagja, munkáira Montréalban és külföldön egyaránt csodálattal tekintenek."

A Titanic 3 861 méter mélyen nyugszik a hullámsírban Forrás: NOAA/IFE/URI

A Titanic egyetlen, magyar származású áldozatának ez a rövid története.