Ezeket a borokat gyűjtik a szupergazdagok

családi vállalkozás munka mezőgazdaság szóló bor
családi vállalkozás
Vágólapra másolva!
Immáron a bor a legnépszerűbb gyűjthető eszköz a világ leggazdagabbjainak szemében. Ez pedig nem is meglepő, ha azt nézzük, hogy az elmúlt öt évben több mint 60 százalékkal emelkedett a gyűjthető borok értéke.
Vágólapra másolva!

A világ leggazdagabb gyűjtői szemében a bor a legnépszerűbb eszköz, ahogy a gyűjthető borok értéke az elmúlt 12 hónapban 25 százalékkal bővült – idézi a CNBC a Knight Frank Luxury Investment Index adatait. A mutató a vezető gyűjthető eszközök (collectibles) áremelkedését követi, és a legfrissebb felmérés szerint a bor bőven maga mögé szorította a klasszikus autókat, melyek évekig vezették a listát.

A legfrissebb fejlemények mögött elsősorban Bordeaux, Burgundia, valamint Észak-Olaszország borainak teljesítménye áll. Ennek köszönhető az elmúlt egy évben mért 25 százalékos értéknövekedés, amely az elmúlt öt évet nézve már 61 százalékos.

Szakértő vásárlók

A gyűjthető borok területének robbanása a pénzügyi válság idején indult be, amikor igen jelentősen felpörgött a kínaiak vásárlási kedve, amely később enyhülni kezdett. A kínai gazdaság azonban továbbra is erős, és most, hogy a borárak stabilizálódtak, ismét megemelkedett a kereslet.

A gazdag kínaiak azonban nem csupán a legjobb minőségű borokra csapnak le, egyre inkább jelen vannak a szőlőültetvényeken is

– több mint 100 területet vásároltak a bordeaux-i régióban.

Komoly növekedést mutat a gyűjthető borok piaca Forrás: Thinkstock

Amellett, hogy a kínai vásárlók egyre nagyobb szakértelemmel zsákolják a minőségi borokat, az amerikai, európai, valamint az ázsiai gazdasági teljesítmény javulása is támogatja a borok árainak növekedését. A jelentésből kiderül továbbá, hogy tavaly a Sotheby's vezette a globális boraukciós piacot, és éves alapon 22 százalékkal növelte az eladásait.

Gyengülő klasszikusok

Ezzel párhuzamosan a klasszikus autók visszaszorultak, miután hosszú éveken át uralták a gyűjthető eszközök piacát, ráadásul egy idő után hajmeresztő árakat produkáltak. Most azonban

a klasszikus autók áremelkedése mindössze 2 százalékos volt az elmúlt 12 hónapban

– derül ki a Knight Frank adataiból.

Ezzel ez a terület a hatodik helyre csúszott vissza a listán. A borokon kívül olyanok tudták megelőzni, mint a műtárgyak, az érmék, a karórák vagy az ékszerek. A gyűjtésben szereplő terültek közül egyébként kettő mutatott árcsökkenést. Az antik bútorok 3, míg a kínai kerámiák 12 százalékos zsugorodást produkáltak a vizsgált időszakban.

Jóllehet a műtárgypiacon a vásárlók erősen válogatnak, a jelentést jegyző szakértő, Andrew Shirley szerint

nem lenne nagy meglepetés, ha az év végére ez a terület lépne a lista élére.

Ezt Shirley elsősorban a piac erejével indokolta, illetve azzal, hogy az ősszel számos fontos műtárgy kerülhet eladásra.