Így járatta a bolondját a Ferrarival a Red Bull tervezője

F1 Grand Prix of Korea P-20141222-13360 YEONGAM-GUN, SOUTH KOREA - OCTOBER 14:  Red Bull Racing Chief Technical Officer Adrian Newey wears mechanics goggles to protect his eyes as race winner Sebastian Vettel of Germany and Red Bull Racing sprays champagn
YEONGAM-GUN, SOUTH KOREA - OCTOBER 14: Red Bull Racing Chief Technical Officer Adrian Newey wears mechanics goggles to protect his eyes as race winner Sebastian Vettel of Germany and Red Bull Racing sprays champagne on the podium following the Korean Formula One Grand Prix at the Korea International Circuit on October 14, 2012 in Yeongam-gun, South Korea. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) *** Local Caption *** Sebastian Vettel; Adrian Newey // Getty Images / Red Bull Content Pool // P-20141222-13360 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Adrian Newey pofonegyszerű játszmázással éri el, hogy mindig megtudja az ellenfelek autójáról azt, amire igazán kíváncsi. Elárulta azt is, milyen a McLaren ultramodern központjában élni.

Kulisszatitkokba is beavatja az olvasókat a napokban megjelent önéletrajzi könyvében Adrian Newey, az F1 történetének egyik legsikeresebb tervezője. A brit szakember egyebek mellett megnyílt Ayrton Senna halálos balesetével kapcsolatban is, és elárulta, hogy szinte gyerekesen egyszerű játszmázással éri el, hogy alaposan szemügyre vehesse az ellenfelek érdekes technikai megoldásait.

Newey szerint az autók megfigyelésére a futamok utáni technikai ellenőrzés és az egyórás, kötelező parc fermé a legjobb alkalom, ilyenkor minden csapat autóját lefoglalják, és a szerelők hiába próbálják elrejteni az érdekes részleteket az ellenfelek magas beosztású szakemberei elől. „Különösen a Ferrari válik felbolydult méhkassá, amikor feléjük sétálok” – írta.

Meg tudja nézni azt, amire kíváncsi Forrás: AFP

„Ezért általában azt csinálom, hogy olyan dolgokat figyelek meg az autón, amik nem különösebben érdekelnek, de ezzel elvonom a szerelők figyelmét, ahogy a méheket a méz. Közben a fotósunk lekapja azokat a részleteket, amiket igazán látni akarok. A Ferrari erre még mindig nem jött rá” – idézte a Sky Sports.

„Sokszor pont az ember orra elé parkolnak, és miközben a szerelők elfoglaltak az összepakolással, az ember annyit bámészkodhat, amennyit csak akar. Ez az időszak, amikor a csapatok óvást nyújthatnak be, ha olyat látnak egy autón, ami nem tetszik nekik” – magyarázta Newey, aki a Williams, a McLaren és a Red Bull színeiben is világbajnoki címeket nyert.

A McLaren elüldözte Newey-t, azóta nem is nyernek Forrás: AFP/Uta Tochtermann

A brit szakember 8 évet töltött a híresen vonalas és fegyelmezett Ron Dennis irányítása alatt a McLarennél, mielőtt a sokkal lazább légkörű Red Bullhoz igazolt. A McLaren épp akkoriban költözött be a fényűző, de rideg McLaren Technology Centre-be, ami Newey szerint nagyszerű volt, de a kreatív munkát sokszor akadályozta a hangulat és az alkalmazottak túlzott kontrollja.

Newey szerint Dennist azzal lehetett a legjobban felbosszantani, ha meglökték az asztalán a gondosan elrendezett iratkötegeket.

„Amikor beköltöztünk (az épületbe), még azt sem engedték meg, hogy egy pohár vizet letegyünk az asztalunkra. Valaki szólt, hogy illegális lehet megtagadni a vizet a munkavállalóktól, úgyhogy (Dennis) kénytelen volt ettől eltekinteni, de kávé és tea nem lehetett, és később is csak egy családi fotót engedett meg, amit éjszakára el kellett tenni a fiókba” – emlékezett vissza.

A Red Bullnál ez is belefér Forrás: Getty Images / Red Bull Content Pool/Mark Thompson

Newey szerint olyan volt belépni a McLaren gyárába, mintha egy orwelli regényből forgatott filmben lenne, mert mindenhol fehér falak és szürke padló fogadta. Newey is utálta a környezetet, ezért más utat választott, és egy füves részen keresztül ment be az irodába, egészen addig, amíg ez fel nem tűnt valakinek.

A tervezőzseni meglepetést keltett, amikor elfogadta az akkor még újonc Red Bull istálló ajánlatát, és náluk folytatta a pályafutását. Eddig Sebastian Vettel révén 2010 és 2013 között zsinórban négy egyéni és négy konstruktőri világbajnoki címet nyert nekik, míg a McLaren mindössze 2008-ban tudott győzni, de konstruktőri címet utoljára 1998-ban, még Newey-val szereztek.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!