Amíg a többi gyerek homokozott, addig Talmácsi motorozott

Vágólapra másolva!
Talmácsi Gábornak négyéves korában édesapja készített egy átalakított Rometet. A Bosnyák téri piac melletti üres téren "száguldozhatott" vele. Amíg a többi gyerek homokozott, addig Gábor motorozott. Amint hazaért az óvodából vagy az iskolából, rögtön kiment gyakorolni. Kitartásának köszönhetően - 20 évvel Drapál János szereplése után - ő az első magyar, aki eljutott a gyorsasági motoros-vb-re, amelynek legutóbbi futamán, vasárnap a spanyolországi Jerezben a 17. helyen végzett. Csupán két hellyel maradt el a pontszerző pozíciótól.
Vágólapra másolva!

- Mikor döntötte el, hogy versenyezni akar?
- Négyévesen még nem tudja az ember, mi akar lenni. A motorozás nekem játék volt 10-12 éves koromig. Amint kezdtem felnőni, és láttam a nagyokat a tévében, akkor vált komollyá a dolog. Egyébként rendes, hétköznapi gyerek voltam. Édesapám rokkantnyugdíjas, négyéves korom óta csak azzal törődött, hogy minél többet motorozhassak. Most már azt mondom: ha nem versenyezhetnék, semmi értelme nem lenne az életemnek. Arra törekedtem, hogy egyszer eljussak a vb-re, ez sikerült, mert mindig jó időben jó helyen voltam. Szerencsés ember vagyok.

- A szerencsén túl mi segítette?
- 1997-ben indultam először az Eb-n, és a második versenyemen, a Hungaroringen rögtön negyedik lettem egy eléggé középszerű motorral. Ekkor a nemzetközi mezőnyben is figyeltek rám. De hiába, mert ez a sport pénz nélkül nem megy. 1998-ban mindent megkaptam, ennek ellenére rossz évet zártunk. 1999-ben se pénz, se eredmény nem jött, 2000-ben viszont menedzserem, Bordás Éva segítségével jóra fordult a sorom. Sikerült az Ivetra Racing Team német csapathoz szerződnöm, ötödikként zártam az Eb-t.

- A gyorsasági motoros-vb-n a Racing Service versenyzője. Miért választotta ezt a csapatot?
- A rijekai Eb-futamon harmadik lettem, ott kerültünk kapcsolatba. És mert pilótát kerestek, tőlük kaptam a legjobb ajánlatot.

- Mekkora a különbség az Eb- és a vb-mezőny között?
- Rövid pályán két másodperccel gyorsabb a vb-mezőny eleje, hosszú pályán körülbelül négy másodperc a differencia.

- Miben van hátrányban a többiekkel szemben?
- Csakis tapasztalatban, illetve abban, hogy nincs mögöttem gyári csapat.

- Mit kell tudni a csapatáról?
- Maranello mellett van a székhelye. Ez a harmadik éve a vb-n, a csapatfőnök Gabriele Debbi. Honda motorral versenyzünk.

- 1981. május 28-án született. A motorja rajtszáma a 28-as. A születésnapja miatt?
- Igen. A csapat a Ferrari közelsége miatt használja a 27-es, 28-as rajtszámot (korábban ez volt a vörös rakéták állandó számozása a Forma-1-ben - szerk.). Petrini lett a 27-es, én pedig a születésnapom miatt a 28-as.

- Csapattársával, Marco Petrinivel hogy jön ki?
- Kétarcú ember. Az edzések előtt megbeszéljük, hogy "húzzuk" egymást, aztán a kvalifikáció közben int, hogy menjek el mellőle. Ha jobb időt ér el, mint én, nagyon jó fej, ha én vagyok gyorsabb, akkor nem áll velem szóba. Őt ilyennek kell elfogadni.

- Az olasz istálló favorizálja-e Petrinit?
- Nagyon érdekes, de nem. Sőt jobban figyelnek rám, mert inkább bennem látnak fantáziát.

- Japánban 23. lett, Dél-Afrikában 21., legutóbb, Spanyolországban pedig már 17. Ha így folytatja, legközelebb beér pontszerző helyre, a legjobb 15 közé...
- Ha így lenne megírva, előre beleegyeznék. De nem törvényszerű, hogy folyamatosan előrébb és előrébb végzek. A pontszerző helyet azért hamarosan reálisnak tartom.

- Hazai pályán mikor versenyez legközelebb?
- A május 27-i Eb-n, a Hungaroringen. Remélem, meg tudom mutatni, mennyivel jobb egy világbajnoki gép. Bár az igazi az lenne, amiért a menedzserem is küzd: három-négy év múlva világbajnoki futamot rendezni a Hungaroringen.

Lieb István
2001. május 10.