Märtin nyerhet a szenzációs Finn ralin

Vágólapra másolva!
A pénteki nap "csak" hihetetlen izgalmas volt a világbajnokság kilencedik futamán, a szombat viszont minimum drámai. Kiesett az élről a toronymagas esélyes, a címvédő Grönholm (Peugeot), de dobogós helyről búcsúzott, nagyot esett méltán sokak kedvence, McRae (Citroën) is. A pontversenyben vezető Burns (Peugeot) versenyben maradt, ám aligha a győzelemért, azt Märtin már nehezen bukja el. A Ford klasszisának előnye több mint egy perc, mögötte bezzeg Burns, Sainz (Citroën) és Solberg (Subaru) mindössze fél másodpercre nyomul.
Vágólapra másolva!

Grönholm feladta, vezető helyről. A 13. szakasz után még minden rendben volt nála, ha minimális előnnyel is, de a legutóbbi három Finn rali győztese, a kétszeres (2000, 2002) világbajnok helyi menő állt az élen. Az időrendiség kedvéért itt még jegyezzük meg, hogy honfitársa, Gardemeister alatt eddig bírta az új Fabia, azaz kettőből kettőt nem tudott befejezni a Skoda, csalódás. Toni a 12. helyen iparkodott, míg a cseh csoda motorja szépen elhalálozott.

Hirvonen Fordjának meg a turbója csődölt be, a 13. helyről esett ki a fiatal finn. Idősebb (és sokkal jobb, valamint a győzelemre is esélyesnek tartott) honfitársa, Rovanperä is a 12-esen is szállt ki, a kiváló 52. pozícióból, neki, illetve Peugeot-jának ugye még pénteken gyűlt meg a baja egy sziklával, fával, mindennel - a szerelgetéssel meg tetemes hátrány járt.

De vissza Grönholmhoz és a 14-es gyorshoz (33,24 km): a Peugeot jobb első kerékfelfüggesztése eltörött, kész. "Magic Marcus" nem fog sorozatban négy Finn ralit nyerni, talán csapatának összejön. Mert a Grönholm kiesésével ismét első Märtint és Fordját kisebb elektronikus hibák lassították, nem vészes a hátrány. Amúgy McRae volt a gyors leggyorsabbja, de Loeb harmadik és Sainz negyedik helye is jelezte, komolyan gondolja a Citroën.

Még 14: aztán McRae-t egy percre megbüntették (korán érkezett az ellenőrző ponthoz, milyen hülyeség), gyönyörű bronz helyett vissza hatodiknak, nahát. S hogy picit lejjebb is nézelődjünk: Duval fékproblémás Forddal küszködött, Loix Hyundaijában csak három henger dolgozott.

A 15-ösön (14,91 km) Burns, Sainz, McRae és Märtin után a fiatal (persze, hogy finn) Lindhom tündökölt ötödikként egy privát Peugeot-val. De a lényeg, hogy Burns 13 mp-re feljött Märtin nyakába.

A 16-os jókora gyorson (40,96 km) kiesett McRae. Mit kiesett, McCrash becenevére hosszú idő után ismét rászolgálva meghempergette a Xsarát a fák közt, szerencsére Ringer navigátorával együtt sértetlenül úszta meg a balesetet. De természetesen feladta, ezért nem jár pont, pech a szerencsében. Hisz' verte Solberget és márkatársát, Sainzot, harmadik volt alig lemaradva Märtintől és az ősi rivális Burnstől, erre az 1995-ös világbajnokot előbb lebüntetik és visszasorolják, majd ront és annyi.

Egyébiránt Märtin diktálta újfent az iramot, aztán a támadó Solberg, Burns és Sainz következett a szakasz hosszához képest kis különbséggel. A 17-esen (13,62 km), a napi zárón Solberg volt a leggyorsabb Märtin és Sainz előtt, hova tűnt Richard Burns? Nos a (Subaruval) 2001-es világbajnok Peugeot-ja, annak is kormányműve rakoncátlankodott, vesztett is hát vagy egy percet.

Ami azt jelenti, hogy Märtin köszöni szépen, előnye percnél is kövérebb, ezt már csak ő veszítheti el. Pályafutása második futamgyőzelmét szerezheti (a nemcsak neki, de az új Focusnak is az elsőt nemrég Görögországban autózta össze), hacsak a technika ki nem zúg alóla.

Utána viszont valami elképesztő szoros a meccs, Sainz és Solberg is kárörvendhet. Tudniillik a második Burns és a negyedik Solberg között csupán fél mp a differencia, és ott van ugye harmadikként Sanyi bá' is, bármi lehet. Egyrészt tuti, mindegyikük legkevesebb győztesen akar kijönni ebből a harcból, meg aztán Märtinnel is történhet valami, s akkor ott a tíz pont, nesze. Azt se feledjük, hogy összetettben Burns az első, a kétszeres világbajnok (1990, 1992) Sainz meg a második, az állás 43-39 "oda".

De a tavalyi összmásodik Solberg is világbajnok akar lenni, mi más, lehet is. Märtinhez hasonlóan neki és Sainznak is második futamgyőzelme lenne, idén. Burnsszel kapcsolatban talán már említeni sem kell, hogy mióta Peugeot-pilóta (már majd' két éve), még nem állhatott a pódium legtetejére. Még valami: ha Sainz diadalmaskodik, ő lesz minden idők legeredményesebbje a futamgyőzelmeket tekintve (most 25-25-re állnak McRae-vel). És még valami, emellett se menjünk el szó nélkül: esetleges sikerével finoman-halkan Märtin is bejelentkezne tán a koronáért. Nem jövőre, nem 2005-ben, jól most.

Rendben, várjunk mindezzel a Finn rali vasárnap délutáni végéig és röviden pillantgassunk alant: jelenleg remek ötödik az aszfaltkirály Loeb (a verseny előtt azt mondta, Monaco és Németország után győzni itt nincs esélye, egy-két pont kéne, meg hát lesz még három betonmeccs, ő is lehet világbajnok- igaza van és jól csinálja). Hatodik Mäkinen (nocsak, mindkét Subaru megy és milyen kiválóan...) - a (Mitsubishivel) négyszeres (1996-99) világbajnok csillag 1995-től zsinórban ötször nyert hazájában, van némi rutinja (és tudása).

Még pontszerző helyen két privát helyi menő, Tuohino (Ford) és Lindholm (Peugeot), főleg utóbbi nyomja veszettül. Szintén 206-ost hajt a kilencedik Pykälistö, s csak utána következnek még gyáriak: Loix, Duval, Välimäki és Schwarz. Duval új Focusszal, a többiek Hyundai volánja mögött (nini, mindegyik Accent működik). Köztük vitézkedik tizenkettedikként az 51 éves Vatanen (Peugeot), nem egyszerű az "öreg".

Hennig Solberg (Petter tesója) kiesett Mitsubishijével, akárcsak a még ismert WRC-sek közül Warmbold (Ford). A 17., valamint a 19. helyről, a 16., illetve a 14. szakaszon.

A verseny vasárnap 6 gyorsaságival zárul, lesz még izgalom, csata meg minden, biztos.