Egyre több a halálos közúti baleset

Vágólapra másolva!
Közúti közlekedési balesetben várhatóan mintegy 1400 ember hal meg az idén Magyarországon, míg 2000-ben 1300-an vesztették életüket az utakon. A balesetekből eredő anyagi veszteség a becslések szerint eléri az évi 200 milliárd forintot, amiből 100-120 kilométer új autópályát lehetne megépíteni.
Vágólapra másolva!

A folyamatosan romló magyar baleseti tendencia nem egyedülálló: az Európai Unióban az idén várhatóan 47 ezer ember veszíti el életét közúti balesetben, ami 6-7 ezerrel több a korábbi évek átlagánál - mondta Kazatsay Zoltán, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) helyettes államtitkára a "Biztonságos utakon a XXI. században" elnevezésű nemzetközi konferencia sajtótájékoztatóján hétfőn. Az újonnan csatlakozott tíz ország statisztikája minőségében is rontotta az uniós baleseti mutatókat. Kazatsay Zoltán kifejtette: világszerte egy év alatt 50 millióan sérülnek és 1,2 milliónyian halnak meg közúti közlekedési balesetben, az ebből eredő anyagi veszteség megközelíti a 70 milliárd dollárt - idézte az Egészségügyi Világszervezet előrejelzését, amely szerint 2020-ra a közúti közlekedésből eredő halálesetek száma elérheti a kétmilliót.

A balesetek okai közül kiemelte az agresszív vezetést, a gyorshajtást, az irányjelző használatának elmulasztását, az ittas vezetést és a fiatal vezetők számának emelkedését. Megemlítette, hogy a rendőrség jelenléte fontos az utakon, mert kimutatások szerint, ahol fokozzák a közúti ellenőrzéseket, ott kevesebb baleset történik. Véleménye szerint az EU-ban a következő években mérséklődhetnek a tehergépjárművek által okozott balesetek - amelyek a legtöbb kárt okozzák -, mert konszenzus jött létre egy új típusú tehergépjármű jogosítvány bevezetésére, amely egységesítené a követelményrendszert és szigorítaná a jogosítvány megszerzésnek feltételeit.

Az idén elfogadott magyar közlekedéspolitikai koncepció azt a célt tűzte ki, hogy 2015-ig a magyarországi közúti közlekedési balesetek és az ebből eredő elhalálozások aránya 30 százalékkal mérséklődjön. Lányi Péter, a GKM osztályvezetője elmondta: az EU Conact programja 2004-2006 közötti időszakra a magyar 50 százalékos társfinanszírozással együtt összesen 180 millió forintot biztosít közlekedésbiztonsági fejlesztésekre, melyekből kutatásokat, kísérleti projekteket és közlekedésbiztonsági fejlesztéseket lehet megvalósítani. Ennek része az elektronikus tájékoztató táblák számának növelése és az egyéb utasinformációs informatikai szolgáltatások.