Formatervezés és bérmunka - Porsche másként

2004.12.17. 7:39
A többség a Porsche egyetlen profilját ismeri: a sportautó-készítést. A jól csengő név alatt azonban több más tevékenység is folyik a háttérben, így a gyár pédául különféle fejlesztési munkákat is végez (nem csak autógyáraknak), a Porsche Design pedig formaterezésben utazik.

Kicsi a bors, de erős, tartja a mondás, amelyet az 1972-ben létrehozott Porsche Design igazol is: tizenkét munkatárssal ér el magas profitot. A Ferdinand Porsche által alapított és ma is vezetett csapat főként ipari formaterezéssel foglalkozik, amihez hozzátartozik az épülettervezés, kiállítási bemutatók, termékanimációk és grafikai munkák készítése is.

Könnyen felismerhetőek saját néven forgalmazott tárgyaik, a luxust egyszerű kivitelben, használhatósággal párosítva jelenítik meg. A Porsche Designnal, mint márkával az elit üzletekben lehet találkozni, bőrből készült táskakollekciójuk mellett sportos karórákból és szemüvegekből is készítettek jó néhány darabot. Ezen kívül a pipázáshoz, szivarozáshoz és golfozáshoz kínálnak szép holmikat, bicskájuk formatervezési díjat is nyert. Saját néven fut még egy cipőkollekció és egy néhány darabos, elegáns tollkészlet. A színvonalról és professzionalizmusról annyit, hogy az ötven, teljes méretű Corona szivar tárolására alkalmas dobozba két páratartalom mérő is bekerült.

A mindennapi életben is könnyen összefuthatunk a Porsche Design munkáival, jó néhány Samsung termék, elsősorban síkképcsöves monitorok tervei készültek az ausztriai Zell Am See-ben. A Fuji fotós részlege, a Siemens és a Bosch háztartásigép-osztálya is dolgoztatott az osztrákokkal, de vállalnak autós bérmunkát is. Igaz, ezt a tevékenységét kevésbé népszerűsíti a Porsche, holott az ebből befolyó összegek magasak, pár éve az autógyár bevételeinek tíz százalék fölötti része származott a bértervezésből, szakértői munkákból.

Hogy a Porsche ilyen munkákat is vállal, az nem lepi meg azokat, akik ismerik Ferdinand Porsche életútját. A sportkocsikat készítő gyár története a krónikák szerint 1948-ban kezdődött, az alapító Ferry Porsche édesapja, Ferdinand már 1931-ben, a Stuttgart melletti Weissachban tervezőirodát nyitott. Cégtábláján motorok, vízi, légi, közúti járművek tervezése felirat volt olvasható, a ma is létező szolgáltató részlegnek ez az iroda volt az alapja. A VW Bogár is innen indult hódító útjára, meg persze számos hadi célokra készített (Kübelwagen) jármű is. Német kezek formálták meg a Lada Samarát, a SAVE repülő motort és az Airbus utasszállító pilótafülkéjét is (1980). Porsche-segédlettel születtek a legendás Audi RS2 Avantok, és a hajdanában, a Fiattól elvált Seat kezdeti motorjai is. A még futó öreg Ibizákon és más modellek szelepfedelén büszkén hirdeti a felirat, hogy a Porsche tervezte őket. 

Az USA-ban, a Detroit melletti Troyban működik a kimondottan külsős munkákra  specializálódott vállalkozás, a Porsche Tervező Szolgálat (PES). Másik amerikai bázisuk Kaliforniában található. Az államokban dolgozták ki az Ultra Könnyű Autó Karosszéria (ULSAB) technológiát, és a teherautóknál használt, hasonlóan könnyű szerkezettel építkező LTS rendszert.

A németországi munkálatokat nagyban megkönnyíti a 1972-ben átadott, a gyártól nem messze fekvő próbapálya és laboratórium-komplexumum. Itt több mint száz fajta autó, illetve alkatrésztesztet lehet kivitelezni, ehhez a klímakamráktól kezdve a szélcsatornáig számtalan eszköz áll rendelkezésre. Az 1033 lóerős teljesítményt is elbíró motorfékpadon kisebb teherautó-erőforrásokat is ki lehet próbálni, de a teljes hajtáslánc a próbájára is van lehetőség. A korszerű felszereléseket, ipari számítógépeket kétezer, magasan képzett szakember működteti, a munkát a Porsche nem egyedül végzi: jó kapcsolatokat épített ki független autóipari kutatóintézetekkel, műszaki egyetemekkel.

A külső cégeknek kínált tevékenység a prototípusépítéstől kezdve a motor-, sebességváltó-, összkerékhajtás-tervezésen át a komplett autó, teherautó, terepjáró, motorkerékpár  legyártásáig, teszteléséig terjed. Utóbbihoz egy legenda is kapcsolódik, a Harley-Davidson: az első vízhűtéses szériablokkot (V-Rod) a Porsche tervezte.

BA

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK