Kötvénnyel is kell igazolni az érvényes kötelező biztosítást

Vágólapra másolva!
Közúti ellenőrzés során a gépjárművet kivonhatják a forgalomból, ha az autós nem tartja magánál a kötelező biztosítás kötvényét.
Vágólapra másolva!

Magyarországon BM-rendelet szabályozza, hogy a forgalomban való részvételhez milyen okmányokra van szükség. A rendelet kimondja, hogy közúti ellenőrzésnél a kötelező felelősségbiztosítás meglétét igazolni kell, vagy a befizetési csekkel, vagy a kötvénnyel.

Elvileg, és a rendeletet szó szerint betartva, a kötvényt kérheti az igazoltató rendőr, a gyakorlat azonban más, és léteznek alternatív megoldások, melyekkel elkerülhető az autó forgalomból történő kivonása.

A kötelező meglétét a leginkább hitelt érdemlően a befizetési csekkel vagy annak másolatával lehet igazolni. Közúti ellenőrzésnél minden alkalommal ellenőrzik ennek meglétét, ám a kötvény tulajdonképpen nem bizonyítja a kötelező biztosítás meglétét, csupán azt, hogy valamikor az autóra kötöttek biztosítást.

Díjfizetés megszakadásakor a kockázati időszak 30 nap, vagyis a csekken feltüntetett érvényességi időt követően még egy hónapig van biztosítás az autóra. Ez azért is fontos, mert bármilyen okból késhet a befizetés, így nem szűnik meg a kockázatvállalás sem.

A forgalomban való részvételhez szükséges...

- A kategóriára érvényes jogosítvány,
- személyazonosságot igazoló okmány,
- rendszám,
- érvényes forgalmi engedély,
- környezetvédelmi igazolólap (zöldkártya),
- kötelező biztosítás csekkje vagy igazolás,
- műszaki érvényesító címke a rendszámon.

Ha további 30 napon belül nem történik meg a biztosítási díj befizetése, a biztosító értesítést küld az önkormányzatnak, ahol kezdeményezik az autó forgalomból való kivonását. Természetesen a tulajdonos is kap értesítést időben a procedúráról, így szinte az utolsó pillanatig elkerülhető a kivonás.

Abban az esetben lehet csekk nélkül bizonyítani a kötelező meglétét, ha az autót tulajdonosa abban az időszakban használja, amikor már van érvényes, elfogadott felelősségbiztosítási ajánlat, de a tulajdonos még nem kapott csekket. Ez az eset például akkor fordulhat elő, ha az autóra online szerződéskötés történik, brókercégen keresztül.

Finanszírozott gépjárműnél nagy valószínűséggel a hitelintézet, illetve az azzal - brókeren keresztül - kapcsolatban álló biztosító között zajlik majd a szerződéskötés, az ügyfél mentesül minden utánjárás alól. Ekkor egyes hitelezők saját igazolást állítanak ki a kötelező biztosítás meglétéről, illetve a kockázatvállalásról.

Ha nincs kötelező biztosítás...

Ebben az esetben az autót 60 napon belül, ha közúti ellenőrzésnél derül ki, akkor azonnal kivonják a forgalomból.
Közlekedési baleset esetén, ha a károkozónak nincs érvényes biztosítása, minden költséget és okozott kárt saját vagyonából kell megtérítenie.

Természetesen ez az átmeneti időszak sem jelent kibúvót a díj megfizetése alól, hiszen közúti ellenőrzésnél könnyedén lehívhatók az autó adatai, így az is, hogy van-e érvényes biztosítás.

Abban az esetben, ha a biztosítótársaság nem tünteti fel a csekken a gépjármű rendszámát, illetve ha elvész a csekk, a biztosító kérésre igazolást állít ki a biztosítás befizetéséről.

A bevált gyakorlat szerint közúti ellenőrzésnél mindig a csekk meglétét és annak érvényességi idejét vizsgálja a rendőr. Ha ezt rendben találja, illetve van igazolás a biztosítás érvényességéről, és az egyéb papírok is rendben vannak, akkor semmi szükség a többoldalas, nagyméretű biztosítási kötvényt a forgalmi mellett hurcolni.