Autósok harca a motorosokkal

Vágólapra másolva!
Véget ért a nyugalom ideje az autósoknak. A jó idő kicsalta az utakra a motorosokat. A kétkerekű járművek vezetői a legritkább esetben tartják be a közlekedési szabályokat. Ők viszont az agresszív autósokra panaszkodnak.
Vágólapra másolva!

Frászt hozott az autósokra a májusi jó idő. A hideg elmúltával újra elárasztották a budapesti utakat a motorok. Az autósok többségét kiveri a víz, olyan hajmeresztő dolgokat művelnek a forgalomban a kétkerekű járművek. Az még hagyján, hogy pár centis távolságban kerülgetik a dugóban álló kocsikat. A baj az, hogy a motorosok jó része fittyet hány a közlekedési szabályokra. A legváratlanabb helyekről és időben bukkannak elő, záróvonal, KRESZ-tábla, piros lámpa mintha nem is létezne számukra.

Legalábbis az autósok többsége szerint. A motorosok viszont az autósokra panaszkodnak. A volán mögött ülők nem tekintik közlekedési eszköznek sem a nagymotort, sem a mopedet. Nem adják meg az elsőbbséget, sőt néha mintha tudomást sem vennének az úton haladó kétkerekűről.

A rendőrség szerint a motorosok gyakorlatlansága okozhat veszélyes helyzeteket. A téli hónapokban többségük nem használja járművét, így tavasszal teljesen gyakorlatlanul pattannak nyeregbe. Pedig nagy szükség lenne arra, hogy ne csak a járgányt, hanem reflexeiket és tudásukat is bejárassák a vezetők. A budapesti rendőrmotorosokat például többnapos tréningen készítik fel a tavaszi kezdetre.

Szécsi Tibor, a BRFK közlekedésrendészetének alosztályvezetője szerint erre azért van szükség, mert a rutintalanság a balesetek leggyakoribb oka. Az előzgetések, záróvonal-átlépések miatt az autósok joggal tarthatnak a motorosoktól. Mégis az utóbbi években javult a helyzet Budapesten, némileg csökkent a balesetek száma. Ennek oka részben az, hogy a komolyabb és drágább autóikat, motorjaikat féltve óvatosabban vezetnek a járműtulajdonosok. Másrészt a motorosok között egyre többen belátják, hogy két keréken veszélyes közlekedni. A bukósisak így még a kismotoroknál is fokozatosan elterjedtté vált. A fényvisszaverő mellényt is egyre többen viselik, noha ez nem kötelező.



Egy felmérés szerint Magyarországon a nyolcadik legveszélyesebb szakma a motoros futároké. Pedig a pizzások sokkal jobban ismerik a KRESZ-t, mint az autósok vagy a gyalogosok. Legalábbis ezt állítja Vetési. Szerinte a motoros vezetés sokkal nagyobb odafigyelést igényel. Sosem bambulhatnak el úgy, ahogyan az autósok szoktak. Így a motorosok kevesebb bajt okoznak az utakon.

Kivéve a vasárnapi motorosokat, akik csak jó időben, nyáron, többnyire hét végén ülnek kormány mögé. Ők egyrészt rutintalanok, másrészt túlságosan szabadnak érzik magukat vezetés közben.

Vetési elismeri, hogy a pizzafutárok, ha módjával is, alkalmanként száguldoznak az utakon. És lépten-nyomon átlépik a záróvonalat.
- Te sem örülnél, ha negyvenöt perc helyett két óra múlva kapnád meg a pizzádat - mondja Vetési. Dugóban nem lehet haladni, a pizza kihűl, így a motoros kénytelen az autók között lavírozni. Mindenesetre amióta Vetési futárkodik, még soha sem tett kárt autóban.