Gőzgépek vetélytársa - Lanz Bulldog

2005.05.24. 9:47

Több mint fél évszázadon át szolgált egy magyar parasztgazdaságban, majd múzeumból múzeumba vándorolt. A híres Lanz-sorozat egyik példányának történetét "megmentője", Réz Gyula idézi fel.

forrás: Veterán Autó és MotorA mezőkövesdi Mezőgazdasági Gépmúzeumban található - 1921-ben a németországi Mannheimben, a Heinrich Lanz művekben gyártott - Lanz Bulldog traktorral jó két évtizeddel ezelőtt találkoztam először. 1981 tavaszán Czunyi Sándor meghívásának eleget téve, mint a Magyar Mezőgazdasági Múzeum muzeológusa felkerestem, és megtekintettem dunaszentbenedeki portáján a tulajdonában lévő vaskerekes gépmatuzsálemet.

A tulajdonos elmondta, hogy a Lanz traktort nagyszülei még az 1920-as évek közepén vásárolták a gyártó cég magyarországi képviseletétől. Az üzembiztos erőgép fél évszázadig szolgálta a gazdálkodó Czunyi családot. A mindenes traktorral szántottak, vetettek, csépeltek és különböző munkagépeket hajtattak. A megbízható masina minimális karbantartást igényelt, és soha nem hagyta cserben gazdáját.

forrás: Veterán Autó és MotorSzerencsés véletlennek lehet köszönni, hogy az 1950-es években nem került a gépállomások, tsz-ek látókörébe, és megmenekült az államosítástól. Ottlétemkor Czunyi Sándor kedvenc gépével még bemutatót is tartott. Az izzófejes traktort benzinlámpával keltette életre, és néhányat fordult az udvarán, majd nekem is felkínálta egy próbafutamra.

Az ezermester tulajdonos fájó szívvel közölte velem, hogy eddig megélhetést nyújtó kis traktorára egyre kevésbé számíthat, ezért úgy döntött, nagyobb teljesítményűre és fiatalabb évjáratúra cseréli gépét. Fontosnak tartotta, hogy a cseretraktor olyan típus legyen, amelyhez alkatrészt lehet kapni. Így esett a választása az MTZ traktorra. A veterán erőgép tulajdonosa kikötötte, masinája nem lehet az enyészeté, s muzeálisgép-kiállításon kívánja viszontlátni a nem mindennapi relikviát.

forrás: Veterán Autó és MotorA Magyar Mezőgazdasági Múzeum ennek az óhajnak nem tudott eleget tenni, ezért a nagy értékű gép megmentése érdekében - közvetítő szerepet vállalva - felvettem a kapcsolatot a gödöllői Mezőgazdasági Gépesítési Intézet főmunkatársával, Ménesi Zsigmond gépészmérnökkel. A kiváló szakember - aki az intézeti gépmúzeum egyik alapítója volt - készséggel tett eleget a kérésnek, és egy néhány esztendős MTZ traktort felújítatott, levizsgáztatott. Létrejött a várva várt csere. Ezután a még mindig üzemképes Lanz Bulldog a gödöllői intézet házi múzeumának becses darabja lett.

forrás: Veterán Autó és Motor1986-ban, a Hatvanban rendezett jubileumi szántóversenyen és gépbemutatón a látogatók működőképes állapotban láthatták az izzófejes traktort. Négy évvel később a Mezőgazdasági Múzeum kölcsönözte bemutatóihoz a technikatörténeti szempontból jelentős muzeális gépet. Az első nagy bemutatkozás a kőbányai Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállításon volt, ahol a 16. pavilonban rendezett gép-fejlődéstörténeti tárlaton kapott helyet. A tíz napig nyitva tartó kiállítást több ezren tekintették meg. A Lanz traktor következő állomása a Vajdahunyad vára volt. Itt az Erőgéptörténet című állandó kiállításon éveken keresztül láthatták az érdeklődők.

forrás: Veterán Autó és Motor1993-ban - nem kis meglepetésre - a Mezőgazdasági Múzeum vezetői megszüntették ezt a meglehetősen sokak által látogatott kiállítást. A különleges, nagy értékű muzeális traktorokat - köztük az első HSCS magajárót és a gödöllői tulajdonban lévő Lanzot - a keszthelyi Georgikon Majormúzeumba szállították, ahol méltatlan helyre kerültek. Egy részük konzerválás nélkül porosodott a gyűjteménytárakban.

forrás: Veterán Autó és Motor2003-ban a gödöllői Mezőgazdasági Gépesítési Intézet - végérvényesen lemondva tulajdonjogáról - a muzeális emléket a mezőkövesdi gépgyűjteménynek ajándékozta. Hajdu Ráfis János múzeumvezető az értékes veterán kistraktort Keszthelyről hazaszállította. Ő és munkatársa, Kádár Zoltán azon fáradozik, hogy ez a különleges erőgép minél előbb járóképes legyen. Minden remény megvan arra, hogy 2005. május 21-én a bokori traktormajálison már a nagyközönség is megcsodálhatja eredeti fazonjára restaurált állapotában.

Előző
Következő