105 éve halt meg Emil von Skoda

Vágólapra másolva!
Százöt éve, 1900. augusztus 8-án halt meg az ausztriai Amstettenben Emil von Skoda cseh-osztrák mérnök és gyáriparos, a ma is népszerű Skoda autók névadója.
Vágólapra másolva!

Emil von Skoda 1839. november 19-én született Plzenben, Németországban szerzett mérnöki diplomát, majd Waldstein báró kis gépgyárának vezetője lett szülővárosában. Három évvel később, 1866-ban megvette a gyárat, és rövid idő alatt felfejlesztette, 1886-ban kiépítve saját vasúti kapcsolatát a Bécs-Cheb fővonalhoz. 1890-ben fegyverüzemet létesített, ahol géppuskákat, majd ágyúkat és lőszert gyártottak az osztrák-magyar hadsereg számára.

Gépműhelyeit, kovácsüzemeit és szerszámkészítő műhelyeit 1899-ben Skoda Művek néven egyesítette, létrehozva Európa egyik legnagyobb, 37 ezer embert foglalkoztató ipari komplexumát. A vállalat szállított alkatrészeket a niagarai vízerőműhöz és a szuezi csatorna zsilipjeihez, cukorgyárakhoz Törökországban és sörfőzdékhez Európa-szerte.

Skodát 1899 szeptemberében kinevezték az urak háza (felsőház) tagjává, de alig egy év múlva, 1900. augusztus 8-án meghalt az ausztriai Amstettenben. A gyorsan fejlődő céget 1909-től fia, Karl vezette. Az első világháborúban a Skoda Művek volt az Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb fegyvergyártója, kivált mozsárágyúi bizonyultak hatékonynak.

Az immár csehszlovák Skoda Művek 1918 után leszerelte hadiipari kapacitásait, és erőteljes korszerűsítő programba fogott. A II. világháborúban a konszern legtöbb vállalatát beolvasztották a német hadiiparba. A háborús évek felfutó termelésű ipari háttere nagy helyzeti előnyt jelentett később Csehszlovákiának a kelet-európai munkamegosztásba való bekapcsolódásában. Még akkor is igaz ez, ha 1945 áprilisában egy szövetséges légitámadás a gyár hetven százalékát a földdel tette egyenlővé.

A Skoda Művekről 1945 után levált a Mladá Boleslav-i autógyár és a prágai repülőgépgyár, a vállalat főként a szocialista piacra szállított gépipari termékeket. A rendszerváltás után a vállalatot privatizálták, 2000-ben pedig megalakult a Skoda Holding.