FÉSZ: Péró kiskátéja a világítás használatáról

Vágólapra másolva!
Jatagán 'Bunkó' Péró szeret autózni. Ő az a sofőr, aki szerint az vezessen, aki mer, ne az, aki tud. Az aszfaltot koptatva rendre elcsodálkozik azon, hogy megannyi autóstársa szólítja őt becenevén, pedig életében most látja őket először. Egyébként büszke erre a névre: "Engem egy ősrégi találmányról neveztek el." Kiskátéja egyszerűen, de érthetően összegzi, hogyan kell vezetni és viselkedni az úton. Első fejezet: a világítás használatáról.
Vágólapra másolva!

A vezetési stílusod nem vérmérséklet vagy idegállapot kérdése, még csak nem is a helyzetfelismerésen és a technikán múlik. A lényeg: tudd, hogy az út hadszíntér, és te harcos vagy! Én úgy alakítottam ki a saját stílusomat, hogy figyeltem másokat, és az ő fogásaikból kivettem azt, ami (nekem) jó. Ha ajánlásaimat megfogadod, nem leszel a KRESZ bábja, és a sok mazsola tisztelni fog. Így jól fogod magad érezni, márpedig aki jól érzi magát a volánnál, az biztonságosan vezet. Hiszen a közlekedésben a legfontosabb: a biztonság.

1. Ha tudod, hogy kiégett a féklámpaizzód, bátran indulj el otthonról. A mögötted haladók egy idő után úgyis észreveszik a hibát, és jó nagy követési távolságot fognak tartani.

2. Az elülső fényszórók beállítására fölösleges időt és fáradságot pazarolnod. Az, hogy te jól látsz-e az úton, nem beállítás, hanem elhatározás kérdése. Úgysem fogod használni a tompítottat (ld. 3. pont) ergo vakítani sem fogsz vele, ha magasra világít.

3. Menetközben hagyd rajta a távolságit, messzebbre látsz vele, más ne érdekeljen. A szembejövők tetszésnyilvánítása egyértelmű lesz, ezt rokonszenv-villantással jelzik. Az előtted haladó pedig végre leveszi a szemét a visszapillantó tükréről, így nem kell a bárgyú tekintetével találkoznod. Hogy ilyenkor miért köröz a kezével, arra még nem sikerült rájönnöm.

Forrás: [origo]

4. Ellenben szürkületkor, amikor a sok nyúl már tompítottal közlekedik, zavarni fog téged a szembejövők villogtatása. Ezzel azt akarják elérni, hogy kapcsolj te is fényt, de ne ülj fel nekik, csak fölöslegesen pocsékolnád az energiát, hiszen még nem sötétedett be teljesen. Szürkületkor inkább mereszd a szemed, így nem lustulnak a szemidegek. Különben is, nehogymá' egy vakhangya mondja meg, mikor kapcsold fel!

5. Ha sötétben megállsz a pirosnál, a féket akkor is nyomd, ha a mögötted jövők már megálltak. Ne érdekeljen, hogy az autó nem gurulna el, csak nyomd a pedált, így elkerülheted, hogy pofátlanul bebámuljanak a hátsó szélvédődön. Erre a célra a hátsó ködzárófény működtetése is alkalmas ködmentes estéken. Lejtőn állva se koptasd a kézifékkart, nyomd a pedált.

6. Ha kamionos vagy, minden célfényt kapcsolj fel, hogy már messziről meglássanak, így amikor előzöl, a szembejövő sávból idejében le tudnak húzódni a padkára. Az előtted araszoló csiga is készségesebben el fog engedni.

Forrás: [origo]

7. A ködlámpák a legfontosabbak. Kapcsold be akkor is, ha nincs köd. Egyrészt elöl jól néz ki, főleg, ha magasra van beállítva, ilyenkor a szembejövőknek is tetszeni fog. Másrészt nyilvánvaló a hátsó ködlámpa használatának preventív jellege a privát szférád megőrzésében (ld. 5. pont).

Üdv: Péró

Varga András