Úr az űrben - BMW 530xd

Vágólapra másolva!
Félve mondom, de jobb az 530d-nél. Az 530, de még 540i-nél is. Majdnem olyan kemény, mint az 535d. Szóval téli kiadásban, összkerékhajtással teszteltük a BMW 530-as dízelét, és csak szuperlatívuszokban számolhatunk be tapasztalatainkról.
Vágólapra másolva!

Nem szép dolog ilyen felvezető, beharangozó ajnározás után hamar negatívba csapni, mégis ezt teszem. Legyünk rajta túl, könnyebb lesz aztán tiszta szívvel csak ajánlani, szeretni és tisztelni. Tehát: az 530xd baromi drága. Ahogy persze legfőbb konkurensei is azok (Audi A6 3.0 V6 TDI quattro tiptronic: 13,3 M; Mercedes-Benz E 320 CDI 4Matic: 14,1 M). Háromliteres, hathengeres dízelmotor 231 lóerővel, 500 Nm maximális nyomatékkal, mellé hatsebességes automata váltó és az összkerékhajtás = alapból 13,8 millió forint. A tesztautó felextrázva meg közel 20, azaz húszmillió. Hát, manapság ennyiért mérik a felső-középkategóriás prémium személygépkocsit csúcstechnikával, ez van, el kell fogadni. Más, hogy árilag közelítve egy-egy autóhoz talán semelyik sem lenne olcsó, hiszen durva drágaság van, de azért egy ötös Bömös szintjén már el-elgondolkodik az ember fia, merre hány méter. Vagy millió.

De ha már méter, akkor azt bizony ne feledjük, hogy az ötös széria az átlagautósnak bizony hatalmas, elérhetetlen - már méretileg is. Hosszra több mint 4800 milliméter, az 1468 millis magasság és az 1846-os szélesség meg ezzel párhuzamosan azt eredményezi, hogy egy lapos és széles, nagyon masszív fémkupac (pardon) tornyosul az úton, tűnik fel szélsebesen a visszapillantóban, tol le egy szemvillanás alatt, majd húz el ugyanolyan hirtelen, például. A 2888 milliméteres tengelytáv pedig papíron nem más, mint tágas beltér, bőven elegendő hely utasnak, csomagnak, mindennek és mindenkinek.

Aztán meg itt van ez a technika, ez a BMW-féle intelligens összkerékhajtás, amit propellereséknél az x betűről illik ösmerni. X5 és X3, mint SUV-ok (vagy SAV-ok), és hát a nemrég bemutatott hármasok és ötösök, 25-től, azaz 2500 köbcentitől fölfelé benzin- és dízelmotorral is. Az xDrive-ról egészen röviden annyit, hogy sportosan-gyorsan és kvázi észrevétlen, automatán teszi a dolgát, ami kábé annyi, hogy osztja a nyomatékot, a vonóerőt a tengelyek között, és a DSC futómű-szabályó rendszerrel karöltve megoldja a meleg helyzeteket. Ha nem vagyunk túl hülyék. Ha nincs szükség beavatkozásra, elöl 40, hátul 60%-os a hajtás, maradjon azért valami a szokásos BMW-s, csapatós fílingből, még jó. Részletek itt.

Szemtől szemben

Fírmatikos E-Mercit csak keveset vezettem, majd nemsokára őt is nyúzzuk egy kis teszten, A6-os Audiról quattróként pedig sokkal többet nem tudok, mint amennyit itt olvastam. Ezért aztán nézzünk egy BMW kontra BMW-t, érdekes. Először 530xd vs. 530d (limuzin): az összkerekes végsebessége 8 km/h-val kevesebb (242 - 250 km/h), gyorsulása százra 0,2 mp-cel jobb (6,6 - 6,8 mp), rugalmassága 0,4 mp-cel gyengébb (80-120 km/h, 5,1 - 5,5 mp), fordulóköre fél méterrel nagyobb (11,9 - 11,4 m), 70 kg-mal nehezebb (1660 - 1590 kg), CO2-kibocsátásban 24-gyel piszkosabb (203 - 179 g/km), gyári átlagfogyasztásban 0,9 literrel eszik többet (7,6 - 6,7 l/100 km), 17-es kerekei vannak a 16-ossal szemben, a felár 700 ezer Ft.

Forrás: [origo]

Fotó > videó

A világbajnok, biturbós 535d-nél csak egy tizeddel gyorsul "bénábban", árelőnye ebben az összevetésben 800 ezer forint. A benzines 525xi-nél sokkal keményebb, az 530-asoknál is (az 530i ugyanígy 231 lóerős, 300 Nm-es nyomatéka, ergó 200-as hátránya számilag legjobban akkor értelmezhető, ha tudjuk, hogy rugalmassága 7,3 mp...) Nem beszélve a fogyasztásról, a károsanyag-kibocsátásról. Árban az 530xd az 530i és az 530xi között lapul.

Forrás: [origo]

A már nyolchengeres 540i (306 LE, 390 Nm) valamivel már acélosabb, de például rugalmasságban ő is csúnyán lemarad, közel egy mp-cel. Viszont 2,5 millióval drágább, például. A még nem M-es (de majdnem) 550i (367 LE, 490 Nm, 5,5 mp alatt százon, 5,2 mp alatt 80-ról 120-on) 5 millióval drágább. De akkor már itt egy röpke át- és ki is tekintő táblázat a tisztánlátás kedvéért. A lehető legegyszerűbben, nyilván mindenki így is vágja. A BMW súlyadatai feltankolva értendők. Az Audi és a Merci a fent említett változataival "nevezett" a meccsbe. Kövérrel szedve a legjobb (viszonyított) értékek. Kivéve a max. sebességet, hiszen az egy kedves elektronika által szabályzott nem kevés esetben.

ccmLENmkm/h0-10080-120l/100 kmCO2kgM Ft
530d29932315002506,85,16,7179159013,1
530xd29932315002426,65,57,6203166013,8
535d29932725602506,5?8,0211173514,6
530i29792313002506,97,39,5231157013,5
530xi29962583002506,87,29,7234159014,2
540i40003063902506,26,311264165016,3
550i47993674902505,55,211,1267166018,9
Audi29672254502437,3?8,3223176513,3
Merci29872245102447,4?8,4213183514,1

Haha, ezek szerint BMW 530d-t kell venni, az 530xd meg semmiben sem lett a legjobb... Komolyra fordítva: az 530xd papíron eléggé rendben van. Továbbra is a teljesség igénye nélkül nézzünk még pár márkát, csakis prémiumot, presztizst (lehetőleg három liter körüli turbódízellel és összekerékhajtással), ööö, ennyi. Egy Saab vagy Volvo, egy Cadillac vagy Chrysler, egy Lexus, egy Alfa, egy Jaguar másban remekel. Keresve sem lelni több igaz vetélytársat a szegmensben. Kis (óriási) túlzással hiánypótló autóról beszélünk hát, úr az űrben, midőn is az 530xd-vel foglalkozunk, most már csakis vele, a következő oldalon.