Hidrogén-benzinüzemű sportautó a Mazdától

Vágólapra másolva!
A japán autógyár a legendás RX-8-as sportautóját építette át, a sofőr egy kapcsolóval váltogathat a benzin- és a hidrogénhajtás között.
Vágólapra másolva!

Szinte az összes nagyobb autógyár dolgozik már egy zéró károsanyag kibocsátású hidrogénüzemű üzemanyagcellás erőforrás kifejlesztésén, ami nagy eséllyel válthatja majd le a benzinnel vagy gázolajjal működő belsőégésű motorokat. A tömeggyártásra azonban legfeljebb évtizedes távlatban kerülhet sor, a technológia kiforratlansága a magas fejlesztési költségigény és a hiányzó infrastruktúra miatt.

A Mazda népszerű RX-8 sportkupéján alapuló RX-8 Hydrogen RE modell a hidrogénutánpótlást biztosító infrastruktúra hiányát azzal küszöböli ki, hogy benzinnel is képes üzemelni, gyártása pedig megoldható a Mazda jelenlegi gyártósorain. Az RX-8-ról még annyit érdemes tudni, hogy erőforrása - a világon egyedülálló módon - bolygódugattyús, más néven Wankel-motor.

Hidrogénnel 100 kilométer, benzinnel pedig 549 kilométer megtételére képes az átalakított RX-8-as, az üzemanyagtípusok között pedig egy kapcsolóval lehet váltani. A bolygódugattyús motor kifejezetten alkalmas a hidrogénnel való működtetésre, mivel más és más kamrát használ a keverék beszívásához, elégetéséhez és az égéstermék kipufogóba ürítéséhez, amely kiküszöböli a hagyományos robbanómotorok által hordozott kockázatot.

A hidrogén-benzinüzemű sportautókat az Idemitsu Kosan Co. olajfinomító vállalatnak és az Iwatani International Corp. gázforgalmazó vállalatnak lízingeli majd a Mazda havi 420 ezer jenért. A két vállalat saját hidrogéntöltő állomásokkal rendelkezik, ezeken kívül még 13 állami tulajdonú hidrogéntöltő-állomás működik az országban.