Tippek és trükkök használtautó-vásárláshoz

2006.03.07. 7:41

Hiába éri meg jobban, mégis óriási rizikót rejt magában egy használt autó megvétele, hiszen nem ismerhetjük az előéletét, így egy rossz, elhamarkodott döntéssel több százezres, milliós kárt okozhatunk magunknak. Összeállításunkból kiderül, hogyan minimalizálhatjuk a kockázatot.

Tudjuk jól, hogy új autót csak akkor éri megvenni, ha 5-6 évre vásárolja az ember, mivel az átadást követően azonnal mintegy 10 százalékot veszít az értékéből, tehát mire hazaértünk, máris jelentős értékcsökkenést szenvedett el a szeretett jármű. Vannak, akik ezt nem engedhetik meg maguknak, ezért használt után néznek. Ehhez is kell azonban minimum két dolog: nagy adag szerencse, és ugyanekkora adag pénz. A szerencsefaktor csökkentésében egy-egy jó autószerelő ismerős, esetleg jólelkű nepper lehet a segítségünkre. Ha ezzel nem rendelkezünk, és saját kezünkbe vesszük a vásárlást, akkor (is) érdemes áttekinteni alábbi írásunkat - tippeket és pontozós segítséget nyújtunk, hogy a hét üzletét mi kössük, ne az eladó!

Az autó kiválasztásával egyidőben olvassunk utána az adott típus fórumán, és vértezzük fel magunkat a márkára jellemző előnyökkel és hátrányokkal. A keresési időt csökkentendő, eleve több autót válasszunk ki.

Ha ott áll előttünk vágyunk tárgya, nézelődés helyett kezdjük az okmányokkal. Ha azok nincsenek rendben, nem is érdemes beleélni magunkat a vásárlásba. Ne dőljünk be a rendőrök elnézték, majd kijavíttatom, stb. magyarázatoknak. Többszázezer (millió) forintról van szó, legyünk észnél! Nézzük meg a forgalmit, egyeztessük az adatokat az eladó okmányaival, a kocsi motor- és alvázszámával, a törzskönyvvel, ha van, az eredetvizsgával! Nézzük meg, meddig van érvényes műszaki, hivatalosnak néz-e ki a bejegyzés (vegytintával írva, újabban nyomtatva), illetve van-e zöldkártya, és az meddig érvényes! Ha minden stimmel, jöhet a következő lépés.

A kocsi értékétől függ, megéri-e elvinni szakszervizbe (mindenképpen érdemes). Ott kérjünk állapotfelmérést, ahol precízen, pontosan átvizsgálják a kiszemelt autót, arról pecsétes papírt adnak. És kész, már nem is kell tennünk semmit, fizetünk és vihetjük is.

Azonban az élet nem ilyen egyszerű, ugyanis a szakszervizek sűrűn be vannak táblázva, így előfordulhat több napos, akár hetes várakozás is. Esetleg nem akarunk feleslegesen veszíteni (cégtől függően) 5-12 ezer forintot, ha az átvizsgáláskor kiderül, hogy problémás az autó, vagy a tulaj nem akarja alávetni a procedúrának a kocsit (bár ez eleve gyanús). Mi a teendő ilyenkor?

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK