2007-től hat csillagért mehet az európai törésteszt

Az EuroNCAP 2007-től az üléseket és fejtámlákat is vizsgálná, az új rendszer bevezetésével az eddigi öt helyett hat csillag lehet a plafon.

Az úgynevezett ostorcsapás balesetek szimulálását tervezi az EuroNCAP, a személyautók töréstesztjével foglalkozó független szervezet.

A tesztek értékelését így egy újabb csillaggal bővíthetik, ha sikerül kidolgozni a teszt pontos menetét. Az utasok lehetséges nyaksérülésének szimulációja ösztönözheti a gyártókat, hogy biztonságosabb üléseket és fejtámlákat fejlesszenek.

Néhány gyártó, mint például a svéd Volvo és Saab évek óta olyan fejtámlákat alkalmaz autóiban, amelyek követik az utasok felsőtestének mozgását.

Újabban a Toyota luxusmárkája, a Lexus is alkalmaz intelligens fejtámlát, amely balesetnél a másodperc töredéke alatt közelebb húzza a támlát az utas fejéhez.

Az új tesztelési metódushoz az EuroNCAP új tesztbábut és egy olyan gyorsító padot dolgoz ki, amely az autóülést képes egy másodperc alatt 16 km/órára felgyorsítani, mintha az autóba hátulról egy másik jármű ütközött volna.

A bábu felsőtestére ható erőket a teszt során mérik, és megvizsgálják, hogy az adott ülés milyen mértékben csökkentette a sérülés veszélyét.

A tesztek beindításával egy - jelenleg maximális - öt csillagot elért autó minősítése akár hat csillag is lehet. Az EuroNCAP az új teszt bevezetését 2007-ben tervezi. Ilyen mértékű újítás a szervezet módszereiben legutóbb 2000-ben volt, amikortól azt is figyelembe veszik az autó minősítése során, hogy az rendelkezik-e a biztonsági öv bekapcsolására figyelmezető jelzőrendszerrel.

KAPCSOLÓDÓ CIKK