Az ISOFIX legyen veled! - gyermekeink biztonsága az autóban

2006.12.03. 17:47

Az utóbbi évek fejlesztései ugrásszerű eredményekkel jártak. Ezen belül is a gyermekek biztonságára tevődött hatalmas hangsúly. ECE-norma, ISOFIX-platform, övvezető - nem káromkodtunk, ezek csupán kifejezések, amikkel illik tisztában lennünk, ha gyerek van az autóban.

Egy autó marketingjének ma legalább olyan fontos oldala a gyermekbiztonság ecsetelése, mint a megbízhatóság vagy a gazdag felszereltség hangoztatása. Az 1997 óta vizsgálódó szervezet, az Euro NCAP az új autók töréstesztjénél a kezdetektől figyelembe vette ugyan a gyermekvédő tulajdonságokat, hangsúlyt ez a tényező mégis azóta kapott, hogy néhány éve a kis utasok védelmét is csillagokkal minősíti a szervezet. Egy jó törésteszt megdobhatja az eladásokat, míg egy rossz súlyosan visszavetheti. Ma már a négy csillagos védelem átlagos eredmény, igazán jónak az öt számít. (gyermekvédelemnél ez inkább három és négy csillagot jelent).

"Az élet nem osztogat csillagokat" - vallják a svédek, és nem csak laboratóriumban tesztelik a biztonságot, hanem valós baleseteket elemezve rangsorolják a modelleket életvédő képességeik szerint. A Folksam biztosító több tízezer baleset adatai alapján minősíti az autókat. Listájukban több modell az Euro NCAP-teszttől igencsak eltérő eredménnyel jelenik meg. Érdemes összevetni például a Saab 900 jó minősítését az NCAP-teszten szerzett soványka másfél csillagával.

Törésteszteket a gyermekülések esetében is végeznek. Egyrészt az autók tesztjénél közzéteszik, hogy melyik (általában a kiválóak közé tartozó) ülést használták a kérdéses autó törésénél, másrészt laboratóriumi körülmények között kifejezetten a gyereküléseket is vizsgáztatják. Az ADAC, a legnagyobb német autóklub rendszeresen közli saját tesztjeit, amelyek alapján tájékozódhatunk a különböző ülésekről.

Mielőtt jól elvesznénk a tesztek dzsungelében, szögezzük le, hogy a legjobb ülés sem ér semmit, ha nem az előírásoknak megfelelően használjuk. Ám minden még akkor kezdődik, amikor ülést vásárolunk a gyereknek, majd folytatódik a mindennapi használat során. Elég sok dologra kell figyelni, ezért igyekeztünk összeszedni a legfontosabb tudnivalókat a gyermekülésekkel kapcsolatban, elsősorban azzal a céllal, hogy kiküszöböljük a tájékozatlanságból vagy tévedésből eredő kockázatot.

Nem csak a gyermek életkora, hanem súlya és testmérete szerint is válogatnunk kell az ülések között. Az ülések csoportosítása:

  Jelölés   Testsúly   Életkor
           
  0 (hordozó)   0-10 kg   Kb. 9 hónapos korig
  0+ (hordozó)   0-13 kg   Kb. 12 hónapos korig
  I.   9-18 kg   8 hónapostól 4 éves korig
  II.   15-25 kg   3-7 éves korig
  III.   22-36 kg   6-12 éves korig

Az ülést akkor kell nagyobb méretűre cserélni, ha a gyermek feje teteje elérte az ülés tetejét, vagy súlya meghaladja az ülésre megengedettet. Vásárláskor jó, ha szakosodott üzletbe megyünk, mert ott nagyobb eséllyel kapunk szakszerű kiszolgálást. Csak olyan terméket válasszunk, amelyen megtalálható az ECE 44.03 vagy 44.04 jelzés, amely az Európában szabványos előírások teljesítését igazolja. Az ülést vigyük ki a saját autónkba kipróbálni, még akkor is, ha a boltban van próbaülés. Az ugyanis, hogy megfelelően rögzíthető-e a mi autónkba, csak így derül ki, lévén az ülések párnázata autónként eltérő. A készséges üzletekben meg fogják ezt engedni nekünk.

A hárompontos övvel rögzítsük az ülést, az eladó segíthet ebben. Az ülést úgy kell tudnunk elhelyezni az autóban, hogy erős rángatás hatására se mozduljon el, pláne nem lötyöghet. Ha a lazaságot az öv meghúzásával és igazítással nem tudjuk megszüntetni, válasszunk másik ülést. A jó ülések oldalpárnái nagyméretűek, takarják a gyermek fejét, védve az oldalirányú ütközéskor. A legmegfelelőbbek az ötpontos saját övvel ellátott ülések. Figyeljünk arra, hogy ennek csatját a gyermek ne tudja kikapcsolni. Válasszuk azt az ülést, amelynek saját övén a gyermek növekedtével állíthatjuk a feszességet és a vállövek kivezető nyílását. A széles öv jobban elosztja a felületi nyomást, vékony, megtekeredő övhevederrel ne vegyünk ülést.

Az ülés huzata legyen levehető és mosható, maga az ülés pedig minél könnyebb, és rendelkezzen magyar nyelvű használati útmutatóval. Az árról: gyerekülést akár 8 ezer forintért is vehetünk, de az annyit is ér. Biztosak lehetünk benne, hogy a kb. 20 ezer forintnál olcsóbb ülések nagy része nemhogy kevésbé alkalmas a védelemre, hanem egyenesen veszélyes: laza rögzítés, gyenge anyagok, rossz öv-vezetés, kényelmetlen üléspozíció, nehéz beszerelés jellemzi őket, mindezekből fakadó kétes biztonságukkal pedig tévhitbe ringatják a vásárlót.

Hajmeresztő hiányosságok lehetnek a laza csavarozás, a kinyúló övek, vagy a sorjás övvezető nyílás által lassan, de biztosan szétnyírt biztonsági öv.

Ha anyagi lehetőségeink engedik, vegyünk olyan ülést, amely ISOFIX-rendszerrel rögzíthető az autóban. Ez, mivel közvetlenül a karosszériához rögzíti a gyerekülést, kiküszöböli a biztonsági öv használatából eredő hibákat: a rossz beszerelést és a lazán vezetett öveket. A gyártók előszeretettel hangoztatják, hogy modelljük fel van szerelve ezzel a rendszerrel, ám ez még kevés az üdvösséghez. Az ISOFIX az autó hátsó és jobb első üléseinek lapja és támlája közti fémhorgokat jelenti, amelyekhez a megfelelő köztes darabbal ellátott gyerekülés egy kattintással rögzíthető, egy lábbal még a padlóhoz is támaszkodik. Ez olyan szilárd kapcsolat, amely meggátolja, hogy az ülés megmozduljon, az autótól lendületi energiát átvéve sérülést okozzon, vagy a helyéről kiszakadjon. Csakhogy, az autószalonban csupán a bekötési pontokat vesszük meg, plusz kiadást fog nekünk jelenteni az ISOFIX-platform és -ülés megvétele. A platform 29 ezer forintba, egy hozzávaló hordozó vagy ülés pedig 40-60 ezerbe kerül. Khm. Kérdezzük tisztelettel, nem lehetne lejjebb vinni az árát az aranyosnak, hogy a népek nagy része ezt vegye, ha már az autójába be tudja rakni?

Az ISOFIX-rendszer kidolgozását a rosszul bekötött gyermekülések okozta sérülések miatt kezdték meg. A lazán bekötött ülések elmozdulása miatt a gyermekek gyakran az első ülés támlájába ütötték fejüket, arcukat. Az ISOFIX sokkal kisebb elmozdulást eredményez, mint az övvel való rögzítés. Magyarországon először 1999 májusától lehetett megvásárolni a Volkswagen modelljeihez. Figyelem! A kereskedelemben kapható platformok, alapok, köztes darabok, még ha nevükben benne is van a "fix" szócska, nem ISOFIX-rendszerűek, ha nem köthetők az autó rögzítési pontjaihoz.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK