A Seat Leon Supercopáról

Vágólapra másolva!
Azt már sokan sejtették, hogy idén a gyorsasági bajnokság berkein belül új, az eddigi legkomolyabb márkakupa sorozat indul. De pontosan mit is tud a Leon Supercopa?
Vágólapra másolva!

A Seat nagyon régóta aktívan részt vesz a különböző autósportos szakágakban. Ebből talán sokan emlékeznek a rali pályákon a régi Ibiza Cupra F2000-es bajnoki címére, vagy éppen a Cordoba WRC próbálkozásaira. Az utóbbi években azonban inkább a pályaversenyeken villog a Seat, indítottak autót a GT bajnokságban, azonban az utóbbi években már az ETCC, majd a WTCC köti le a figyelmüket.

Azt kevesen tudják, hogy mindezek mellett a Seat az első Leon Cuprából nagyon sikeres márkakupa sorozatot hozott létre, amely Európa több országában sikeresen építette a Seat nimbuszát. Ezek közül a legismertebb a DTM betétfutamaként megrendezett márkakupa, amelyet már évek óta nagy elismerés övez. A régi Leon Supercopa már a hazai pályákon is bizonyított, ugyanis a hazai Seat importőr 2003-tól támogatta Zengő Zoltánt, aki három év versenyzés után tavaly már a gyorsasági szakág vezetőjeként dolgozott azon, hogy itthon is létrejöjjön egy ilyen sorozat. Tavaly már a legfrissebb Supercopát is megismerhette a magyar közönség, Zengő Zoltán indult vele a Material Kupa zóna-küzdelemeiben, majd az évad utolsó versenyén Wéber Gábor riogatta az ellenfeleket.

Forrás: [origo]

2007-ben azonban már egy komplett mezőny küzd majd a bajnoki címért, ezért talán érdemes bemutatni az autót. Ez a Leon Supercopa sokkal közelebb áll az utcai változathoz, mint egy DTM versenygép, de mégis amolyan kis DTM autónak nevezhető. A mezei kétliteres TFSI motor dolgozik benne, csak egy kicsit felhúzva. A TFSI ugye azt jelenti, hogy turbófeltöltéses és közvetlen befecskendezéses benzines, ami gyárilag a Leon Cuprában 240 LE-t tud, itt azonban már 300 lovas. A nyomaték szintén magáért beszél, már 2100-as fordulatszámtól él a 340 Nm-es érték, amelyet egészen 5000-ig kitart. Ehhez a motorhoz egy, csak a kormányról kapcsolható DSG váltót párosítottak, vagyis az autó a volánja nélkül olyan, mint egy ember a feje nélkül. A DSG természetesen hatsebességes, az utcainál rövidebb váltási időkkel, és némi meglepetésre van sport-automata fokozata is. Ez azonban nem jelenti azt, hogy versenypályán ezt érdemes kihasználni.

Forrás: [origo]

Egy versenyautónál a motorerő sem lényegtelen, de a versenypályán inkább a kanyarokban dől el minden. Ez látszik a Leon Supercopán is, hiszen mindent megtettek a tapadás növelése érdekében. A végtelenségig állítható KONI lengéscsillapítókkal és Eibach rugókkal felszerelt versenyfutómű csak egy dolog, de a spoilerezés is megér egy misét. Emellett az egész autó alját leburkolták, azért hogy hátul egy hatalmas diffúzor is helyet kaphasson. Persze elől a hatalmas túlnyúló kötény sem néz ki rosszul, sőt a sok állásban rögzíthető hátsó tetőszárny sem rossz, bár a tapadás jelentős részéért a diffúzor felel. Az aerodinamikára annyira nagy hangsúlyt fektettek, hogy a kerékjáratok mellett a DTM-ből ismerős kis szárnyak is megtalálhatóak. Ha már a kerekeknél tartunk, ott sem minden hagyományos, bár utcán már nem annyira szenzáció a 18 collos alufelni. Erre száraz időben elvileg 230/650 R18-as slick gumit szerelnek, amely esőben már "csak" 210-es lesz. A fékek viszont ismét brutálisak, hiszen az első kereknél 6 dugattyús féknyereg lassít egy 362 mm-es tárcsát, ami hátul már csak 2 dugattyús és 255 mm átmérőjű.

Forrás: [origo]

Az autó vezetése nem piskóta, hiszen minden azzal kezdődik, hogy valahogy be kell mászni a B-oszlop mögé. A pedálokból csak kettő van, hiszen a DSG miatt nincs kuplung. Ezért aztán az egész úgy lett kialakítva, hogy alapvetően bal lábbal kelljen fékezni, ez azonban a szervo nélküli fékkel nem egyszerű. A volán állítható magasságú és tengelyirányban is mozog, ezért tökéletes vezetési pozíciót könnyű felvenni. A műszerezettség mindössze egy MOTEC kijelzőre redukálódott, azonban erről az autó összes paramétere elérhető. Sőt, a műszer tetején található ledsor abban is segít, hogy mikor érdemes váltani. A váltó egyébként bolondbiztos szerkezet, hiszen korlátlanul nem lehet visszaváltogatni, így a félreváltás szinte kizárva. A pedálok kezelése mellett a váltó füleinek nyomogatása már nem jelent gondot, csupán azt kell szokni, hogy a vezető nagyon hátul és alacsonyan ül az autóban. Ebből látszik, hogy ez egy ízig-vérig versenyautó!

Forrás: [origo]