Havi egyszer tankolni: VW BlueMotion

2007.09.03. 17:03

A Volkswagen fogyasztáscsökkentési programjának egy újabb darabja ért el hozzánk: a BlueMotion Polo után már rendelhető a takarékosabb Passat limuzin és kombi is. Az importőr ígérete szerint ezek csak az első fecskék, és hamarosan az egész modellpalettát elárasztják a BlueMotion változatok.

Forrás: [origo]

A kisebb légellenállás miatt szinte teljesen befedték az embléma körüli beömlőt

Az EU - amúgy nagyon helyesen - folyamatosan szigorítja az autókra vonatkozó környezetvédelmi előírásokat, így a gyártók két malom között őrlődve, egyszerre próbálnak megfelelni a vevők egyre nagyobb teljesítmény-igényeinek, illetve takarékosabb és a környezetet kevésbé károsító autókat építeni. A dolog szerencsére működik, bizonyíték erre a megannyi részecske- és koromszűrő, katalizátor, néha azonban meglepően egyszerűen és olcsón lehet javítani a már meglévő konstrukciók hatásfokán. Nagyjából ez a lényege a VW BlueMotion nevű programjának, amely egy optimalizált működésű dízelautót takar. Az első fecske a tavalyi Genfi Autószalonon bemutatott Polo volt, amelynek mintegy fél literrel sikerült csökkenteni az átlagfogyasztását néhány "egyszerű" trükk segítségével. A 80 lóerős, 1,4 literes dízelmotorral szerelt BlueMotion Polo hosszabb áttételű sebességváltót, némileg áthangolt motorelektronikát, speciális gumikat és egy kis spoilercsomagot kapott a kedvezőbb légellenállás érdekében, melynek köszönhetően 4 liter alá csökkent az átlagfogyasztása (egész pontosan 3,8 literre), kiérdemelve ezzel a világ leggazdaságosabb ötüléses autója címet.

Forrás: [origo]

Nagy test, alacsony fogyasztás: Passat BlueMotion

Hasonló filozófia jegyében született meg a Passat limuzin és kombi BlueMotion nevű változata is, amelyeknél 5,1, illetve 5,2 literre sikerült leszorítani az átlagfogyasztást. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a 70 literes tankkal több mint 1300 kilométert lehet megtenni, így átlagos használat mellett, elég havonta egyszer felkeresni egy benzinkutat. A Passat BlueMotion esetében az 1,9 literes, 105 lovas dízelt vették alapul a mérnökök, akik átírták a motorszabályozó szoftvert, így 830-ról 730-ra csökkent a percenkénti üresjárati fordulatszám, de emellett a főbb szabályozási értékeket - például a töltőnyomást - is módosították a lehető legkisebb fogyasztás érdekében. Ugyancsak a gazdaságosság jegyében került a műszerfalra egy kis kijelző is, amely arra hívja fel a sofőr figyelmét, melyik fokozatot kell éppen használnia.

Az ötfokozatú váltó áttételeit - a harmadik, negyedik és ötödik esetében - hosszabbra cserélték, de a gyár ígérete szerint ezzel alig csökkent az autó menetteljesítménye. Fontos, ám kevésbé látványos beavatkozás volt a Passat légellenállásának csökkentése: jó példa erre a jármű alja, ahol a fékvezetékek csatornáit leburkolták, valamint a hátsó felfüggesztés előtt a jobb és a bal oldalon egyaránt speciális burkolatokkal látták el. A futóművet sem kerülte el a takarékossági láz, ezért az alapváltozathoz képest elöl 15, hátul 8 milliméterrel csökkentették a karosszéria magasságát. Innentől kezdve már nem volt más dolga a fejlesztőknek, mint alacsony gördülési ellenállású gumikat keresni, így esett a választás a Conti Premium Contact abroncsokra, 205/55 R16 méretben.

Forrás: [origo]

Frankfurtban láthatja a közönség először a Golf takarékos változatát

A hazai importőr tájékoztatása szerint a Polo esetében 350 ezer, míg a Passatoknál 100 ezer forint a BlueMotion csomag felára. A két takarékos típus mellé hamarosan érkezik a Golf BlueMotion is, amelyet a szeptemberi Frankfurti Autószalonon fognak leleplezni, ennek piaci bevezetése év végére várható.