Részben igazolódott a Maybach-legenda

2007.09.14. 14:54

Évtizedek óta a Közlekedési Múzeum raktárában áll az a Maybach, amelyet állítólag Hitler ajándékozott Horthy Miklósnak. Hétvégén a nagyközönség is láthatja az eddig elzárt luxusautót, amelynek történetéről több legenda ismert, mint tény. Úgy tűnik, ezek egyike bizonyítást nyert.

Fotó: Féjja Zsolt [origo]

Ritka pillanat: ha nem is saját erejéből, de gurul a több mint hetven éves Maybach


A mechanikának és a lemezeknek nem feltétlenül, de a mítoszoknak mindenképpen jót tesz az idő. Elég elmenni egy veterántalálkozóra, kicsit fülelni, hogyan emlékeznek az idősebbek, és hamar kiderül: majd minden család tulajdonában volt egy ma már felbecsülhetetlen értékű jármű, amelyet a rossz üzleti érzékkel terhelt nagypapa fillérekért kótyavetyélt el, még egy megsárgult fotó sincs róla. Színesebbek a történetek, ha valóságos alapjuk van, ilyenkor hallani, hogy az ősi családi Mercedesért a gyár bármilyen újat adott volna, de hiába. A végeredmény ugyanaz: bizonyíték nincs, csak egy újabb fejezet a családi legendáriumban.

Súlyosabb a helyzet valóban járműtörténeti vagy kortörténelmi kuriózumoknál. Az időről időre különböző kiállításokon látható páncélozott ZISZ olyan mélyen rögződött Rákosi - ritkábban Sztálin - autójaként a köztudatban, hogy azon már nem segíthet a tény, miszerint a nemzeti bank szállított vele pénzt. A Közlekedési Múzeum tulajdonában lévő, de soha ki nem állított Maybach Zeppelin DS8-as - már csak elzártsága miatt is - remek kiindulópontja a mítoszoknak, 1956-ig tartó történelme javarészt '56 után íródott. Eszerint Hitler ajándékozta Horthynak 1937-ben, a háború után a Szövetséges Ellenőrző Bizottság elnöke, Vorosilov marsall használta, majd Péter Gábor, az ÁVH vezetője járt vele.

Fotó: Féjja Zsolt [origo]

Impozáns adatok. 200 lóerőt teljesít a nyolcliteres, tizenkét hengeres blokk


Ahhoz, hogy az évtizedek alatt egyre színesebbé váló sorsú kocsi valódi történetét kiderítsük, olyan alapvető kérdéseket kell tisztáznunk, volt-e egyáltalán Maybachja Magyarország kormányzójának. A harmincas évek közepén Minervával közlekedett, azzal indult kenderesi birtokára is '34 vagy '35 nyarán, az autó azonban Szolnoknál cserbenhagyta. Horthy és családja szégyenszemre gyalog ment el a következő vasúti sorompóig, ahol a bakter segítségével megállították a Kenderesre menő vonatot, és azzal folytatták útjukat. Valószínűleg ez a kellemetlen eset is közrejátszott abban, hogy a kormányzói iroda mielőbb megbízható autó után nézett. Egy Maybach Zeppelin DS8-ast vásároltak - megoldódhatna tehát a múzeumi Maybach rejtélye, ám az a Maybach fehér volt és nyitott karosszériás. Történelmi szempontból persze az sem érdektelen, hiszen ausztriai zergevadászatra menet 1936 augusztusában azzal kereste fel Horthy Berchestgadenben Hitlert, abból tekintette meg Wilhelm Miklas osztrák elnök a városligeti díszszemlét 1937 márciusában, májusban pedig Viktor Emánuel olasz király ült vendéglátója mellett az elegáns luxusjárműben. A fehér Maybach további sorsa ismeretlen.

Forrás: autoblog.hu

Így nézett ki egy évvel ezelőtt. Bakok tehermentesítik a gumikat, a fényszórók nem a helyükön, hanem az utastérben vannak


A nyitott Maybach mellett persze lehetett Horthynak egy csukott is, Hitlertől pedig valóban kapott egy autót 1937-ben. A náci pártvezetés azonban nem sokat foglalkozott a Maybachhal, egy másik német márka típusait, Mercedes-Benzeket használtak, nem csoda tehát, hogy a führer is inkább egy Mercedes 770 D Cabriolet-t küldetett el az autógyár igazgatójával Horthynak - derül ki Burányi Gyula kutatásaiból.

Horthy-Maybach eladó

A Közlekedési Múzeum előző igazgatója, Sági Zoltán felvetette az autó eladását is:

"Feletteseim teljes erkölcsi támogatását élvezem, azonban anyagiak terén meglehetősen kedvezőtlen a helyzet. Emiatt gondolkozunk egy sokak szemében eretnek megoldáson is, mint például a raktáron lévő Maybach kocsi eladásán - a műtárgyi védettség fenntartásával. Az autó restaurálására belátható időn belül nem lesz pénzünk, a gépkocsi állapota viszont folyamatosan romlik. Az autóért kapott összeg egy évre biztosítaná a múzeum dologi költségeit, amire például ebben az évben egy fillért sem kaptunk. Ehhez az NKÖM miniszterének engedélye kell. Ez nem azt jelenti, hogy bármelyik járművet eladjuk. Nemrég kaptunk ajánlatot a birtokunkban lévő ZISZ kocsira is, de ebben az esetben fel sem merülhet az eladás, hiszen történelmi szempontból értékes kocsiról van szó, ami a Maybach esetében nem áll fenn. Sarkalatos kérdés, jó-e az a múzeumnak, ha ott pusztul egy tárgy a raktárban, mert még az állagmegóvásra sincs pénz. Meg kell kísérelni eldönteni, mi az, amire majd 100 év múlva is kíváncsiak lesznek az emberek, mit kell megőriznünk az utókornak." (Veterán Autó és Motor, 2005/6)

Fenti kijelentésével sok haragos tekintetet vont magára az igazgató, ám üzlet nem köttetett. Sági Zoltán ez év elején távozott posztjáról. 



Előző
  • 1
  • 2
Következő