Húszezer forint egy gyermekéletért

Vágólapra másolva!
Gyermekeinkért bármit megtennénk - gondoljuk, de gyakran mégsem fordítunk kellő figyelmet a valóban életet mentő - egyébként pedig kötelező - autós gyermekülés kiválasztására. Ahogyan ruháit, a gyermekülést is kinövi a kicsi, fontos tehát, hogy mindig az életkora és testsúlya szerint ideális székben utazzon. Segítünk eligazodni a kínálatban, inkognitótesztünkből pedig kiderül, akár több tízezer forintért is kaphatunk selejtes vagy gyermekünk számára veszélyt jelentő darabot.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]

A nagyobbaknak az ülésmagasító is elég, a kicsiknek csak a gyerekülés jelent biztonságot. Enélkül nem csak szabálytalan, életveszélyes is gyereket szállítani

A biztonság nagy bizniszétől körített piacon nem nagyon rúg labdába az a modell, amely nem teljesítette legalább négycsillagosra a töréstesztet. A ma elvárt eredmény tíz éve még a legjobbnak számított, az utóbbi évek törésein pedig a jelenlegi maximum, az öt csillag sem ritka. Nagyon helyénvaló fejlődés, hiszen az autózás veszélyes üzem. Jól láthatók azok a törekvések, amelyeket egyes gyártók offenzívaszerűen valósítottak meg az utóbbi években azért, hogy kampányaik lényeges eleme lehessen autóik biztonságának hangoztatása. A biztonsági téren etalonnak számító svéd márkák mellé így zárkózott fel az új autók biztonságát vizsgáló Euro NCAP tesztjein például a Renault, a Mercedes és a Toyota, majd mások is egyre többen.

Forrás: [origo]

Autók töréstesztjeinél nem az üléseket, hanem a kocsi védőképességét teszik próbára

A gyermekvédelem vizsgálatát néhány éve kezdte meg az Euro NCAP, egy-két neves, jó hírű ülést használva eszközként. Ilyenkor természetesen nem kimondottan az ülést tesztelik, hanem a kocsi általános gyermekvédő tulajdonságait. Az ülések jellemzését célzó tesztekben egyszerre több gyártó termékeit vizsgálják elsősorban a biztonság, másodlagosan a használat és a költség szempontjából. Nem mind arany, ami fénylik - a boltokban kapható üléseken feltüntetett, özönként elnyert díjak némelyike csupán a legkedvezőbb vételért járt, vagyis nem ütközőpadi eredménynek köszönhető. Az igazán mérvadó ülésteszteket azoktól fogadom el leginkább, akik sokéves és kiterjedt tapasztalattal rendelkeznek autós téren. Gyerekülés keresésekor a német autóklub, az ADAC honlapján tájékozódom a régebbi és az újabb ülések teszteredményeiről. Itt 2003-tól kezdődően szerepelnek eredmények, tehát a már nem kapható, de esetleg használtan megvehető ülésekről is ad információt. (Használtan csak ismerőstől vegyünk ülést, ha tudjuk, hogy nem volt balesetes, nem sérültek az övei, nem kopott a csatja, és rajta van az ECE R44-03 vagy -04 minősítés). Elolvasom a tesztek részletes ismertetőjét is, de alapvetően kiesik az olyan ülés, amely a precíz germánoktól nem kapott legalább "gut" (jó) minősítést. A "sehr gut" (nagyon jó) ritka.

ECE-norma
Az ECE R44-03 norma és újabb változata, a 44-04 tartalmazza az előírásokat, amelyeket az ülésnek teljesítenie kell ahhoz, hogy forgalomba kerüljön. Egy kis, narancsszínű címke jelzi a megfelelést, ezt mindenképp keressük meg, mielőtt vásárolunk. A címke több adatot közöl. Feltüntetik rajta az ECE-norma számát, a verzióról a nagy E alatti, megfelelést azonosító számsor is árulkodik, mert vagy 03-mal, vagy 04-gyel kezdődik. Ez alatt újabb számsor azonosítja az ülésben használt biztonsági rendszert. A nagy E betű melletti kis szám a megfeleltetést kiadó országot jelöli. Feltüntetik még a testsúlyhatárokat, illetve általában a "Universal" kifejezés mutatja, hogy az ülés minden autótípushoz használható. Lehetne "Semi-universal" vagy "Specific" is, értelemszerűen típus-specifikus üléseknél.


Előfordul, hogy a gyártó saját, mutogatott biztonsági tesztközpontjában jól vizsgázott darabot az ADAC észveszejtően rossznak minősíti. Elérkeztünk ahhoz a kérdéshez, hogy mitől higgyünk ennek vagy annak a tesztnek, úgyis mindenkit a gyárak fizetnek. Lehet, ám bízzunk abban, hogy az ADAC elég független a hiteles tesztek elvégzéséhez. A megfelelőnek tartott ülések valószínűleg ismert nevű gyártótól származnak, áruk magasabb lehet, de nem feltétlenül: az eddig használt babahordozónk például jól szerepelt a teszteken, és a piac olcsóbbjai közé tartozik, bár neves márka darabja. A hazai boltokban előbb-utóbb a legújabb modellek is kaphatók. Ugyanazon ülés más-más piacon eltérő névvel szerepel, olvashatunk például a Britax-Römer és a Recaro-Storchenmühle ikrekről.

Forrás: [origo]

Előrelátók előnyben: némely autótípus beépített ülésmagasítóval is rendelhető

A gyereküléseket méretosztályokba sorolták. Az újszülötteknek és a kisbabáknak a 0 kategóriás mózes vagy a 0+-os hordozó való, amely kb. 12-15 hónapos korig és 13 kg-ig használható, mert utána kinövi a baba. Az ülésváltás ideje az engedélyezett súlyhatár elérésekor következett be, illetve általában egyéves kora körül a baba lábaival már az autó ülését tapossa a hátrafordított hordozóban, és a feje is túlnőhet a védőpárnákon. Ekkor következzen az I. osztály, amely 9-18 kg-ig, tehát 3-4 éves korig megfelel. A II. és a III. 15-36 kg-os testsúlyig, és 12 éves korig használható. Léteznek "átfedő" kategóriák, a 0/I és az I/II/III. Előbbi szintén újszülött kortól használható, de 18 kg-os testsúlyig. Nem tartom túl jónak, mert egy csecsemő gerince számára megterhelő ülő pozíciót tesz lehetővé, míg a hordozóban közelebb van a fekvéshez. Ha a hordozóban van szűkítőbetét, amit a baba növekedésével kiveszünk, növelhetjük a helyét, és az ülőhöz közelíthetjük a helyzetét. A hordozó könnyebb, és a nevében benne van a funkciója is: markolatánál fogva hordozható, míg a 0/I-es ülés nem. Az I/II/III esetében nincs ekkora különbség, de üléstől is függ, hogy eléggé átalakítható-e a növekvő gyermek igényeinek megfelelően. Azt tartom a legjobbnak, ha az ülést inkább egy kategóriára tervezték, mert annak jobban meg tud felelni, mint egy mindenes.


Gyermeküléssel vagy anélkül? Rövidfilm vér nélkül, de sok tanulsággal

A hordozókat mindig menetiránynak háttal kell elhelyezni, az erőhatások elviselésére a csecsemő szervezete így képes leginkább. Az elülső ülésre csak kikapcsolható és ki is kapcsolt légzsák elé lehet hordozót tenni. Én magam még így sem tenném ide, egyszerűen nem bízom a kikapcsoló szerkezetekben, másrészt a hátsó helyek biztonságosabbak. A hordozót és az ülést úgy kell az autó övével rögzíteni, hogy erős rángatásra se mozduljon el, ne lötyögjön. Hajtsuk a háttámlára a hordozó fogantyúját, ez visszacsapódás-gátlóként fog szolgálni. Húzzuk annyira hátra az első ülést, hogy támlája szorosan támassza, de ne billentse meg a háttal elhelyezett hordozót vagy ülést. Az előrenéző ülésbe nyugodtan beletérdelhetünk a szoros rögzítés érdekében. Ne tegyünk semmit a gyermek alá, hogy az ülés felületi nyomást elosztó tulajdonságai ne romoljanak. Az autó övét megtekerés nélkül húzzuk feszesre, és még egyszer ellenőrizzük, nem laza-e az ülés. A gyermeket az ülés saját övével úgy kössük be, hogy a heveder felső nyílása ne legyen a gyermek vállánál magasabban, az öv ne tekeredjen meg, legyen elég feszes, de ne szorítsa ki a lélegzetet a kicsiből.

Meddig üljön háttal a gyerek?
A szakemberek javasolják, hogy minél tovább, legalább két-, de akár három-négyéves korig is háttal ültessük a gyereket, mert szembe ültetve nem bírja úgy elviselni egy esetleges ütközés következményeit. Híve vagyok ennek a megoldásnak, de ehhez megfelelő ülés kell. A gyakorlat alapján a kicsi lába egyéves kora körül már az autó ülésének nyomódik, ő maga pedig már szívesebben nézne előre (is). Nemrégen tűnt fel a piacon a Cybex Zerone ülés, amely 4 éves korig biztosítja a gyermek háttal való elhelyezését, szemben az eddigi gyakorlattal, amely az I. kategóriájú ülést már menetiránnyal szembe helyezi. A tojáshéj alakú Zerone egy alaplapon forgatható is, így könnyíti meg a gyermek beültetését. Még nem láttam az ülést, külföldi boltok kínálatában sem, annyi bizonyos, hogy nálunk a Brendon már beárazta 80 ezer forintra, bár mutatni nem tudtak belőle.


A legnagyobb gyerekek ülésmagasítóra ülhetnek. Ennek rendeltetése, hogy felemelje a gyermeket az autó biztonsági övének magasságába, így ő már azzal is beköthető lesz. A felnőttekre méretezett öv alól ugyanis egy ütközésnél könnyen kicsúszik a gyermek, vagy a nyakát fojtja a túl magasan húzódó öv. Ezek elkerülésére kell az ülésmagasító, amely háttámlás, ha kisebb a gyerek, vagy támla nélküli párna a nagyobbaknál. A támla nélkülieknél ügyelni kell arra, hogy a gyermek feje elég közel legyen az autó fejtámlájához. A párna éppen annyira legyen magas, hogy az öv a gyermek mellkasán és csípőjén, ne pedig a nyakán és a hasán feküdjön fel.

Forrás: [origo]

A legkisebbek menetiránynak háttal ülhetnek. Ha az első ülésen rögzítjük a széket, ki kell kapcsolni a légzsákot!

A vásárláshoz elvihetjük a gyereket is kipróbálni az ülés méretét, kényelmét. Az ülést vigyük ki a saját autónkba kipróbálni, még akkor is, ha a boltban van próba-ülés. Az ugyanis, hogy megfelelően rögzíthető-e a mi autónkba, csak így derül ki, lévén az ülések párnázata autónként eltérő. A készséges üzletekben meg fogják ezt engedni nekünk. A jó ülések oldalpárnái nagyméretűek, takarják a gyermek fejét, védve az oldalirányú ütközéskor. A legmegfelelőbbek az ötpontos saját övvel ellátott ülések. Figyeljünk arra, hogy ennek csatját a gyermek ne tudja kikapcsolni. Válasszuk azt az ülést, amelynek saját övén a gyermek növekedésével állíthatjuk a feszességet és a vállövek kivezető nyílását. A széles öv jobban elosztja a felületi nyomást, vékony, megtekeredő övhevederrel ne vegyünk ülést. Az ülés huzata legyen levehető és mosható, maga az ülés pedig minél könnyebb, és rendelkezzen magyar nyelvű használati útmutatóval.

Forrás: [origo]

Biztonsági övvel vagy az Isofix bekötési pontok segítségével rögzíthetők az ülések

Ha az autónk rendelkezik Isofix-bekötési pontokkal (általában hátul kettő, esetleg az anyósülésen egy harmadik ülés számára), és rendelkezünk elegendő pénzmaggal, vegyünk Isofix-ülést. Ez megfelel egy néhány éve bevezetett szabványnak, amely újfajta ülésrögzítést alkalmaz: biztonsági öv helyett (és mellett) két acélkapoccsal a kocsitesthez erősíti az ülést, szinte mozdíthatatlanná téve azt. Rendelkezhet kiegészítő támasztótalppal, és az újabb autókban egy harmadik rögzítési ponttal (top tether). A tesztekben az Isofix-ülések rendre a legjobbak között végeznek. Magas áruk (75 ezer forint körül kezdődik) azonban megakadályozza, hogy mindenki által elérhető választás legyen az Isofix. Sokkal nehezebb, mint egy hagyományos ülés, de masszívan ül a helyén. Ha megrángatom, mozog az egész kocsi. Persze, ennek egy övvel jól beköthető ülés esetében is így kell lennie.