A nagyobbaknak az ülésmagasító is elég, a kicsiknek csak a gyerekülés jelent biztonságot. Enélkül nem csak szabálytalan, életveszélyes is gyereket szállítani
A biztonság nagy bizniszétől körített piacon nem nagyon rúg labdába az a modell, amely nem teljesítette legalább négycsillagosra a töréstesztet. A ma elvárt eredmény tíz éve még a legjobbnak számított, az utóbbi évek törésein pedig a jelenlegi maximum, az öt csillag sem ritka. Nagyon helyénvaló fejlődés, hiszen az autózás veszélyes üzem. Jól láthatók azok a törekvések, amelyeket egyes gyártók offenzívaszerűen valósítottak meg az utóbbi években azért, hogy kampányaik lényeges eleme lehessen autóik biztonságának hangoztatása. A biztonsági téren etalonnak számító svéd márkák mellé így zárkózott fel az új autók biztonságát vizsgáló Euro NCAP tesztjein például a Renault, a Mercedes és a Toyota, majd mások is egyre többen.
Autók töréstesztjeinél nem az üléseket, hanem a kocsi védőképességét teszik próbára
A gyermekvédelem vizsgálatát néhány éve kezdte meg az Euro NCAP, egy-két neves, jó hírű ülést használva eszközként. Ilyenkor természetesen nem kimondottan az ülést tesztelik, hanem a kocsi általános gyermekvédő tulajdonságait. Az ülések jellemzését célzó tesztekben egyszerre több gyártó termékeit vizsgálják elsősorban a biztonság, másodlagosan a használat és a költség szempontjából. Nem mind arany, ami fénylik - a boltokban kapható üléseken feltüntetett, özönként elnyert díjak némelyike csupán a legkedvezőbb vételért járt, vagyis nem ütközőpadi eredménynek köszönhető. Az igazán mérvadó ülésteszteket azoktól fogadom el leginkább, akik sokéves és kiterjedt tapasztalattal rendelkeznek autós téren. Gyerekülés keresésekor a német autóklub, az ADAC honlapján tájékozódom a régebbi és az újabb ülések teszteredményeiről. Itt 2003-tól kezdődően szerepelnek eredmények, tehát a már nem kapható, de esetleg használtan megvehető ülésekről is ad információt. (Használtan csak ismerőstől vegyünk ülést, ha tudjuk, hogy nem volt balesetes, nem sérültek az övei, nem kopott a csatja, és rajta van az ECE R44-03 vagy -04 minősítés). Elolvasom a tesztek részletes ismertetőjét is, de alapvetően kiesik az olyan ülés, amely a precíz germánoktól nem kapott legalább "gut" (jó) minősítést. A "sehr gut" (nagyon jó) ritka.
ECE-norma |
Előfordul, hogy a gyártó saját, mutogatott biztonsági tesztközpontjában jól vizsgázott darabot az ADAC észveszejtően rossznak minősíti. Elérkeztünk ahhoz a kérdéshez, hogy mitől higgyünk ennek vagy annak a tesztnek, úgyis mindenkit a gyárak fizetnek. Lehet, ám bízzunk abban, hogy az ADAC elég független a hiteles tesztek elvégzéséhez. A megfelelőnek tartott ülések valószínűleg ismert nevű gyártótól származnak, áruk magasabb lehet, de nem feltétlenül: az eddig használt babahordozónk például jól szerepelt a teszteken, és a piac olcsóbbjai közé tartozik, bár neves márka darabja. A hazai boltokban előbb-utóbb a legújabb modellek is kaphatók. Ugyanazon ülés más-más piacon eltérő névvel szerepel, olvashatunk például a Britax-Römer és a Recaro-Storchenmühle ikrekről.
Előrelátók előnyben: némely autótípus beépített ülésmagasítóval is rendelhető
A gyereküléseket méretosztályokba sorolták. Az újszülötteknek és a kisbabáknak a 0 kategóriás mózes vagy a 0+-os hordozó való, amely kb. 12-15 hónapos korig és 13 kg-ig használható, mert utána kinövi a baba. Az ülésváltás ideje az engedélyezett súlyhatár elérésekor következett be, illetve általában egyéves kora körül a baba lábaival már az autó ülését tapossa a hátrafordított hordozóban, és a feje is túlnőhet a védőpárnákon. Ekkor következzen az I. osztály, amely 9-18 kg-ig, tehát 3-4 éves korig megfelel. A II. és a III. 15-36 kg-os testsúlyig, és 12 éves korig használható. Léteznek "átfedő" kategóriák, a 0/I és az I/II/III. Előbbi szintén újszülött kortól használható, de 18 kg-os testsúlyig. Nem tartom túl jónak, mert egy csecsemő gerince számára megterhelő ülő pozíciót tesz lehetővé, míg a hordozóban közelebb van a fekvéshez. Ha a hordozóban van szűkítőbetét, amit a baba növekedésével kiveszünk, növelhetjük a helyét, és az ülőhöz közelíthetjük a helyzetét. A hordozó könnyebb, és a nevében benne van a funkciója is: markolatánál fogva hordozható, míg a 0/I-es ülés nem. Az I/II/III esetében nincs ekkora különbség, de üléstől is függ, hogy eléggé átalakítható-e a növekvő gyermek igényeinek megfelelően. Azt tartom a legjobbnak, ha az ülést inkább egy kategóriára tervezték, mert annak jobban meg tud felelni, mint egy mindenes.
Gyermeküléssel vagy anélkül? Rövidfilm vér nélkül, de sok tanulsággal
A hordozókat mindig menetiránynak háttal kell elhelyezni, az erőhatások elviselésére a csecsemő szervezete így képes leginkább. Az elülső ülésre csak kikapcsolható és ki is kapcsolt légzsák elé lehet hordozót tenni. Én magam még így sem tenném ide, egyszerűen nem bízom a kikapcsoló szerkezetekben, másrészt a hátsó helyek biztonságosabbak. A hordozót és az ülést úgy kell az autó övével rögzíteni, hogy erős rángatásra se mozduljon el, ne lötyögjön. Hajtsuk a háttámlára a hordozó fogantyúját, ez visszacsapódás-gátlóként fog szolgálni. Húzzuk annyira hátra az első ülést, hogy támlája szorosan támassza, de ne billentse meg a háttal elhelyezett hordozót vagy ülést. Az előrenéző ülésbe nyugodtan beletérdelhetünk a szoros rögzítés érdekében. Ne tegyünk semmit a gyermek alá, hogy az ülés felületi nyomást elosztó tulajdonságai ne romoljanak. Az autó övét megtekerés nélkül húzzuk feszesre, és még egyszer ellenőrizzük, nem laza-e az ülés. A gyermeket az ülés saját övével úgy kössük be, hogy a heveder felső nyílása ne legyen a gyermek vállánál magasabban, az öv ne tekeredjen meg, legyen elég feszes, de ne szorítsa ki a lélegzetet a kicsiből.
Meddig üljön háttal a gyerek? |
A legnagyobb gyerekek ülésmagasítóra ülhetnek. Ennek rendeltetése, hogy felemelje a gyermeket az autó biztonsági övének magasságába, így ő már azzal is beköthető lesz. A felnőttekre méretezett öv alól ugyanis egy ütközésnél könnyen kicsúszik a gyermek, vagy a nyakát fojtja a túl magasan húzódó öv. Ezek elkerülésére kell az ülésmagasító, amely háttámlás, ha kisebb a gyerek, vagy támla nélküli párna a nagyobbaknál. A támla nélkülieknél ügyelni kell arra, hogy a gyermek feje elég közel legyen az autó fejtámlájához. A párna éppen annyira legyen magas, hogy az öv a gyermek mellkasán és csípőjén, ne pedig a nyakán és a hasán feküdjön fel.
A legkisebbek menetiránynak háttal ülhetnek. Ha az első ülésen rögzítjük a széket, ki kell kapcsolni a légzsákot!
A vásárláshoz elvihetjük a gyereket is kipróbálni az ülés méretét, kényelmét. Az ülést vigyük ki a saját autónkba kipróbálni, még akkor is, ha a boltban van próba-ülés. Az ugyanis, hogy megfelelően rögzíthető-e a mi autónkba, csak így derül ki, lévén az ülések párnázata autónként eltérő. A készséges üzletekben meg fogják ezt engedni nekünk. A jó ülések oldalpárnái nagyméretűek, takarják a gyermek fejét, védve az oldalirányú ütközéskor. A legmegfelelőbbek az ötpontos saját övvel ellátott ülések. Figyeljünk arra, hogy ennek csatját a gyermek ne tudja kikapcsolni. Válasszuk azt az ülést, amelynek saját övén a gyermek növekedésével állíthatjuk a feszességet és a vállövek kivezető nyílását. A széles öv jobban elosztja a felületi nyomást, vékony, megtekeredő övhevederrel ne vegyünk ülést. Az ülés huzata legyen levehető és mosható, maga az ülés pedig minél könnyebb, és rendelkezzen magyar nyelvű használati útmutatóval.
Biztonsági övvel vagy az Isofix bekötési pontok segítségével rögzíthetők az ülések
Ha az autónk rendelkezik Isofix-bekötési pontokkal (általában hátul kettő, esetleg az anyósülésen egy harmadik ülés számára), és rendelkezünk elegendő pénzmaggal, vegyünk Isofix-ülést. Ez megfelel egy néhány éve bevezetett szabványnak, amely újfajta ülésrögzítést alkalmaz: biztonsági öv helyett (és mellett) két acélkapoccsal a kocsitesthez erősíti az ülést, szinte mozdíthatatlanná téve azt. Rendelkezhet kiegészítő támasztótalppal, és az újabb autókban egy harmadik rögzítési ponttal (top tether). A tesztekben az Isofix-ülések rendre a legjobbak között végeznek. Magas áruk (75 ezer forint körül kezdődik) azonban megakadályozza, hogy mindenki által elérhető választás legyen az Isofix. Sokkal nehezebb, mint egy hagyományos ülés, de masszívan ül a helyén. Ha megrángatom, mozog az egész kocsi. Persze, ennek egy övvel jól beköthető ülés esetében is így kell lennie.