Egy szöszön múlhat a bajnokság

Vágólapra másolva!
Egy autófóliázó versenyt úgy is ki lehetne írni, hogy hoznak egy előző szériás Cliót, egy Citroën C6-ost, egy Corvette C5-öst és még néhány dimbes-dombos hátsó szélvédőjű alanyt, és "Essetek neki, győzzön a legjobb!" felkiáltással munkához látnak a résztvevők. Nem egészen így zajlik.
Vágólapra másolva!

Fotó: Varga András [origo]

A szakértő zsűri a legapróbb porszemet is észreveszi a fólia alatt
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

A fentiek helyett az azonos feltételek szellemében természetesen mindenki ugyanolyan munkadarabot kapott - egy korábbi VW Passat hátsó szélvédőjét -, a döntősöknek pedig egy oldalablakkal is meg kellett küzdeniük. Ez számomra csak akkor derült ki, miután beléptünk a balatonkenesei hotel csarnokába, ahol a szép őszi nap fénye az épület (fóliázatlan) ablakain áthatolva állványzaton álló szélvédőkre és a körülöttük szorgoskodó versenyzőkre esett. Korábban azon morfondíroztam, mi módon keresnek egyforma kocsikat, ki az a hülye, aki odaadja a sajátját, hogy esetleg egy kontár, aki a selejtezőben úgyis kiesik, összekaristolja az üvegét. Ez is mutatja a munkafolyamatban való járatlanságomat, mentségemre legyen mondva, hogy tudomásom szerint a fogorvosnak készülők is gyakorolhatnak önként jelentkezők fogazatán. A parkolóban állt egy extravagáns Porsche 911 Turbo, gondoltam, még lefóliázatlanul, és benn van a többi, munkadarabnak elég igényes autó. A lényeg, hogy jól melléfogtam, a békalámpás szépség az egyik fóliázóé.

Fotó: Varga András [origo]

Első lépés: a fóliázandó felület alapos megtisztítása
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

A hátsó szélvédőkön ügyködők már a negyedik hasonló megmérettetésen vettek részt, ami a délkelet-európai régió versenyét jelenti. A döntősök a németországi Európa-bajnokságon, az ott sikeresen teljesítők pedig az USA-beli világbajnokságon vehetnek részt. A magyarok jól szoktak szerepelni a versenyeken, a tavalyi amerikai döntőben egy nyíregyházi fóliázó is részt vett. A beszélgetések során az is körvonalazódik, hogy a régióba tartozó országok (Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Horvátország, Románia, Szerbia, Szlovénia és persze Magyarország) versenyzői leginkább a magyar szakemberektől tanulták a szakmát, az itteni régióképviselet adja munkájukhoz a hátteret; mondhatni, Európának ebben a részében fólia-nagyhatalom vagyunk. A mostani verseny első két helyezettje is hazánkfia. Egy ilyen verseny kiváló alkalom a tapasztalatok kicserélésére, a fogások ellesésére, és, ahogy láttam, a fóliázók nem titkolják a maguk munkájának részleteit. Ráadásul, ha egyikük újító technikát mutat, azt esetleg beemelik a fóliázóképzés tananyagába.

Fotó: Varga András [origo]

Az üveg előkészítésének ideje nem számít bele a húszperces limitbe
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

A hotel halljában összezsúfolódott fóliázókat könnyű megismerni egyenpólójukról és árgus tekintetükről, amellyel a versenytársak mozdulatait figyelik. Egyszerre hatan dolgoznak ugyanolyan feltételek mellett. A hátsó szélvédő fóliázására húsz percük van, ha ennél előbb elkészül valaki, akkor azonos minőségű munkák esetén a gyorsabb győz. Az alapanyag ugyanaz, csupán a versenyzők saját eszközei jelentik a különbséget. Ők hozzák ugyanis a felszerelésüket, hiszen mindenkinek megvannak a jól megszokott és bevált törlői, kinyomói, kendői, pengéi.

Állványtípusok
A versenyen használt állványokat Németországból hozatták a szervezők. Itthon általában a segédüveg alá rakott állványfajtát használják. Az új bizonyos szempontból jobban használható, de például oldalüvegeknél megfelelőbb a megszokott másik, vallja a szakember. Mindenesetre, mivel az Európa-bajnokságon a spécibb állványok lesznek, a versenyzőknek a gyakorlás szempontjából ez a megfelelőbb.





Értékelési szempontok, avagy hogyan dolgozik az ember a placcán. Helyszíni riportunk

A szúrós szemű angol, a szikár, precíz német és a fiatalos, jó kedélyű magyar bírót követve megtudtuk, hogy egy fólia alá szorult, alattomos porszemen múlhat a bajnoki cím, de a levágott fóliadarabot is illik a kukába dobni, nem pedig a földre, mert pontlevonás jár. A vizes fólián ugyanis akkorát lehet csúszni, mint a vezetéstechnikai tanpályán, szóval veszélyes.