Egyre több benzinfaló autó fut az osztrákoknál

Vágólapra másolva!
Egy tanulmány szerint az utóbbi másfél évtizedben megugrott kétszáz lóerő feletti személyautók száma az osztrákoknál, így nem is csoda, hogy Spanyolország mellett Ausztria a másik olyan európai uniós tagállam, ahol meglepő módon évről évre emelkedik a gépkocsik széndioxid-kibocsátása.
Vágólapra másolva!

Másfél évtized alatt hárommillióról 4,2 millióra gyarapodott az Ausztriában nyilvántartott személygépkocsik száma, de a legnagyobb arányú növekedés a kétszáz lóerőn felüli teljesítménnyel rendelkező (általában a 2000-3000 köbcentiméteres lökettérfogatú) autóknál mutatható ki.

Az utóbbi kategóriában - beleértve a sportkocsikat, a terepjárókat és a luxusautókat is - jelenleg csaknem két és félszer annyi fut az osztrák utakon, mint 1990-ben. Az Osztrák Közlekedési Klub (VCÖ) most nyilvánosságra hozott tanulmánya egyértelműen kimutatta a vásárlói szokásokban bekövetkezett változásokat, nevezetesen azt, hogy a "felső tízezer" körében az alpesi országban is dívik a fennhéjázás. Ők az autótípus kiválasztásánál a legkevésbé sem az üzemanyag-fogyasztásra vagy a környezetvédelmi szempontokra figyelnek - aminek az eredménye az, hogy Spanyolország mellett Ausztria a másik olyan európai uniós tagállam, ahol meglepő módon évről évre emelkedik a gépkocsik széndioxid-kibocsátása.

Az átlag felett füstölnek

"A vonatkozó EU-s listán a tizenharmadik helyet foglaljuk el, ez igazán szégyen a környezetvédő mintagyerek hírében álló Ausztriára" - vélekedett a VCÖ szakértője. Az egy főre számított uniós átlag évi 2,06 tonna széndioxid, az alpesi ország mutatója ezzel szemben 2,32 tonna. A VCÖ felmérése szerint 2007 januárja és szeptembere között 2,4 százalékkal volt nagyobb az üzemanyag-összfogyasztás, mint az előző év hasonló időszakában.

A 4,2 millió nyilvántartott személygépkocsi 2 százalékának motormérete meghaladja a 3000 köbcentimétert, 13 százaléka a 2000-3000-as csoportba tartozik, 43 százalékának lökettérfogata pedig 1500 és 2000 köbcentiméter közé esik. A háztartások (családok) 50 százalékának egy autója van, 20 százalékuknak kettő, 6 százalékuk ellenben már három vagy több személygépkocsival rendelkezik. Ezer ausztriai lakosra 509 jármű jut, gépkocsival teszik meg a mindennapi élethez és munkához nélkülözhetetlen, rövidebb-hosszabb utak 58 százalékát.

Büntetőadó a láthatáron

Elsődlegesen a környezetvédelmi szempontok vezérelték a pénzügyminisztériumot, amikor úgy döntött, hogy jövő év márciusától az új személygépkocsik árába bekalkulálják a járművek széndixod-kibocsátási értékét is, méghozzá büntető jelleggel. A törvénytervezet értelmében 300 euró adókedvezményben részesülnek azok, akik olyan autót vásárolnak, amelyek kilométerenként kevesebb mint 120 gramm széndioxiddal szennyezik a levegőt. Változatlan áron lesznek kaphatók azok a járművek, amelyek 120 és 160 gramm között "termelnek". Amelyek széndioxid-kibocsátása viszont meghaladja a 160 grammot, minden egyes grammnyi többletszennyezés után 25 euróval lesznek drágábbak.