Dűnemászás egy indiánnal - Jeep Cherokee menetpróba

Vágólapra másolva!
Ritkán adódik olyan lehetőség, hogy egy új szabadidő-autó terepjáró képességéről nehéz körülmények között, egy igazi sivatagban szerezhetünk tapasztalatokat. A Jeep pontosan ilyen útra invitált minket, ugyanis az új Cherokee menetpróbáját Marokkóba szervezték.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]

Bevetésre kész a Cherokee-flotta. Kemény nap várt rájuk
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Barcelonából - ahol az új Chrysler Grand Voyagert vezettük - két és negyed órás repülőút vezetett El Rachidiába. Egy katonai reptéren értünk földet, a légikikötő várójában kaptuk az első eligazítást, mikor is nyomatékosan felhívták a figyelmünket arra, hogy ez Afrika, és itt minden kicsit másképp működik, mint Európában - kiváltképp a közúti közlekedés. Kapásból három csoportra osztottak minket, és megnyugtatásképp elmondták, hogy mindegyik csapattal megy majd egy orvos, egy tapasztalt Dakar-rali versenyző, és számtalan Jeep-alkalmazott, akik minden kérdésünkre válaszolnak majd. Elárulták a terepezés alapszabályait is: a konvojokban az előzés szigorúan tilos, mindenkinek figyelnie kell az előtte és mögötte jövőre, és a lámpákat mindig kapcsoljuk be, mert így könnyebben szemmel tarthatnak bennünket. Ha probléma lenne, azonnal jelezzük az autónkba tett walkie-talkie-n a konvojvezetőnek.

Forrás: [origo]

Ennél harciasabb csak akkor lehetne, ha katonai színekben pompázna
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Az új Cherokee-k bevetésre készen álltak a kifutópálya szélén, mivel ennek a rendezvénynek mi voltunk az első turnusa; szegény autók még nem tudták, hogy mi vár rájuk. Annyit azért kapásból megállapítottunk, hogy az új csirke külseje előnyére változott. Elhagyták a Wranglerre emlékeztető kerek lámpákat, helyükre a Commanderéhez kísértetiesen hasonló, szögletes világítótestek érkeztek, közrefogva az elmaradhatatlan, hétlyukú Jeep-hűtőrácsot. A gömbölyded formák helyett drabális, szögletes dizájnt kapott a 2008-as Cherokee, ami kifejezetten jól áll neki; végre egy olyan szabadidő-autó, amely nem egy felfújt személyautóra emlékeztet. Nem változott az új generáció hossza, továbbra is 4,5 méter alatt maradt pár mm-rel, szélessége két centivel több, magassága ugyanennyivel kevesebb lett, a tengelytáv növekedése közel öt centi.

Forrás: [origo]

A pótkerék a csomagtartóról az autó aljára költözött
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

A terepjárás szempontjából lényeges szabad magasságot (az alváz és a talaj távolsága) 234-ről 189 mm-re csökkentették, valószínűleg azért, hogy az alacsonyabb súlypont miatt javuljon az autó stabilitása, de a terepszögek lényegében változatlanok maradtak. Mindkét üléssorban tisztességesen el lehet férni, az első ülések kényelmesek, ám lényegében oldaltartás nélküliek, a hátsók formázatlanok, a háttámlák dőlésszöge viszont itt is változtatható. Nem kiemelkedően nagy a 419 literes csomagtartó, de használatát elősegítik a csomagrögzítő fülek, és az ötletes, rekeszekre osztott, megfordítható padlóborítás. Szükség esetén a hátsó üléstámla mellett az anyósülés is lehajtható, így igazán hosszú tárgyak is szállíthatóak a Cherokee-val.

Forrás: [origo]

Nem gond az előzés, mert Marokkóban ritkán jön szembe valaki
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Nagyjából egy órát vezettünk épített úton, amelyből egyébként nem túl sok van Marokkóban. Konvojvezetőnk az összes, utunkba kerülő járműnél elmondta, hogy nagy körültekintéssel előzzük meg, mert az afrikai sofőrök enyhén szólva kiszámíthatatlanul vezetnek. Utunk során szinte kizárólag húsz-harmincéves Renault-kat és Mercedeseket, szamarakat, és az egyenes vonalú, egyenletes mozgásra láthatóan alkalmatlan helyi biciklistákat kerülgettünk, és a figyelmeztetés minden előzési manőver előtt megérkezett a cb-rádióra. Autóból amúgy nincs túl sok, ezért nem kis feltűnést keltett a csillogó Jeepekből álló karaván tovahaladása a gyéren lakott falvakban. A rendőri ellenőrzések elég kiszámíthatóak, táblával is felhívják rá a figyelmet. Ilyenkor annyi a teendő, hogy húsz-harminc km/órára lassítunk, illedelmesen visszamosolygunk vadonatúj Volkswagen Caddy-je mellett büszkén feszítő, kikerekedett szemű rendőrre, és megpróbáljuk kikerülni az útról hanyagul félrehúzott szöges láncot, ami a megállni nem szándékozó autósok ellen elég hatékony fegyvernek tűnik.