Elmarad az idei Dakar-rali

2008.01.04. 13:46

Terrorfenyegetés miatt törölték az idei Lisszabon-Dakar ralit. A döntés példa nélküli a verseny három évtizedes történelmében, és megdöbbentette a versenyzőket, akik előre kifizették a kéthetes verseny költségeit. A rendezőkhöz megérkezett az első kártérítési igény. A Budapest-Bamakón szívesen látják a magyar dakarosokat.

Forrás: MTI

Döbbent versenyzők a bejelentés után. A futam törlésére nem készültek fel


Szombaton rajtolt volna az idei rajt helyszínéről Lisszabon-Dakarra keresztelt sivatagi futam. Délelőtt azonban felfüggesztették a gépátvételt, és magyar idő szerint 13 órára rendkívüli sajtótájékoztatót hívtak össze. Több pilóta már korábban is azt nyilatkozta a Reuters hírügynökségnek, a francia televízió pedig be is jelentette, hogy elmarad az idei verseny. A rendező Amaury Sport Organisation (ASO) a sajtótájékoztatón megerősítette a hírt.

Nem lehet garantálni a versenyzők és a kísérők biztonságát, ezért döntöttek a teljes verseny törléséről. "A francia külügyminisztériummal történt egyeztetés után úgy határoztunk, hogy nem rendezzük meg a Lisszabon-Dakar ralit" - áll a szervező közleményében. A fő érv, hogy a versenyt közvetlenül is terroristafenyegetés érte. Ezek után döntött úgy az ASO, hogy törli a versenyt. Ahogy fogalmaztak: a terroristák egy év kemény munkáját tették tönkre azzal, hogy miattuk nem rajtolhatott el a világ leghíresebb terepraliversenye. "A Dakar egy szimbólum, és senki sem teheti tönkre a szimbólumokat. A mostani döntés nem befolyásolja a Dakar jövőjét" - mondta Étienne Lavigne versenyigazgató.

Forrás: MTI


Étienne Lavigne versenyigazgató szerint nem volt más lehetőség

A lebonyolítás azután került veszélybe, hogy december 27-én a terroristák három katonát megöltek a nyugat-afrikai országban, három nappal korábban pedig fegyveresek négy francia turistát lőttek agyon, egyet súlyosan megsebesítettek. Ezt követően a versenyigazgató tárgyalt a mauritániai tisztviselőkkel és a francia nagykövetség illetékeseivel, majd közölték, hogy biztonságosak lesznek az érintett szakaszok. Csütörtökön azonban a francia kormány azt javasolta a Dakar-rali részvevőinek és szervezőinek, hogy a kialakult helyzetre való tekintettel kerüljék el Mauritániát.

Mauritánia bírálja a szervezőket
A mauritániai kormány nevében Babah Szidi Abdallah külügyminiszter élesen bírálta a szervezők döntését: "Semmi sem támasztja alá a franciák aggályait. Minden szükséges óvintézkedést megtettünk, több mint háromezer fős biztonsági személyzetet mozgósítottunk. Óriási veszteség ez országunk számára, hiszen számos városunkban a Dakar-rali az egyetlen esemény, amely többletbevételt hozhat."

Példa nélküli esemény
A híres-hírhedt viadalon eddig csak bizonyos szakaszokat vettek ki a programból, ugyancsak biztonsági óvintézkedésként. Tavaly például a 11. és 12. napi útvonalon nem engedték elindulni a mezőnyt.

Az eredetileg szombattól január 20-ig kiírt, 30. sivatagi száguldás során az 550 jármű - 204 autó, 248 motor és quad valamint 98 kamion - összesen 9273 kilométert tett volna meg 15 szakaszon. Az autósok között három duó képviselte volna a piros-fehér-zöld színeket, a motorosoknál ketten akarták átszelni a sivatagot, a kamionosok mezőnyében pedig négy magyar trió szeretett volna eljutni Dakarba.

Mégsem lesz Budapest-Dakar?

AJÁNLAT

Helyszíni videók
Péntek délelőtt még bizakodtak a pilóták: a szervezők nyilván találnak megoldást a mauritániai szakaszok kiváltására. A bejelentés után azt sem tudták, hogy jutnak vissza Magyarországra.

"A lehetőség az ország számára óriási, de a veszélyeket is fel kell mérni" - nyilatkozta Ujhelyi István. Az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára Lisszabonban tartózkodik, hogy a verseny esetleges 2010-es budapesti rajtjáról tárgyaljon. "Érdekes volt, mert amikor a rendezők kora délután bejelentették, hogy az idei viadal elmaradt, azonnal kérték tőlünk, hogy tárgyaljunk. Ott volt velem Szalay Balázs is, aki nem csak versenyzőként volt jelen, hanem mint az ASO kelet-európai képviselője. Március végéig van határidőnk arra, hogy következmények nélkül kilépjünk az előszerződésből vagy pedig véglegesítsük a megállapodást" - mondta az államtitkár. Hozzátette: számára az volt a legrettenetesebb, hogy kemény sportemberek roppantak össze. "Kérem a szponzorokat, tartsanak ki a magyar csapatok mellett! A szervezők mostani döntése nem a Dakar-raliról, nem a sportról szól, hanem a globális terrorizmusról. Amennyiben elnyerjük a 2010-es rajt rendezési jogát, számunkra a résztvevők és a vendégek biztonsága lesz a legfontosabb. Ezt egyébként már a mostani találkozónkon is jeleztem."

Dakar helyett Bamako
A Budapest-Bamako szervezői közleményt adtak ki: valamennyi dakaros pilótát szívesen látják a jövő szombaton induló fapados Dakaron. "Megdöbbentett a hír és csak együttérzésünkről tudjuk biztosítani a magyar csapatokat"- mondta Szabó Gál András, a Budapest-Bamako ötletgazdája. A hivatalos jelentkezés már októberben lezárult, de a Dakarra nevezett magyaroknak lehetővé teszik az indulást. A szervező tájékoztatása szerint eddig három csapat jelezte részvételi szándékát. Ők január 15-én Almeriában csatlakozhatnak a bamakós mezőnyhöz.

Bár a Budapest-Bamako mezőnye is áthalad Mauritánián, a rendezők megtartják a mintegy nyolcezer kilométeres versenyt, de fokozottabb felügyeletet és szigorúbb biztonsági intézkedéseket kértek a mauritán belügyi hatóságoktól.

Forrás: MTI

Elkeseredett török motoros és véleménye. Sok hónap munkája veszett kárba


Csalódottak a csapatok
"Egyrészt borzasztóan sajnálom, hogy nem rendezik meg a versenyt, hiszen nagyon keményen készültünk a ralira. Egyelőre azt sem tudom, milyen hatással lesz ez a csapat jövőjére" - mondta az MTI-nek Szalay Balázs. "Másrészt, mint a rendező ASO kelet-európai képviselője teljes mértékben egyetértek a döntéssel, hiszen semmiképpen sem szerették volna veszélynek kitenni a résztvevőket. Kemény elhatározás volt, hogy lefújták a viadalt, hiszen több milliárd euró volt a tét."

"Mérhetetlenül csalódott vagyok" - fogalmazott a csapat honlapján Palik László. "Sokkal rosszabbul érzem magam, mint amikor 2004-ben felborultunk és eltörtem a karomat, vagy amikor 2006-ban Európában felrobbant a motorunk. Bevallom, azt hittem, hogy saját felelősségre nekivághatunk a viadalnak, s biztosra veszem, hogy mindenki rajthoz állt volna. S, hogy most mi lesz? Hazarepülünk, de a technikát is vissza kell juttatni Magyarországra. Mi ugyanis arra készültünk, hogy Dakarig megyünk. Előre kifizettük az üzemanyagot, a repülőjegyeket, a szállást, a hajószállítást, úgyhogy egyelőre tanácstalanok vagyunk."

"Egész biztos, hogy ez egy óriási törés lesz a sivatagi-show történetében, hiszen több száz versenyző és csapat készül egy teljes éven át az egyik legkeményebb sport-erőpróbára, amely az idei évben meghiúsult - olvasható Kis Sándor és Kovács Miklós közös nyilatkozatában. Mint írják, az egy éves felkészülés után a legfontosabb feladatuk a hazajutás megszervezése lett.

A hivatalos közlemény

Lisszabon, 2008. január 4., péntek - A Dakar-rali szervezői hivatalos közleményben ismertették indokaikat azután, hogy bejelentették: biztonsági okokból elmarad a viadal idei kiírása.

"A francia kormánnyal, azon belül elsősorban a külügyminiszterrel történt többfordulós egyeztetés után, és a figyelmeztetéseket megfogadva a Dakar-rali szervezői úgy döntöttek, hogy nem rendezik meg a 2008-as viadalt, amely január 5-én rajtolt volna Lisszabonból és 20-án érkezett volna a szenegáli fővárosba.

Tekintettel a feszült nemzetközi politikai helyzetre, a négy francia turista december 24-i meggyilkolására és mindenekelőtt a ralira irányult terrorista fenyegetésekre, az Amaury Sport Organisation (ASO) nem látott más megoldást, mint a verseny törlését. Az ASO legfőbb feladata, hogy garantálja a rendező országok lakosságának, a francia és más nemzetiségű amatőr és profi sportolók, a technikai személyzet és az újságírók biztonságát. Az ASO egyúttal hangsúlyozza: a Dakar-rali biztonságával kapcsolatban soha nem kötött és nem is fog kompromisszumot kötni. Az ASO elítéli a terrorista fenyegetéseket, amelyek tönkretették a szervezők egyéves munkáját és a világ legjelentősebb maratoni viadala résztvevőinek felkészülését."

A közlemény kitér arra, hogy valószínűleg minden rendező országban - így Portugáliában, Spanyolországban, Marokkóban, Mauritániában és Szenegálban - nagy a csalódottság a verseny törlése miatt, mindenhol gazdasági kiesést jelent majd a sivatagi száguldás elmaradása, az ASO azonban a jövőben is azon lesz, hogy a Dakar-rali életben maradjon.



Kártérítési igények sora várható
Néhány órával a rali törlésének bejelentése után máris beérkezett az első kártérítési igény a szervezőkhöz. A dél-portugáliai Portimao városa - amely a szombati első szakasz célja és a vasárnapi második etap rajtja lett volna - 1,5 millió eurót követel az elmaradt bevételek miatt. "Jogi szakembereink már vizsgálják a szerződéseket és azt, milyen lehetőségeink vannak" - mondta Manuel da Luz polgármester, aki hozzátette: megütközéssel vette tudomásul, hogy a verseny elmarad. "Remélem, hogy nem a francia és a mauritániai kormány közötti politikai feszültség van az ügy hátterében" - fogalmazott.