Használtautó-vásárlás 6.: Beltér

Vágólapra másolva!
Eljött az ideje, hogy ne csak kívülről nézegessük a kiválasztott autót, hanem bele is üljünk. Egy nagytakarítás csodákra képes, ezért a hibákat eltüntető eladóknak is a beltérrel van a legkönnyebb dolguk, de azért észrevehetünk gyanús részleteket.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]

Kis ügyességgel, mosószerrel és porszívóval az újhoz hasonlóvá varázsolható a beltér


Használtautó-vásárlást segítő sorozatunkban ellenőriztük az okmányokat, a karosszériát, a futóművet, a gumikat és a motort - végre beülhetünk. Előtte azonban nézzünk be: azonnal szembetűnik a beltér tisztasága, igényessége, avagy éppen leharcoltsága, és ez bizony beszédes lehet a kocsi egészére nézve. Tudnunk kell, hogy a rutinos nepperek gyönyörűvé változtatják még a lepusztult kocsik belsejét is. Egy kis mosószer, spéci spray ide-oda, felfrissítés, ülések kiszerelése, nagyteljesítményű porszívó, és már kész is a szalonállapotú autó. Ne csábuljunk el a tiszta beltér láttán. Takarítani mindenki tud...

Ellenőrizzük először az üléseket. A kiült ülések jellemzik leginkább az agyonhasznált kocsit. Lehet, hogy tiszta maga az ülőlap, de nyomogassuk végig, keressünk hibákat. Csak minimális különbség lehet az ülés külső és belső szélének keménysége között. Ha kívül jóval puhább, mint belül, akkor csak felfrissítették a felületeket, de öreg, kiült üléssel van dolgunk. Még egy trükk: nyomjuk le az ülés külső szélét enyhén, teljes tenyérrel. A keveset használt üléseknél az anyag hajlik, ívet vesz fel, a kiülteknél pedig betörik, éles vonalat mutatva. Ezen pedig nem segít sem mosószer, sem porszívó, sem csodakefe.

Forrás: [origo]

Akár bőr, akár műanyag, a kormány árulkodik a futásteljesítményről


A kormányt költséges cserélni, újra bőröztetni, ezért talán ezek mutatják leginkább a valós kilométereket. Bőrkormánynál - bőrminőségtől függően - kifényesedik, majd kopik a bőr. Hol úgy, hogy pici darabok esnek ki belőle, hol úgy, hogy színét veszti, elszürkül. Persze erre is megvannak a trükkök, festékek, amelyekkel fel lehet frissíteni a nyúzott kormányokat, de erről olaj- és festékfoltok árulkodhatnak, nézzük meg körben a kormányt. Ezeket elsősorban 1-4, 8-11, és ha háromküllős, akkor 5-7 óránál kell keresni, ott érintkezik ugyanis a kormány bőrrésze a műanyaggal. Nagyon gondosan kell a bőrápoló olajat, festéket eltüntetni, hogy az az érintkező műanyagon ne látszódjék meg.

Műanyag kormánynál más a helyzet. Ott a gyári, enyhén érdesített felület kopik meg, és lesz sima, ez azonban csak százezer kilométer környékén szokott megtörténni. A fényesedés azonban itt is megfigyelhető 1-4 és 8-11 óra környékén. Ha a számlálóban ötvenezer van, de szép, tükörfényes a kormány, gyanakodjunk. Vagy az órát piszkálták, vagy a kormány nem az eredeti.

Forrás: [origo]

A felületi karc nem jelent sokat, a gallér vagy a szoknya kopása annál inkább


A sebességváltógomb is kopik a kilométerek számának növekedésével, főleg akkor, ha gyűrűs kéz markolássza a botot. Ezért azon ne csodálkozzunk, ha a váltó teteje karcos, elég kétszer rosszul hozzányúlni, vagy rácsapni a gyűrűs ujjal, ritmust verni rajta, és kész is az eltüntethetetlen jel. De ha túl sokat fogdosták, akkor bizony máshol is kopott. Ezt könnyű cserélni, bár egy jó minőségű, gyári váltógomb ugyanúgy drága, mint egy kormánybőrözés. Mindenesetre szúrjon szemet, ha nem az eredeti van benne, és kérdezzünk azonnal: hol az eredeti, miért cserélték.