Plusz tíz centi - Seat Ibiza menetpróba

Vágólapra másolva!
Alaposan megnőtt a generációváltással a Seat kisautója, 405 centiméteres hosszával talán már célszerűbb lenne félkompaktnak nevezni. A méretnövekedés a Volkswagen csoport új, B-szegmens-padlólemezének köszönhető, amelyet elsőként az Ibiza kapott meg.
Vágólapra másolva!

Forrás: Seat

Minden elődjénél merészebb lett a forma. Menet közben nagyon halk
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Amikor az új Skoda Fabia bemutatkozott, sokan csodálkoztak azon, miért a régi platformra épül a cseh kisautó, ugyanis így a tágasabb utastér kialakítására csak egyetlen megoldás létezett: a felfelé terjeszkedés. Ezt azonban egy látványában és menettulajdonságaiban is határozottan sportosra vett autó esetén nem lehetett volna lenyomni a vevők torkán, így a Seat Ibiza már a vadonatúj, nagyobb PQ25-ös padlólemezt kapta meg, azt, amelyre a nemsokára érkező új Volkswagen Polo és az Audi A1 is épülni fog. Ennek a platformnak a tengelytávja 7 mm-rel, nyomtávja pedig 30 mm-rel nagyobb a jelenlegi Ibizában használtnál, így már a menetpróba előtt sejteni lehetett, javulni fog a spanyol autó vezethetősége. Elviekben összkerékhajtás is megvalósítható vele, de ezt várhatóan csak a Polóban és az A1-ben fogják kihasználni.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Hátulról talán még jobban néz ki az új Ibiza, bár sok autóra hasonlít
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az új, virtuális szimulációs technikáknak köszönhetően az Ibizát mindössze 23 hónap alatt fejlesztette ki a Seat a Barcelona melletti központban, ez 14 hónappal kevesebb, mint az előző nemzedékre fordított idő. Sokat segített a mérnököknek, hogy a felmerülő problémák kétharmada már a számítógépes teszteléseken kiderült, így azokat még a kézzelfogható prototípusok megépítése előtt orvosolhatták. Hozzájárult a gyors munkához, hogy új motor egyelőre nincs a kocsihoz, a vásárlók az 1,2-es 70 lóerős, az 1,4-es 86 lóerős, az 1,6-os 105 lóerős benzinesek, és a 105 lóerős 1,9-es TDI közül választhatnak. Sajnos változó szelepvezérlésű benzinmotor és közös-nyomócsöves dízel továbbra sincs a palettán, a konkurencia ebből a szempontból kicsit a Seat előtt jár. Várhatóan még idén megjelenik az fejlett 1,4-es, turbós TSI benzinmotor, a jól ismert 1,4-es, háromhengeres TDI és az 1,9-es TDI 90 lóerős változata is. Minden motorhoz ötfokozatú kézi váltó jár, később bevezetik az új, hétfokozatú DSG váltót is.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

A régi Hyundai Coupénak volt ennyire domborított motorházfedele
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az új Ibiza az első Seat, amelyet már a márka új formanyelve, az "Arrow Design" koncepció szerint vetettek papírra. Luc Donckerwolke főtervező jó munkát végzett a kocsival, de ez várható is volt, mert a holland szakember korábban olyan autók formáját álmodta meg, mint a máig különleges első Audi TT vagy a Lamborghini Murciélago és Gallardo. Sziluettjében és kecsesen ívelt A-oszlopában ugyan megtartotta az Alteával elkezdett irányzatot, de végre új elemeket is felfedezhetünk a karosszérián. Talán a Z-betűt mintázó oldalsó törésvonalak a legszebb elemek, de kiemelhetném a korábbinál jobban domborított sárvédőket, a szúrós tekintetű fényszórókat, a kicsi, és éppen ezért elegáns hátsó lámpákat, vagy az alul felfogatott tükröket is. Sok hasonlóságot lehet felfedezni a Mazda2-vel és a Fiat Bravóval is, de a forma mégis egységes. Nagyobbak lettek a kerekek is, már az alapmodell is 15 colos felniken gördül ki a gyárból.

Forrás: Seat

Jó fogású kormány, csőműszerek, vezető felé forduló középkonzol
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A nagyobb padlólemez miatt az utastér széltében és hosszában is megnőtt, négy felnőttnek teljes értékű ülőhelyet kínál, de szükség esetén természetesen öten is utazhatnak az Ibizában. Az első ülések a mai trenddel szemben 22 mm-rel alacsonyabban vannak, mint az előző Ibizában, ennek a sportos hajlammal megáldott vezetők és az átlagnál magasabbak egyaránt örülni fognak. Javítottak a korábban sokat kritizált anyagminőségen is, a műszerfal nagy részét puha, ujjal is benyomható gumiszerű anyag borítja, ez ráadásul felszereltségtől függően többféle színű is lehet. Megfelelő, de nem kimagasló kényelmet nyújtanak a németesen kemény párnázású ülések. A menetpróbán ültem Sport felszereltségű Ibizában is, abban remek oldaltartású, kagylósított üléseket vannak, olyanok, amelyek a majdani Cuprában is megállnák a helyüket. Örömteli, hogy 25 literrel megnőtt a csomagtartó térfogata, most 292 literes, ennél nagyobb jelenleg nincs is a kategóriájában.