S, mint könnyű és erős - Audi TTS

Vágólapra másolva!
Az Audi TT-t eddig is sportkocsinak hittük, bár egyik motorizált változata sem tartott folyamatos extázisban. Ezt a németek is érezhették, ezért itt a TTS, amely amellett, hogy a legjobb TT, még egy kicsit a Porschének is betart.
Vágólapra másolva!

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Nem is tudtam, hogy hiányzott a TT-ből ez a fajta sportosság. A TTS meggyőzött
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A Porsche és a Volkswagen konszern mostanában nem mindig eszik egymás tenyeréből. A Porsche egyre csak növeli a VW-konszerben a részét, amit nem mindenki néz jó szemmel. Jelenleg ők a legnagyobb tulajdonosok, de még nem tudnak mindenbe beleszólni.

Ezért azt sem tudják megakadályozni, hogy a VW különböző márkái ne gyártsanak a Porschének konkurenseket. Nem hiszem, hogy a Porsche különösen örült volna annak, amikor kijött az R8-as, bár kétségkívül nem ez a legnagyobb vetélytárs. Az Audi kisebb sportkocsija, a TT eddig nem nagyon zavart bele a Porsche vásárlókörbe, de ez a helyzet hamarosan változhat. A TTS ugyanis már elért egy olyan szintre, amely alapján a Boxster vagy akár a Cayman lehetséges vetélytársaként lehet emlegetni.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

A többi TT-hez hasonlóan ez is kilóg a forgalomból. Sokan megnézik
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Két éve, amikor kijött az új TT, mindenki azt méregette, melyik a jobb. A kétliteres TFSI nagyon virgonc lett a 200 lóerejével, míg a 250 lovas V6-os karakteresebbé, de nehézkesebbé vált. Ez hiába lett erősebb, nem csak a nagyobb erőforrás miatti plusz súlyt kellett cipelnie, hanem az ehhez a motorhoz kötelezően járó quattro összkerékhajtási rendszer plusz tömegét is. A végeredmény tehát egy kellemesen morgós grand turismo lett, nem egy vadállat sportkocsi.

A mi sportautónk

Forrás: [origo]


Az első TT 1999-ből

Az Audi TT hazánkban megkülönböztetett szerepet tölt be a sportkocsik között, ugyanis amióta van TT, azt Győrben gyártják. Az első - mondhatjuk, hogy legendává vált - TT 1998-ben mutatkozott be, akkoriban igen meglepő formavilággal. A kupét nem sokkal később követte a roadster, amely újabb utat nyitott a rajongók felé. Az autót a méltán híres 1.8T-vel szerelték, de később megjelent a VR6-os változat is. Kapható volt első- illetve összkerékhajtással, és kis szériában létezett belőle könnyített sportverzió is. Az első TT hatalmas népszerűséget hozott az Audinak, ezért az utódnál is nagyon oda kellett figyelni arra, hogy az újdonság tovább vigye ugyan a TT hagyományokat, de minden szempontból több legyen annál.

Az új TT 2006-ban mutatkozott be, akárcsak az előd, ez is kupé és roadster karosszériával készül. A gyártás is megmaradt Győrben, miközben a motorválaszték és az autó átalakult. A TT jóval nagyobb lett, ezáltal bent ülve a bunkerszerű érzés is javult egy kicsit. Továbbra is 2+2-es kupéról vagy kétszemélyes roadsterről beszélünk, de az autó hosszabb, szélesebb, miközben kicsit magasabb. A híres húszszelepes 1.8T-t leváltotta a a kétliteres TFSI motor, míg a nagyobb modellbe jött a quattro hajtással párosított 3,2-es. Az új TT ezáltal egy igazán kellemes grand turismós autó lett, de sokaknak hiányzott belőle a plusz sportosság. A 200 lovas TFSI motorral ugyan könnyed volt, de nem brutálisan erős, míg a 250 lovas V6-ossal már nehézkes lett. A Porsche mérnökeinek hála, azért ennek gyönyörű lett a hangja.

Az Audi tehát szükségesnek érezhette, hogy bevessen egy még sportosabb modellt, ez lett a TTS. A kisebb tömeg miatt inkább a 2.0 TFSI motorhoz nyúltak, ami az S3-ban már 265 lóerőre képes volt, itt még megtoldották 7 LE-vel.



Eddig azt hittem, hogy ez nem fáj Audinak, hiszen a TT sosem feszegette a szuper sportkocsis léptéket. A vásárlói igények azonban arra mennek, hogy egyre erősebb, sportosabb autókat alkossanak, így hosszú huzavona után megszületett a TTS. Bizonyos nem hivatalos hírek időnként TT-RS modellt is vizionálnak, de erre azért még várni kell, ha lesz egyáltalán.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Az első lámpa LED-sora még gonoszabb tekintetet kölcsönöz a TTS-nek
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Szerencsére az Audi a TTS-nél jó kézzel nyúlt az alapanyaghoz, így a könnyebb TFSI motoros változatot kezdték erősíteni. Ez a motor a Seat Leon Cuprában 240 lóerőre képes, a S3-as Audiban már 265 LE-s, míg a Leon Supercopa versenyautóban már stabilan tudja a 300 lovat. A TTS természetesen az S3-ból indul ki, csak az ottani teljesítményre is rátettek hét lóerőt. Ez nem túl sok, de az alap 200 lóhoz képest már jól fest a 272. A motorra eddig sem lehetett sok rosszat mondani, ezután még inkább lehetetlen. Alul is szívesen húz, felül nagyon megy, miközben a 350 Nm-es maximális nyomatékát 2500-tól 5000-ig végig leadja.