A méhektől tanul a Nissan

Vágólapra másolva!
A méhek összetett látását tanulmányozva a Nissan olyan navigációs-megfigyelő rendszert tervez, amelynek segítségével az autó képes saját környezetének figyelésével önállóan elkerülni a baleseteket.
Vágólapra másolva!

Az autógyárak közül nem a Nissan az első, amelyiknek eszébe jutott, hogy kamerákkal és különböző optikai eszközökkel segítse a vezető munkáját, vagy esetleg vegye át a vezetés, netán a döntés felelősségét. Ezek a rendszerek sokévi fejlesztés és kísérletezés után - főleg bizonytalan és lassú működésük miatt - sem hódították meg az autóipart, ám a Nissan most új irányt szabott fejlesztéseinek és teljesen új területen próbálkozik.

A méhek összetett szemének felépítése lehetővé teszi, hogy csaknem 300 fokban lássák be a körülöttük lévő világot, amely nem csupán a tájékozódást segíti, de lehetővé teszi a ragadozók időben történő felfedezését is. A Nissan lézer alkalmazásával modellezi a méhek szemének apró szegmenseit, majd a letapogatott képet összeállítja, ehhez azonban nincs szükség mikroprocesszoros központi egységre.

"A rendszer leginkább abban különbözik az összes eddig fejlesztett berendezéstől, hogy a baleset elkerülésére tett manőver teljesen ösztönös. Ha nem az volna, akkor az autó képtelen volna elég gyorsan reagálni és kikerülni az akadályokat. A váratlan helyzetekre azonnal kell reagálni, annál is inkább, mivel a Nissan rendszere abban a zónában kapna helyet az autó karosszériája alatt, amelyet most a gyártók nem használnak, hiszen egy balesetnél nem marad épségben." - mondta el Toshiyuki Andou, a Nissan Mobilitás Laboratóriumának vezetője.

A Nissan már teszteli a rendszert, egy robotvezérlésű mikroautóban, amely a BR23C nevet kapta. A kis jármű kinézetében azonban közelebb áll egy stilizált humanoidhoz, mint egy autóhoz, ám ennek megvan az oka. Egy autó ugyanis lényegében az aszfalt síkjához köthető, kétdimenziós világban képes mozogni, a kis robot ennél mozgékonyabb, kétméteres körzetben érzékel minden akadályt, és képes lassítani, gyorsítani mozgását, illetve el tud fordulni, hogy elkerülje az ütközést.

A Nissan által használt bio-mimetikus berendezés egyelőre tanulmányként létezik, ám a fejlesztőcsoport eltökélt szándéka, hogy hamarosan az utcán is tesztelje találmányát, később pedig széleskörű alkalmazásával csökkentse a közúti balesetek számát.

Forrás: [origo]