Csendestárs - Volkswagen Golf VI menetpróba

2008.10.30. 11:24

Itthon is bemutatkozott a kategóriateremtőként is emlegetett új Volkswagen Golf. A hatodik generáció szinte változatlan műszaki alapokkal, de elődjénél jobb minőségű beltérrel, hatásosabb hangszigeteléssel, divatosabb karosszériával és alacsonyabb árral próbálja megtartani piaci részesedését.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Új orrát a Sciroccótól örökölte a Golf VI
(Még több fotó a galériában. Kattitnson a képre!)


A hatos Golfot elnézve nyilvánvaló, hogy még Walter de'Silvának, a Volkswagen csoport formatervezési részlegének vezetőjének is megkötötték a kezét, amikor az eddig 26 millió példányban elkelt autóikon új nemzedékét kellett papírra vetnie. Pedig az olasz mester korábban olyan remekműveket alkotott, mint az Alfa Romeo 156 és 147, de például a Seat jól sikerült arculatát és a korábbiaknál jóval formásabb mai Audikat is neki köszönhetjük. Egy Golfot azonban nem lehet az alapoktól újratervezni, mert a konzervatív vevőkör a gyár szerint ragaszkodik a jellegzetes, jól bevált formákhoz. Ezért került át szinte érintetlenül a típus jellegzetességének tekinthető vastag, hajlított C-oszlop, de a karosszéria arányai és méretei is szinte változatlanok maradtak. Ez utóbbira magyarázat lehet, hogy a padlólemez megegyezik az ötös Golfban használttal, így nem kell csodálkozni azon sem, hogy a tengelytáv milliméterre azonos (2578 mm).

Rövid golfológia

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

A korábbi öt generációból négy


Nem volt könnyű dolguk a Volkswagen mérnökeinek a hatvanas-hetvenes években. Adott volt egy több évtizede gyártott típus, amely világraszóló sikereket ért el, így minden újabb próbálkozást hozzá mértek. A helyzet éveken keresztül ahhoz hasonlított, mint amikor a híres sportoló, énekes vagy színész azonos pályát választó csemetéje képtelen kilépni a szülő árnyékából. Igaz, hogy a Bogár utáni első saját tervezésű autó, az 1961-ben piacra dobott Typ 3 nem fogyott rosszul, átütő sikert azonban nem könyvelhettek el Wolfsburgban. Az 1968-ban megjelentetett nagyobb modell, a Typ 4, valamint a Volkswagenné lett NSU K70 még szerényebb eredményeket produkált.

A hetvenes évek első felében új modellpalettára volt szükség. A Bogár fölé pozícionált kisautó és a családi típus adva volt: csupán át kellett dolgozni az Audi 50-est és 80-ast. A két modell közt azonban tekintélyes űr tátongott, melyet figyelmen kívül hagyni talán egyenlő lett volna az üzleti öngyilkossággal. A Volkswagen szakemberei felismerték a középkategóriás autóban rejlő potenciált: ha bejön, megismételheti a Bogár sikerét. A karosszéria megtervezését arra a Giorgetto Giugiaróra bízták, aki a Lotus Espritet, a Fiat Dinót, az Iso Grifót és több szemrevaló Maseratit alkotott. Az olasz mester feladata látszólag egyszerű volt: a Polo és a Passat által behatárolt területet kellett kitöltenie tartalommal. Az újdonság remekül passzolt a Volkswagen többi típusához, és a szögletes vonalak, valamint a ferde hát akkoriban trendi dolognak számított. Az 1974-ben megjelenő Golf nem rengette meg forradalmi megoldásaival a világot, viszont minden részlete jól sikerült.

1976-ban robbant a bomba: ekkor jelent meg a GTI verzió. Tömegeket csábított el, hogy hétköznapi kinézetű autóval le lehet gyorsulni a vadabb küllemű, nagyobb presztízsű, drágább járműveket. A hétköznapi modellbe oltott sportkocsi valóságos iskolát teremtett, a legtöbb kompaktból azóta is készül hot hatch verzió. Szintén 1976-ban jelent meg a dízelmotoros Golf, majd néhány évvel később a kitenyésztett változatok, a Jetta névre keresztelt lépcsős hátú kivitel, majd a kabrió és a Caddy nevű furgon.

1984-ban küldték nyugdíjba az első szériát - de csak hazájában: a típust ugyanis még ma is gyártják Dél-Afrikában, persze alaposan ráncfelvarrt változatban. A Giugiaro-féle formavilágot megőrző, de kevésbé éles és valamivel nagyobb Golf II-t 1983-ban vették gyártásba és 1992-ig szerepelt a kínálatban. A GTI mellett olyan finomságok is születtek, mint a kompresszoros G60 és a Golf Country nevű terepjáró kivitel. Az 1991-ben debütáló harmadik sorozat volt az első, amelyből kombit is terveztek. A négyes, de kiváltképp az ötös széria fényévekre távolodott az eredeti golfos dizájntól, ám ez nem zavarja a vásárlóközönséget, amely ma is milliószámra veszi a Bogár trónját átvevő típust. Eddig több mint huszonötmillió példány talált gazdára, ami azt jelenti, hogy évente átlagosan 750 ezer ember teszi le voksát a Golf mellett.

Póla Gergely



A hossz fél centit zsugorodott (4199 mm), a magasság és a szélesség viszont két centit nőtt, hogy valamivel sportosabbak legyenek az arányok. Talán az új Scirocco arcának (sötét maszkolású fényszórók és fekete hűtőrács) átültetése és a Touaregre emlékeztető hátsó lámpák jelentik a legnagyobb újdonságot, amit forradalomnak azért nehéz lenne nevezni. Végülis a cél az volt, hogy első pillanatban tudatosuljon mindenkiben, egy Golfot lát, még ha nem is tudja a nemzedéket elsőre beazonosítani.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Nem hosszabb, hanem rövidebb lett a modellváltásnál
(Még több fotó a galériában. Kattitnson a képre!)


Ha a külsőt nem is formálták át számottevően, a beltérben azért örömteli változások történtek. Sok kritika érte - részben jogosan - az elődöt, hogy a felhasznált anyagok minősége még a korábbi mércének tekintett négyes Golfét sem éri el, ezért a hatodik generációnál főleg erre gyúrtak a mérnökök. Ennek meg is látszik az eredménye, a műszerfal és az ajtók felső részén található anyag nagyon puha, könnyedén benyomható egy ujjal is, igaz a rádió alatti anyagok már jóval keményebbek, de ez minden kategóriatársnál így van. Egyenesen a Passat CC-ből érkeztek a krómkeretes műszerek, az új klímavezérlő panel és a jó fogású háromküllős sportkormány is, így a látható-tapintható minőségbe tényleg nehéz lenne belekötni. Szerencsére a szemnek fárasztó, bár kétségkívül látványos kék háttérvilágítást is mellőzték, mostantól fehér fénnyel világítják meg a műszereket. A hátsó helykínálatot sokan szidták a négyesben, de ezt már az ötösben kijavították, a hatos nem fokozta ezt. A csomagtartó sem nőtt meg, maradt 350 literes, ha azonban a könnyűfém pótkereket megrendeli valaki az extralistáról, akkor kapásból 75 literrel kisebb űrtartalommal számolhat.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Audis formák és anyaghasználat. Remek a hétfokozatú DSG váltó
(Még több fotó a galériában. Kattitnson a képre!)


Sokat fejlődött viszont a zajszigetelés, és erre nagyon büszkék is a Volkswagennél. A szélvédőre minden változat esetében zajszigetelő fóliát húznak, áttervezték az ajtók szigetelését és a külső tükröket, de még a motortartó bakok is újak, hogy jobban csillapítsák az erőforrások rezgéseit. Érzésre tényleg nagyon halk az új Golf, a bemutatón vezetett benzinesnek alapjáraton semmi hangja nem volt, és a gördülési zaj is csekélynek bizonyult, részben a halk Hankook gumik miatt.

 



Nézze meg a hazai bemutatón készült autósmozinkat!

 

Általánosan elmondható, hogy a Golf életében a páratlan generációk jelentették a műszaki fejlesztéseket, a párosak viszont inkább a minőség és a formaterv terén hoztak újat. Már az ötös Golfnál áttértek az olcsó csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztésről az igényesebb többlengőkarosra, így most csak a stabilizátorokat cserélték vastagabbakra, a szilenteket pedig nagyobbakra. Fontos újítás, hogy 230 ezer forintért már elektronikusan szabályozható lengéscsillapítás-szabályozás is kapható, a rendszernek három állása (normál, komfort és sport) van, de ezt sajnos nem tudtam kipróbálni, talán majd egy tesztautóban hamarosan.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

A rövid próbaút alatt kényelmesnek bizonyultak az első ülések
(Még több fotó a galériában. Kattitnson a képre!)


A motorkínálat a jól ismert 80 lóerős 1,4-essel indul, ami változatlan önsúly miatt (1142 kg) hasonlóan mozgatja a hatos Golfot, mint elődjét, de néhány apró módosításnak hála állítólag fél literrel sikerült csökkenteni az étvágyát. Egy évig még kapható lesz a jó öreg, hengerenként kétszelepes 1,6-os is 102 lóerővel, de újdonság, hogy már a hétfokozatú dupla kuplungos váltóval is meg lehet majd vásárolni. Jövőre a vadonatúj 1,2-es TSI váltja majd a palettán, hasonló teljesítményadatokkal, de várhatóan kedvezőbb fogyasztással. A hétfokozatú DSG egyébként az 1,4-es, 122 lóerős TSI turbómotorhoz is elérhető, a turbós-kompresszoros 160 lóerős 1,4-est pedig csak ezzel lehet megvásárolni, a hagyományos hidrodinamikus Tiptronic automata tehát eltűnt a kínálatból.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKK