Havazás és baleset a Japán-rali első napján

Vágólapra másolva!
Havazás, és a Duval/Pivato páros balesete miatt alaposan megrövidült a Japán-rali első napja. A tíz tervezett szakaszból mindössze hatot teljesíthetett az egész mezőny, ráadásul ebből kettő szuperspeciál volt. Hirvonen vezet Latvala előtt, Loeb a harmadik helyen áll.
Vágólapra másolva!
Fotó: Topspeed/Bálint Richárd


Jó kérdés, hogy miért szurkol valaki japán létére az amerikai-angol-német Ford finnjeinek



Az első szakaszt viszont annak rendje s módja szerint megtartották, a saras körülményekhez a fordosok alkalmazkodtak a legjobban. Hirvonen mögött Latvala és Duval végzett, de talán a legfontosabb az volt tavalyi futamgyőztes számára, hogy Loeb 13 másodperces hátrányt szedett össze a nyitányon, még Sordo, és Matthew Wilson is jobb időt autóztak nála. A francia persze nyugodt volt, hiszen technikai hiba nem hátráltatta: mindössze óvatosabban kezdett a szokottnál. Rautenbach már ekkor búcsúzott, miután lecsúszott az útról, és összetörte a C4 WRC-t.

A második gyorsaságin szintén a győzelmi kényszer terhe alatt autózó Hirvonen volt a leggyorsabb, ám mögötte ezúttal már Loeb következett. A verseny előtt fogadkozó Subaru-pilóták nem tudták tartani a lépést az élmenőkkel, ezen a gyorsaságin még az SX4 WRC-t hajtó Andersson is gyorsabb volt náluk, részsikert aratva ezzel a hazai csapatok presztízscsatájában.

A havazás miatt törölt harmadik szakasz helyett rögtön a negyedik felé vette a mezőny az irányt, ahol Loeb autózta az első időt. Hátránya azonban nem nagyon csökkent, mivel a rövid pályán az első nyolc pilóta öt másodpercen belül végzett.

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd

Duval nagyon jól kezdett, ám balesete miatt számára nemcsak a japán futam, hanem az egész 2008-as szezon befejeződött


A szervizparkban Hirvonen érthetően elégedett volt, nem is állítottak át semmit a Focus WRC-n. Latvala hozzá hasonlóan mosolygott, és bizakodva várta a folytatást, de még náluk is boldogabb volt Duval, aki - bár a legtöbben aszfaltmenőként tartják nyilván - murván aratta eddigi egyetlen világbajnoki futamgyőzelmét.

Nem tudhatták, hogy a következő, ötödik szakasz lesz az aznapi utolsó a rendes gyorsaságik közül, amelyet az egész mezőny teljesít. Hirvonen tovább növelte előnyét, Duval feljött mögé másodiknak, Latvala apró hibája ellenére őrizte a harmadik pozíciót Loeb előtt. Az összetettbeli állás szempontjából ez kulcsfontosságú volt a Ford csapat számára, hiszen Loeb egy harmadik hellyel biztosan világbajnokként távozik Japánból. Atkinson és Petter Solberg elkezdtek felzárkózni, míg Henning Solberg továbbra sem találta a ritmust, kétszer is megpördült a 13 kilométer során.

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd

Mindkét Suzuki pontszerző helyen áll az első nap után. Hazai pályán ez a minimum elvárás a vezetőségtől, nagy az izgalom, hogy a folytatás is hasonlóan jól sikerül-e


A második helyen álló belga vérszemet kapott, és ez megbosszulta magát: a hatodik gyorsaságin, öt kilométerrel a rajt után megcsúszott a Focus WRC, és keresztbe fordulva egy fémkorlátnak ütközött az autó jobb oldali ajtajával. A balesetben a navigátor, Patrick Pivato megsérült, szerencsére a következőnek odaérő Wilson/Martin egység riasztotta a rendezőket, és a villámgyorsan a helyszínen termő mentők azonnal segítettek a versenyzőn. Az ijedség azért volt nagy, mert három esztendővel ezelőtt hasonló módon ütközött egy fának Markko Märtin és Michael Park a Peugeot 307 WRC-vel, s akkor a navigátor olyan sérüléseket szenvedett, hogy életét vesztette. Pivatot kórházba szállították, ahol medence- és sípcsonttörést diagnosztizáltak nála, azóta meg is operálták. A gyorsaságit természetesen félbeszakították, a mezőny többi része Wilson idejét kapta. Sordo sem folytathatta tovább, turbóhiba miatt kényszerült feladni a versenyt, így a gyártók közt a Ford esélyei megnőttek a címvédésre.

A hetedik szakasz a már említett csapadék, a nyolcadik pedig a baleset miatti csúszás miatt maradt el, így már csak a 2002-es labdarúgó-világbajnokság idején használt sapporói stadionban rendezett szuperspeciál maradt hátra, melyet kétszer teljesítettek a versenyzők. Mindkétszer Hirvonen volt a leggyorsabb, bár az első alkalommal defekttel érkezett a célba.

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd

Hirvonen teszi a dolgát, vezeti a versenyt. A finn azt sajnálja, hogy az elmaradt szakaszok miatt előnyét csupán félpercnyire tudta hizlalni Loeb előtt


Az élen álló finn fél perccel vezet, annak ellenére, hogy délután nem volt sok alkalma elhúzni vetélytársaitól. Latvala a második, előnye mindössze négy másodperc a harmadik, s így egyelőre nyerő pozícióban éjszakázó Loebbel szemben. Negyediknek lopakodott fel Atkinson, aki épp a szuperspeciálon taszította le csapattársát, Solberget az ötödik pozícióba. Wilson remekül autózik, egyelőre a hatodik hely a jutalma. Egyelőre pontszerző mindkét - a hazai főnökség árgus szemei előtt autózó - Suzuki pilóta, akik közül Andersson áll jobban, előnye 25 másodperc Gardemeisterrel szemben. Persze a nyolcadik hely is jó egy tanulóvezetőtől - lásd keretes írásunkat.

A PWRC kategóriában az az érdekes helyzet fordult elő, hogy egy olyan pilóta a leggyorsabb - Ketomaa -, aki pontszerzési lehetőség nélkül indult a futamon, mivel év elején a JapánRalit jelölte meg mínuszolandónak. A kategóriában értékelt pilóták közül így az orosz Novikov áll a legjobban, aki öt másodperccel előzi meg Arait, és 16-tal a norvég Brynildsent. Utobbi navigátora az a Dennis Giraduet, aki korábban az 1994-es világbajnok Didier Auriolnak diktálta az itinert. A többiek is igen szorosan követik az élen állókat, így mozgalmas két nap vár a PWRC-sekre.

Szombaton a tervek szerint tíz szakaszt teljesít a mezőny, Hirvonen rajtol elsőnek, aki érthető okokból abban reménykedik, hogy lesz csapadék. Kívánsága az időjósok szerint maximálisan teljesül, így eseménydús nap várható - remélhetőleg újabb baleset nélkül.


Vigyázat, tanuló vezető!

Nem mindennapi akadályt kellett leküzdenie Toni Gardemeisternek, a Suzuki gyári pilótájának ahhoz, hogy elindulhasson a versenyen. A finn versenyzőnek ugyanis Monacóban állították ki a jogosítványát, s ez a szigetországban nem érvényes. A raliban márpedig közúton is kell vezetni, így nem maradt más megoldás: a világbajnoki futamokon amúgy 1996 óta résztvevő finn pilótának el kellett végeznie egy autóvezetői tanfolyamot. A hétfőn megejtett gyorstalpaló keretében délelőtt az elméletet kellett megtanulnia, ezt egy vizsga követte, majd délután a gyakorlati tudnivalókból kapott leckét Gardemeister. Az összesen nyolc órán át elhúzódó procedúra eredménye egy három évig érvényes jogosítvány volt, így minden akadály elhárult a versenyzés elől. A japán szabályok szerint fel kellett ragasztani az SX4 WRC hátsó szélvédőjére azt a zöld-sárga jelzést, amely a sofőr kezdő mivoltára és tapasztalatlanságára figyelmezteti a közlekedés többi résztvevőjét.



A verseny állása az első nap után:

1.Hirvonen/Lehtinen Ford 42:40,8
2.Latvala/Anttila Ford + 0:26,2
3.Loeb/Elena Citroën + 0:30,6
4.Atkinson/Prevot Subaru + 1:00,9
5.P. Solberg/Mills Subaru + 1:02,0
6.Wilson/Martin Ford + 1:11,2
7.Andersson/Andersson Suzuki + 1:11,6
8.Gardemeister/Tuominen Suzuki + 1:36,8


PWRC:

1.Novikov/Moscatt Mitsubishi 45:49,6
2.Arai/MacNeall Subaru + 0:05,3
3.Brynildsen/Giraduet Mitsubishi + 0:16,5