Tetszetős unalom - Toyota Avensis

Vágólapra másolva!
Kicsit úgy vagyok az új Avensis-szel, mint a kedvenc cukrászdámban a francia krémessel. Tudom, hogy nagyon finom, de mégis inkább az izgalmasabbnak kinéző új süteményeket nézegetem. Az adott napi kedvemtől függ, hogy a krémes nyer-e.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Egy régi Yaris és egy régi Corolla között sem feltűnően nagy, hiszen konkurenciával ellentétben drasztikusan nem növeltek rajta
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Nyugodt, biztonságos, vagy kockázatos és izgalmas - elő-előforduló döntési helyzet sokak életében. Valahogy ez jutott eszembe az új Toyota Avensis-szel eltöltött első nap után; nem tudtam felsorolni egy lelkesítő pontot sem. Ez egy jó autó, ötvenévesen biztosan élvezném, hogy megnyugtató semmittevésben juthatok el A-tól B pontig. Még egy kicsit a Lexusok hangulatvilága is betör az utastérbe, de semmi több. Nem szerettem bele, de látom, hogy egyszer majd mégis vonzó lesz.

A Toyota az Avensis-szel úgy csinált valamit, hogy közben nem tett semmit. Vagy mégis? Alapvetően nem érzem, hogy összetörték volna magukat a fejlesztőmunkában, de a részletekben mégis ott a fejlődés. A benzines motorjaik például sokkal erősebbek lettek, ezt marketingnyelven Toyota Optimal Drive-nak nevezik, és a közeljövő Toyotái kapcsán gyakran halljuk majd. Alacsonyabb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás, miközben az autó jobban megy - röviden ez a módszer lényege.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

A tengelytávolság nem változott, az Avensis öt centiméterrel lett hosszabb
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Én még ajánlottam volna egy drasztikus tömegcsökkentést, az mindenre megoldás, és még a kanyartulajdonságok is javulnak, nézzük csak meg az új Mazdákat. Ezzel csak részben élt a Toyota, hiszen abszolút mértékben nem fogyott, de relatíve mégis, hiszen nagyobb, több az új Avensis, mégsem nehezebb - szólt a marketing szöveg, de ebben azért kételkedtem. A Toyota korábbi műszaki adataiban a kétliteres dízel Avensis kombi változata 1465-1525 kg-mal van feltüntetve, míg a Toyota német honlapján (a magyar oldalon még a régi Avensis látható csak) az újnál ugyanez az adat 1595-1710 kg. Ehhez képest a forgalmiban 1520 kg szerepel, tehát az adatokban teljes a káosz. A lényeg az, hogy akármelyik számot nézem, ez több mint a régi.

Ennél az adott modellnél a nagy Toyota Optimal Drive-val is van egy probléma, hiszen a motor 10 Nm-rel lett erősebb, már Euro V-ös, de a szén-dioxid kibocsátásával az adatok szerint van egy kis gond. A hivatalos magyar oldalon ugyanis a réginél 134 g/km-t ír, míg ugyancsak a német oldalról leszedve az új adatát ott 142 g/km szerepel. Itt azért arra gyanakszom, hogy a réginél megadott adat nem valós, hiszen az új motor már nem akármilyen besorolást kapott.

A szmogriadó erre nem vonatkozik

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A második sorban a V.9 mögött található a környezetvédelmi osztályba sorolás. A tesztautó esetében ez 12-es, tehát szmogriadó esetén is közlekedhet függetlenül attól, hogy páros, vagy páratlan a rendszáma


A Toyota talán nem is találhatott volna jobb módot arra, hogy nálam felhívja magára a figyelmet, hiszen a hét elején szmogriadó volt, amelyről bőségesen cikkeztünk. Kiderült, hogy a páros-páratlan rendszám szabály alól vannak kivételek, amelyek szmogriadó esetén is közlekedhetnek. Ezek a tiszta gázüzemű és hibrid autók, valamint a 12 és 13-as környezetvédelmi osztályú új Euro V-ös dízelek. Fellapoztam a Toyota forgalmiját és kiderült, hogy ez már 12-es, vagyis szmogriadó esetén is szabadon lehet vele közlekedni. Tájékoztatásul közlöm, hogy a szintén nálunk tevékenykedő részecskeszűrős francia dízelek, de még a legújabb BMW 730d sem fér be ebbe a kategóriába. Hatalmas piros pont tehát a Toyotának.



Fotó: Hajdú D. András [origo]

Kifinomult belső tér, de a hangulat még mindig komor
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A bemutatón rengeteg érdekes dolgot hallhatunk, láttam az új CVT váltót, meg az is kiderült, hogy az új generáció igazából nem nagyobb elődjénél. Ez manapság ritka, ugyanis minden kategória méretben fejlődik, ezért a konkurensek már hatalmasak. Ehhez képest a Toyota meghagyta a tengelytávolságot 2700 mm-nek, ami a kategóriában már kifejezetten kicsinek számít, de az autó is mindössze 5 centiméterrel lett hosszabb. Ez gyakorlatilag semmi, de mégis más az összkép, az A oszlopot ugyanis megnyújtották előre, a C-t meg hátra. A kombi esetében is sokkal dinamikusabb lett a forma, ezért az ötajtós egyszerűen kikerült a kínálatból. Kicsit furcsa ezt hallani, én biztosan arra szavaznék, de állítólag a kombi annyira jó, hogy majd azt veszik a liftback-vásárlók.

Tesztautónk motorja régi ismerős, a 2.2-esből visszavezethető kétliteres D-4D már a korábbi Avensisben sem okozott csalódást. A régiben azonban erősebbnek érződött, itt viszont nem tűnt annak. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a mindössze 30 kilométerrel megkapott tesztautót az autós újságírókról kialakult képpel ellentétben óvtuk, a bejáratás után még megjöhet az ereje. Az viszont már most nagyon biztató volt, hogy sikerült 6,1 literes átlagot produkálni, ami tényleg jónak számít, kérdés, kicsit jobban hajtva mennyivel fogyaszt többet.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Egy kombi legnagyobb erénye a csomagtartó. Egy mozdulattal az 543 literes térből 1690 literes lesz
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A kombi belül elképesztően nagy, még ha a kategórián belül a mérete nem is számít óriásinak. A csomagtartó alaphelyzetben 543 literes, ami egy mozdulattal, az ülések előrehajtásával 1690-re növelhető. A térkínálat is megfelelő, de inkább elöl kényelmes ülni, hátul nem tetszett annyira. Az általános minőség tovább javult, látszik, hogy a Toyota a prémiumvásárlók közül is elcsípne néhányat. Ez azonban csak olyanoknál sikerülhet, akik alapvetően komor, unalmas belsőt akarnak, a műszerfal ugyanis az új, bambuszutánzó műanyagbetéttel sem túl izgalmas látvány. Ettől aztán az autó hangulata is mélabús, amin a vezetési élmény sem sokat javít.