Elrajtolt az idei Budapest-Bamako mezőnye

Vágólapra másolva!
Negyvenöt ország vállalkozó kedvű versenyzői indultak Afrikába összesen több mint kétszázötven járművel - elrajtolt a negyedik Budapest-Bamako rali. A 7-8 ezer kilométeres távnak Daewoo Ticóval, mentő- és tűzoltóautókkal, Csepel teherautókkal, Hummerrekkel és francia veterán kocsikkal is nekivágtak.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Alapszabály: gondoskodni kell az üzemanyagról. A külsőségekre néhányan nagyobb figyelemet fordítottak, mint a megbízható járműre
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Úgy érzem magam, mint egy szegény rokon - panaszkodott egy a XII. kerületben közismert vendéglátóipari egység törzsvendégeiből és pultosából álló csapat prominense. Valóban, amikor péntek délelőtt leparkolták autójukat a parc fermében, még nem tudhatták, hogy a cseh különítmény hét Hummerje az 56-osok terének éppen a mögöttük lévő részét foglalja majd el. Pedig a feltűnés nem pénz kérdése a Budapest-Bamako ralin. Elég a fagypont körüli időben térdig érő skótszoknyában sétálgatni, vécédeszkát szerelni egy terepjáró hátfalára, vagy Afrikába indulni egy olyan autóval, amellyel a Velencei-tó is túlzott vállalásnak tűnik.

Rekordszámú nevező, két útvonal

Az első Budapest-Bamako ralin még 42 csapat indult el Afrikába, idén viszont több mint 250-en vágnak neki a távnak, amely külön útvonalon halad a verseny-, illetve a túrakategória számára. A versenykategória nevezői kemény és látványos afrikai terepet kapnak, csak jól felkészített terepjáróval vagy motorral érdemes indulni, míg a túraútvonal - a szervezők ígérete szerint - bármilyen járművel teljesíthető, ők ugyanis "lazább, tengerparti" szakaszon haladnak Tangiertől Nouakchottig. A résztvevők Ausztriát, Olaszországot, Franciaországot és Spanyolországot átszelve kompoznak át Marokkóba, ahonnan dél felé haladva jutnak el Mauritániába, majd Maliba, ahol Bamako jelenti a végállomást.

Fotó: Féjja Zsolt [origo]

A Budapest-Bamako egyik legszimpatikusabb vonása, hogy egy év alatt a nulláról is előteremthető az induláshoz szükséges pénzösszeg


A versenyzők összesen 8314 km-es távra számíthatnak, míg a túrázók útvonala 6807 km a hivatalos itiner szerint. Az évek alatt nemzetközi futammá nőtt ki magát a verseny, idén negyvenöt ország képviselteti magát: az európai országokon túl Iránból, Kanadából, Indiából, Ausztráliából és Új-Zélandról is érkeznek résztvevők. Idén először Dél-Afrikából is jöttek versenyzők: ők repülővel utaztak Magyarországra, szereztek egy autót, és szombattól lényegében hazafelé indulnak.

A résztvevők nagyjából 500-700 ezer euró összegű adományt visznek magukkal, amelyet afrikai falvak között osztanak szét. Idén először Bamako Spirit kategóriában nevezési díj nélkül indulhatnak azok, akik valamilyen kiemelkedő karitatív feladatot végeznek a futam során. Így került be a mezőnybe az az amerikai-magyar páros, amely saját fejlesztésű, napenergiával hajtott víztisztító berendezést visz kis afrikai településekre, vagy a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola diákjai, akik tolókocsikat szállítanak Bamakóba mozgássérült árváknak. A Hungary For Africa gyűjtőakció keretében a bamakósok egy kamionnyi ruhát, játékot, gyógyszert és szerszámot juttatnak el a világ egyik legszegényebb országába.

Megmaradt a flúgos futam szellemiség

A Budapest-Bamako mottója - bárki, bármivel, bárhogy indulhat - minden évben vonzza a furcsa és szokatlan embereket és járműveiket. Ők a futam eredeti szellemiségét tartják életben, és színesítik a ralit. Az egyik legbizarabb jármű egy 1982-es Opel, amelynek oldalára kerékpárt szereltek, így ha leáll a motor, akkor emberi erővel, pedálozva is tovább haladhat az autó. Az új és alaposan felkészített terepjárók, motorok mellett, rajthoz állnak még régi mentőautók, Ladák, Daciák, egy 1971-es Citroën DS, egy 1961-es Csepel tűzoltóautó, két Ikarus, de lelkes lengyelek Daewoo Ticóval és Polonezzel is nekivágnak a távnak. A főszervező, a Villám Gézaként ismert Szabó Gál András ezúttal egy Peugeot 504-essel rajtolt, ami azért lehet jó választás, mert a strapabíró típust a mai napig használják Afrikában, így nem lehet gond az alkatrész-utánpótlás.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Több mint 250 jármű vágott neki a 7-8 ezer kilométeres távnak


A futam legfurcsább indulója a német Rolf Becker, akit hazájában csak D-Rolf-ként ismernek. Saját bevallása szerint foglalkozása verkliművész. Amúgy ő az, aki Trabanttal körbeutazta a földet - a kalandja Ausztráliában ért véget, amikor egy vonat széttörte autóját. Továbbá ő épített elsőként fékezőernyős Trabantot, lőfegyverrel felszerelt, terepszínű Trabant-harckocsit, és egyszer egy daruról a magasban lógatott Trabantban töltött több napot. Hírnevet akkor szerzett magának, amikor hamis rajtszámmal elindult az 1994-es Dakaron Trabantjával. Legendák szerint a szervezők megverték. Ő a Budapest-Bamako csütörtöki sajtótájékoztatón azt mondta: "sikeres volt a futam, mi lettünk az utolsók".

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Ennél mobilabb vécé nem létezik. Egy évadra való Fábry-Dizájcentert lehetett volna forgatni a rajtnál


A szervezők óvatosságra intették a résztvevőket, mert a mauritániai katonai puccs miatt feszült a helyzet az országban, a gázai krízis miatt pedig tüntetésekre lehet számítani. Maliban pedig kiújultak a harcok a felkelők és a kormányerők között.

A tavalyi Budapest-Bamako ralin az [origo] csapata is elindult, cikkírással és videókészítéssel nehezítve az egyébként sem könnyű feladatot. Élményeikről blogot vezettek.