2009 legfontosabb autós újdonságai

2009.01.21. 1:47

 

Audi A8

Forrás: [origo]

Méltó módon a világ legjelentősebb autós seregszemléjén, a szeptemberi Frankfurti Autószalonon mutatja meg az A8 luxusautó következő nemzedékét az Audi. Marad az alumínium térvázas karosszéria, ami 150 kilóval könnyebb a hagyományos acél karosszériáknál, ezért az elsőkerék-meghajtású alapmodell tömege 1,7 tonna alatt lesz. Szélesebb nyomtávjával, alacsony tetővonalával, és hangsúlyosabb kerékjárataival sportosabb lesz, mint a 2003-ban bemutatott jelenlegi A8, de biztonsági berendezései is sokat fejlődnek. A súlyelosztás javítása érdekében ebben is helyet cserél a differenciálmű és a kuplung, csakúgy, mint az új A4 esetében. Az összkerékhajtású verziókban megjelenik az aktív hátsó differenciálmű, ami szabadon variálja a nyomatékot a két hátsó kerék között, így kanyarokban is gyorsabb lesz az A8. Háromliteres V6-os, és 4,2 literes V8-as benzin és dízelmotorokkal indul majd az értékesítés, a sportos S8 pedig 500 lóerőnél is erősebb 5,2 literes V10-es motort kap. Megjelenik a palettán az új, hétfokozatú dupla kuplungos váltó - elsőként a luxuskategóriában -, de a fokozatmentes Multitronic és a hagyományos Tiptronic automata is választható marad.

 

BMW PAS

Forrás: [origo]

Szintén a szeptemberi Frankfurti Autószalonon mutatkozik be a BMW új fejlesztésű modellje, amely technikáját tekintve az 5-össel lesz szoros rokonságban, de a 4,9 méter hosszú autó karosszériája ferdehátú lesz. Magas tetővonala és három méteres tengelytávja miatt utastere kifejezetten tágasnak ígérkezik, a csomagtartót pedig a nagyméretű ötödik ajtón keresztül lehet majd megközelíteni, így közel olyan praktikus lesz, mint egy buszlimuzin. A BMW PAS-t a bevált négy- és hathengeres, valamint a V8-as motorokkal lehet majd rendelni, természetesen az xDrive összkerékhajtás sem hiányzik majd az extrák listájáról.

 

Mercedes E-osztály

Forrás: [origo]

Az új, W212 kódnevű Mercedes E-osztály a magasságát leszámítva minden irányban nőtt egy kicsit, hosszúsága 4868 mm (+ 13 mm), szélessége 1854 mm (+ 32 mm), magassága 1470 mm (- 13 mm), tengelytávolsága pedig 2868 mm (+ 20 mm). Motorválasztéka az 1,8-as, közvetlen befecskendezéses, feltöltött benzinessel indul (184 és 204 lóerővel), ezt a 3,5 literes V6-os követi közvetlen befecskendezéssel 292 lóerővel, vagy hagyományos befecskendezéssel és összkerékhajtással 272 lóerővel. Még erősebb az 5,5 literes V8-as 388 lóerővel, ez szintén kapható lesz a 4Matic összkerékhajtással, de a csúcsot az 525 lóerős, 6,2 literes AMG jelenti majd. Dízelből is nagy a választék, a 2,1 literes négyhengeres CDI 136, 170, és két turbóval 204 lóerővel választható, míg a háromliteres V6-os 231 lóerővel (Bluetec verzióban 211 lóerővel) érkezik. Az E-osztály minden idők legbiztonságosabb Mercedese lesz, mivel még az S-osztálynál is több aktív és passzív biztonsági berendezést építenek bele. A hivatalos bemutató és a Genfi Autószalonon lesz, és március 28-án az értékesítés is megkezdődik. A CLK-t leváltó kupéra őszig kell várni, a hibrid verzió pedig még később érkezik.

 

Saab 9-5

Forrás: [origo]

Igencsak ideje volt már, hogy a Saab leváltsa az 1997-ben bemutatott felső-középkategóriás modelljét, a 9-5-öt. A szeptemberben érkező új nemzedékről egyelőre csak annyit tudni, hogy formája igazodik a jelenlegi trendhullámba, tehát egy kupéba oltott szedán lesz, sportos külseje sok hasonlóságot mutat majd a három éve bemutatott Aero X tanulmányautóéval. A műszaki tartalomról csak annyi szivárgott ki, hogy az új 9-5 is megkapja majd a 9-3 fejlett összkerékhajtású hajtásláncát (XWD), padlólemeze ugyanaz lesz, mint amit az Opel Insignia is használ. Futóműve ellenben sportosabb az Opelénél, turbómotorjai erősebbek, belső terében pedig finomabb anyagokat használnak majd.

 

Suzuki Kizashi

Forrás: [origo]

A Suzuki eddig összesen három Kizashi-tanulmányt készített, a középkategóriás szedán végleges verziója áprilisban, New Yorkban mutatkozik be a nagyközönségnek. A szériaváltozat egy sportos négyajtós lesz, amelynek például a Honda Accord és a Mazda6 lehet az ellenfele. Hossza állítólag 4650 mm lesz, motorházteteje alatt pedig egy kétliteres négyhengeres, egy 3,2 literes V6-os, vagy a Fiat új, 163 lóerős kétliteres turbódízele dolgozhat. Első- és összkerékhajtással is készül majd, és akár kormányról kapcsolható automatikus váltóval is meg lehet majd venni. A Kizashi Japánban készül majd egy új gyárban, megjelenése 2009 végén várható. A hibrid és a kombi változat fejlesztését a gazdasági válság miatt elhalasztották.

 

Volvo S60

Forrás: [origo]

Idén mutatják be, de valószínűleg csak 2010-től lehet megvásárolni a Volvo S60 új generációját, amely nem csupán formailag, de műszakilag is számos újdonságot tartogat. A modellhez készült tanulmány is, amelyet idén januárban, Detroitban mutattak be. Külsejében folytatja az XC60-nal elkezdett formai irányvonalat, de az S60 sokkal dinamikusabb, kupészerű karosszériával rendelkezik. Alapmotorként a saját fejlesztésű 1,6 literes GTDi benzinmotort vetik be, ami közvetlen befecskendezéssel és turbófeltöltővel 180 lóerőt teljesít, de lesz 1,8 literes változata is. A hűtőrácsban és a visszapillantóban elhelyezett radarok érzékelik az autó elé kilépő gyalogost, a rendszer szükség esetén vészfékezéssel igyekszik elkerülni a balesetet. Tovább fejlődik a távolságtartó tempomat is, amit már dugóban is lehet majd használni. A látványos tanulmányautó üveg középkonzolján kívül valószínűleg a 20 colos felnik, a B oszlop nélküli karosszéria és a csúszó-elforduló hátsó ajtók sem jutnak el a sorozatgyártásig.

 

A fenti modelleken kívül számos újdonság várható a nagyautók piacán 2009-ben. Bemutatják a ferdehátú, ötajtós Audi A5 Sportbacket, jön a hibrid 7-es BMW, és a Jaguar XJ új nemzedéke is. Megismerhetjük a Cadillac CTS kupé és kombi verzióját, de az Opel Insignia és a Skoda Superb választéka is gazdagodik egy puttonyos karosszériával. A Toyota Priust és a Honda Insight hibridet már bemutatták (utóbbiról hamarosan menetpróbát is olvashatnak oldalunkon). Írtunk már a régi Audi A4-ből átalakított Seat Exeóról is, ami szedánként és kombiként is megvásárolható lesz 2009 második negyedévétől. A Subaru a vadonatúj Legacy-val készül az újévre, a Volvo felfrissíti az S80-at, a Rolls-Royce pedig bemutatja régóta ígérgetett kisebb modelljét.