Nem érdemes háromévesnél öregebb hibrid autót venni

Vágólapra másolva!
Egy hibriddel alapvetően nincs több gond, mint a hagyományos benzines vagy dízelmotoros autókkal, ám szakszerűtlen javítások miatt jelentősen csökkenhet élettartamuk. Használtan hároméves korig érdemes vásárolni őket, minden további esztendővel jelentősen nő a kockázat. A leendő tulajnak pedig számolnia kell azzal, hogy a tízéves kocsija nem kell majd senkinek.
Vágólapra másolva!

Forrás: Toyota


Az első Priust már egészen olcsón meg lehet kapni a használtpiacon. Bátorság kell hozzá


Azt nem lehet állítani, hogy a januári budapesti szmogriadó után hibridláz söpört volna végig Magyarországon, de az biztos, hogy a médiában is sokat hangoztatott, a benzines-elektromos modellekre vonatkozó kedvezmények miatt sokan elgondolkoztak azon, érdemes-e használtan venni egy hibridet. Hiszen az első generációs, úttörő Toyota Priusokhoz már néhány millió forintért hozzá lehet jutni. Rögtön felmerül a kérdés: megérik-e a kockázatot.

"Nyugodt szívvel azt mondanám, három-négyéves korig érdemes használt hibridet venni" - csap a közepébe a hibridek szervizelésével évek óta foglalkozó Hibridszerviz Kft. szervizvezetője, Máté Mátyás. "Az egyes Prius bombaüzletnek tűnhet, de az csúnyácska is volt, másfelől sok mindent csak kipróbáltak benne, a 2005-ben bemutatott második generációs modelleket érdemes használtan megvenni. Más kérdés, hogy ezek tartják az árukat, még mindig négy-négy és fél millió forintért adják őket."

Egy autógyártónál természetes, hogy egy adott modell második generációjára jó néhány hibát kijavít és tökéletesít ezt-azt, ez azonban még nem jelenti azt, hogy a leváltott modell ipari hulladék. Sőt, a Toyota éppenséggel amolyan zászlóshajónak szánta a Priust, évekig vaskos ráfizetéssel árulta, bár a bukta azért megtérült a forradalmi újdonság körül csapott hírverésben és a rengeteg "ingyen" megjelenésben. Egy, a figyelem kereszttüzemében álló modellnél elengedhetetlen, hogy tartós legyen - nem is feledkeztek meg róla a precíz japánok.

Hibriddel a szmogriadóban

Az életbe lépő forgalomkorlátozások alól szmogriadó alatt mentesülnek:
1. a helyi, helyközi és távolsági közúti közösségi közlekedés (BKV, MÁV, Volán) járművei; és egy új megegyezés alapján a taxik is
2. a következő környezetvédelmi osztályú járművek:
- tiszta gázüzemű, vagy elektromos meghajtású, vagy hibrid hajtású járművek, környezetvédelmi besorolási osztály: 5;
- Az ENSZ-EGB 49.03 előírás III jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott dízelmotoros (EURO-V.); környezetvédelmi besorolási osztály:12;
- Az ENSZ-EGB 49.03 előírás III jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott dízelmotoros (EEV.); környezetvédelmi besorolási osztály:13
3. a megkülönböztető fény-és hangjelzéssel felszerelt járművek;
4. a DT betűjelű rendszámmal ellátott járművek;
5. betegszállító, valamint beutalt betegeket szállító járművek;
6. orvosi ügyeletet ellátó járművek;
7. mozgáskorlátozott személyt szállító járművek (amennyiben eredeti és érvényes parkolási igazolvánnyal rendelkeznek és ez a szélvédőn keresztül jól látható);
8. szemétszállító, utak tisztítására szolgáló, víz-, gáz-, villamosenergia-, távhő- és távközlési szolgáltatást ellátó, valamint karbantartást és ellátást biztosító járművek;
9. köztisztasági és közegészségügyi feladatot ellátó járművek;
10. elromlott jármű vontatását vagy a közúton elromlott jármű hibalehárítását végző járművek
11. közszükségleti áruszállítás, polgári védelem, honvédség, rendőrség, katasztrófa elhárítás, az önkormányzatok és az ÁNTSZ járművei.



"Régóta szerelek hibrideket, nagyon sokkal találkoztam már, de összesen egyetlen olyan Priust láttam, amelyik magától döglött be, a minőségükre tehát semmilyen panasz sem lehet. Arra viszont behozatalnál figyelni kell, hogy a Toyota kontinentális garanciával árulja a Priust: az amerikai modell az Egyesült Államokban, az európai az öreg kontinensen garanciális, részegységként kivételt csak a hibrid akkumulátor és hajtómű jelent."

Ha a fenntartási költséget nézzük, egy megbízható forrásból származó, viszonylag fiatal hibriddel nem sok gond lehet, az általános szerviz sem kerül többe, mint egy hagyományos autónál. Ha viszont lejárt vagy nincs garancia, és tönkremegy a hibrid hajtómű, az nagy baj. "Ilyen esetben nem lehet mást tenni, cserélni kell az alkatrészt" - mondja Máté. "De nem biztos, hogy ez milliós kiadást jelent: volt egy eset, amikor egy 1997-es, 125 ezer kilométert futott Priust hoztak be hajtóműhibával. Az alkatrészt cserélni kellett, ám annak ellenére, hogy az autó viszonylag öreg volt, a Toyota a költségek kilencven százalékát megtérítette a tulajdonosnak."

Forrás: Toyota


A második generációs Prius sokkal modernebb. Jobban is tartja az árát


Ehhez, persze, az kell, hogy az autó "tiszta" legyen, életútja pedig követhető. "Érdemes hozni hibridet, de ismerni kell a kockázatokat. Az egyenáramot a villanymotor működéséhez szükséges váltóárammá alakító, akkumulátor méretű inverter például 2,5 millió forintba kerül, egy önköltséges hajtóműcserénél 3,5 millió forinttal lehet kalkulálni. Amennyiben azonban az autó gyári és szakszerűen szervizelték, komoly probléma nem merülhet fel."

Máté tapasztalatai szerint jellemzően könnyen javítható problémái vannak a hibrideknek, leginkább kontakthibával szoktak találkozni a szervizben. Akadnak bajok a szakszerűtlen javításokkal is: volt olyan, hogy egy erősáramú kábelt megtoldottak valahol egy gyengébbel, amely természetesen nem bírta a terhelést és leégett. Ezek azonban viszonylag egyszerűen és nem kiugróan magas költséggel javítható meghibásodások.

Jogos a kivételezés a hibriddel

Forrás: Toyota


Szmogriadó esetén ilyen tankkal is lehet közlekedni, mert hibrid


Az első elrendelt budapesti szmogriadó után többen feltették a kérdést: miért közlekedhet egy ötliteres motorral szerelt, de hibrid limuzin, amikor egy minimotoros kisautó nem, holott fogyasztásuk összehasonlíthatatlan? A jogalkotó itt minden bizonnyal a hibridek működési elvére volt tekintettel: a benzines-elektromos modellek nagy előnye, hogy feleslegesen nem szennyezik szén-dioxiddal a légkört, álló helyzetben kikapcsol a belső égésű motor. Márpedig a városi közlekedés sajátossága, hogy az autós sokat ácsorog dugóban, vagy egyszerűen csak piros lámpánál: a hagyományos autók motorja ilyenkor is jár, úgymond feleslegesen szennyezve az éppen a nagy szmog miatt nehéz levegőt, a hibrid viszont a haszontalan percekben teljesen tisztának bizonyul. Valószínűleg így is marad különbség egy benzinmotoros miniautó és egy Lexus LS600h károsanyag-kibocsátása között, de a probléma összetettebb, mint a "de hát annak nagyobb motorja van, ha ő mehet, én miért nem?" elv. Szélsőséges esetben, forgalmi helyzettől függően egy nagymotoros hibrid valóban kisebb terhelést jelenthet a város számára még egy kisautónál is.



"Hibridet csak szakemberrel szabad javíttatni, ez alapszabály" - figyelmeztet Máté. A márkaszervizeken kívül csak néhány cég foglalkozik Magyarországon szakszerű javítással, mindenképp érdemes ezeket választani., még ha valamivel drágábban is dolgoznak. "Az igazsághoz azért hozzátartozik: néha a márkaszerviz sem tud mindent. Még toyotásként éltem át, hogy bent állt az autó, mindenki csak vakarta a fejét, Belgiumból vártuk a visszajelzést, mégis mit csináljunk vele. Ha nincs pontos hibakód, a munkát sem lehet elkezdeni, illetve lehet, csak egyenként végig kell próbálni minden lehetőséget. Végül pontosan ezt tettük."

Ha a hibriddel baj van és egyénileg kell hozzá alkatrészt rendelni Japánból, az átlagosnál hosszabbra nyúlhat a szervizelési idő. Általános problémáknál viszont ésszerű határidőkkel lehet vállalni a javítást, az egyszerűbb alkatrészek minden más márkához hasonlóan egy-két nap alatt hozzáférhetők.