Megvan Loeb ötvenedik győzelme

2009.03.15. 18:41

Sebastien Loeb eddig is sok tekintetben egyeduralkodó volt a rali világbajnokságon. Cipruson egy újabb fantasztikus rekordot ért el: ötvenedik futamgyőzelmét aratta. Hirvonennek ismét csak az ezüst jutott, Petter Solberg pedig felállhatott a dobogóra. A Citroën fiataljai közül ketten is kiestek vasárnap.

Fotó: Bálint Richárd (Topspeed)

Loeb ötvenedik futamgyőzelmét aratta Cipruson. Fölénye az örökranglistán óriási, sokáig nem fogja senki utolérni


A zárónapra három gyorsasági maradt, de az össztáv - 80 kilométer - bőven elég volt ahhoz, hogy akár feje tetejére állhasson a sorrend. Hirvonen Loeböt szerette volna utolérni (49 másodperc hátrányból indult reggel), Solberg pedig Sordót, közöttük mindössze 15 szekundum volt a differencia. Szombathoz hasonlóan eső áztatta pályák vártak a mezőnyre, az első rajt helyszínén csupán hat fok volt.

A 30 kilométer hosszú nyitószakaszt az elvárásoknak megfelelően a két üldöző teljesítette a leggyorsabban, Hirvonen, Solberg sorrendben. A norvég úgy faragott három másodpercet a hátrányából, hogy az egyik visszafordítóban lefulladt a Xsara WRC, mivel egy mechanikai hiba miatt nem tudott visszaváltani, és második helyett negyedik fokozatban próbálta meg bevenni a kanyart. Mögöttük is óriási vetélkedés volt a fiatalok között, amely oda vezetett, hogy Novikov felborult a C4 WRC-vel, nem sérültek meg, de kiestek. Ogier viszont majdnem utolérte Wilsont, akinek előnye 15 másodpercnyire olvadt.

Fotó: Bálint Richárd (Topspeed)

Pénteken úszott el Hirvonen számára a győzelem, amikor aszfalton rengeteget kapott vetélytársától. Utána már hiába volt nála gyorsabb szombaton és vasárnap is, csak egy újabb második hely került a neve mellé


Szinte mindenki a második, 40 kilométeres szakaszra koncentrált, majd minden csapat ezt tekintette vízválasztónak. Hirvonen újfent a leggyorsabb volt, alaposan elkalapálta a mezőnyt, bár Loebnek már csak arra kellett figyelnie, hogy előnye kitartson a célig. Petter Solberg szintén megtette amit kellett, és több mint 40 másodpercet adott Sordónak, letaszítva a spanyolt a dobogóról. Ogier is befogta Wilsont, így alaposan felbolydult az élmezőny.

A hosszú szakasz után az utolsó egy 11 kilométeres pálya volt, de még ez is tartogatott eseményeket. Wilson és Latvala futották holtversenyben a legjobb időt, a fiatal brit élete első igazi szakaszgyőzelmét szerezte. Hirvonen feladta, túl nagy volt a hátránya ahhoz, hogy ilyen rövid idő alatt behozza, így maradt a második helyen Loeb mögött, és a célban elsőként gratulált a világbajnoknak. Petter Solberg megtartotta harmadik pozícióját, Sordo - elsősorban a csapat érdekeit szem előtt tartva - bejött negyediknek, míg a már említett Wilson lett az ötödik, mivel Ogier a céltól 200 méterre felborult. Rautenbach így kerülhetett a hatodik helyre, Villagra és Al Quassimi a ciprusi futam további pontszerzői.

Fotó: Bálint Richárd (Topspeed)

Utoljára 2005-ben, a Monte Carlo Ralin állhatott privát versenyző a dobogóra. Akkor Gardemeister volt a hős, ezúttal Petter Solberg, aki óriási tettet hajtott végre Sordo legyőzésével


Loeb ötvenedik győzelmét aratta, s ezzel ismét történelmet írt. Navigátora, Daniel Elena ezek után azt sem tartja elképzelhetetlennek, hogy idén mind a tizenkét versenyt ők nyerjék, Loeb célja egyelőre "csupán" az ötvenegyedik diadal. A francia sorozatban negyedszer nyert - az idei hármon kívül tavaly a szezonzárón is első lett -, továbbá utolsó tíz versenyéből nyolcat megnyert. A verseny hőse ezzel együtt nem ő, hanem Petter Solberg, aki szinte a semmiből verbuvált pár hete egy csapatot, és második futamán éles versenyben győzte le az egyik gyári Citroënt egy jóval régebbi technikával. Ez a Subaruval sem nagyon sikerült az utóbbi esztendőkben, úgyhogy nagy az öröm a norvégoknál.

A PWRC kategóriában a két napon át vezető Araujót elérte a műszaki hiba, az Evo IX-es váltója romlott el, így a második helynek is örülnie kellett. Sandell végzett az élen, második idei győzelmét aratva az S2000-res Fabiával. Al-Attiyah érkezett harmadiknak, így hosszú idő után három különböző márkájú autó állt a dobogón. Mayer Gáborék beértek a célba, bár nagyon sokat kaptak az élmezőnytől. Kitartásuk pontot ért, mivel ugyan kilencedikként álltak az utolsó gyorsasági után, de az eredetileg hetedik indiai Gill által kormányzott Impreza nem ért el a szervizparkig, egyszerűen elfogyott az autóból benzin. Az S1600-osoknál nem történt vasárnap változás, Prokop behúzta a tíz pontot két riválisa előtt, és ezzel összetettben is átvette a vezetést.

A világbajnoki sorozat Portugáliában folytatódik április első hétvégéjén, igazi csemegével, hiszen visszatér a kétszeres világbajnok, Marcus Grönholm egy Impreza WRC volánjánál.


A verseny végeredménye:

1. Loeb/Elena  Citroën C4 WRC  3:33:43,8
2. Hirvonen/Lehtinen  Ford Focus RS WRC '08  + 49,8
3. P. Solberg/Mills  Citroën Xsara WRC  + 1:36,0
4. Sordo/Marti  Citroën C4 WRC  + 1:51,9
5. Wilson/Martin  Ford Focus RS WRC '08  + 5:13,7
6. Rautenbach/Senior  Citroën C4 WRC  + 5:42,8
7. Villagra/Perez Companc  Ford Focus RS WRC '08  + 6:22,8
8. Al Quassimi/Orr  Ford Focus RS WRC '08  + 7:23,5
...
21. Mayer/Tagai  Subaru Impreza WRX STi  + 36:59,7


PWRC:

1. Sandell/Axelsson  Skoda Fabia S2000  3:47:31,7
2. Araujo/Miguel  Mitsubishi Lancer Evo IX  + 0:16,5
3. Al-Attiyah/Bernacchini  Subaru Impreza N14  + 1:02,8
...
8. Mayer/Tagai  Subaru Impreza WRX STi  + 23:11,8


JWRC:

1. Prokop/Tomanek  Citroën C2 S1600  3:53:28,2
2. Kosciuszko/Szczepaniak  Suzuki Swift S1600  + 2:06,5
3. Burkart/Koelbach  Suzuki Swift S1600  + 18:28,5


A világbajnokság állása:

1. Loeb/Elena Citroën C4 WRC  30 pont
2. Hirvonen/Lehtinen  Ford Focus RS WRC '08  22 pont
3. Sordo/Marti  Citroën C4 WRC  17 pont
4. H. Solberg/Menkerud  Ford Focus RS WRC '08  10 pont
5. P. Solberg/Mills  Citroën Xsara WRC  9 pont
6. Wilson/Scott  Ford Focus RS WRC '08  8 pont
7. Latvala/Anttila  Ford Focus RS WRC '08  6 pont
8. Atkinson/Prevot  Citroën C4 WRC  4 pont


A világbajnokság állása, gyártók:

1. Citroën Total World Rally Team  48 pont
2. BP Ford Abu Dhabi Rally Team 32 pont
3. Stobark VK M-Sport World Rally Team  22 pont
4. Citroën Junior World Rally Team  11 pont
5. Munchi's Ford World Rally Team  3 pont


A világbajnokság állása, PWRC:

1. Sandell/Axelsson  Skoda Fabia S2000 20 pont
2. Araujo/Miguel  Mitsubishi Lancer Evo IX  13 pont
3. Brynildsen/Giraudet  Mitsubishi Lancer Evo IX  8 pont


A világbajnokság állása, JWRC:

1. Prokop/Tomanek  Citroën C2 S1600  18 pont
2. Burkart/Kolbach  Suzuki Swift S1600  16 pont
3. Kosciuszko/Szczepaniak  Suzuki Swift S1600  8 pont