Vágólapra másolva!
Megjelent az első komoly akadály a lehetséges olasz-amerikai együttműködés előtt, miután az amerikai és a kanadai szakszervezetek nem egyeztek bele a Fiat által kért nagymértékű általános bércsökkentésbe.
Vágólapra másolva!

"Teljes mértékben fel vagyunk rá készülve, hogy felálljunk a tárgyalóasztaltól. Nem kötelezhetjük el magunkat e szervezet mellett, ha nem látjuk a fényt az alagút végén" - árulta el szerdán Sergio Marchionne, a Fiat vezérigazgatója a kanadai Toronto Globe and Mail újságnak, miután a Chryslernek a múlt héten nem sikerült megállapodnia az amerikai és kanadai érdekvédelmi szakszervezetekkel a munkások általános bércsökkentéséről. A Fiat problémái érthetőek, hiszen a három detroiti gyártó, így a legkisebb Chrysler is több pénzt fizet dolgozóinak, mint az Egyesült Államokban működő ázsiai és európai cégek, így velük szemben hátrányt jelentene az olaszok extra vállalása.

A szakszervezeteknek mindenképpen érdeke közös nevezőre jutni a két autógyártóval, hiszen ha az amerikai vezetés által meghatározott április 30-i határidőig az nem születne meg, akkor a Chrysler nem kapna több hitelt, és csődbe menne, ez pedig számos munkahely megszűnését jelentené. A Fiat mindenképpen nyeregben érezheti magát, hiszen ha valóban csődbe mennének az amerikaiak, akkor a céget vélhetően darabonként adnák el, és az olaszok akár ilyen módon is szert tehetnének azokra a technológiákra, amelyek érdeklik őket.

Marchionne szerint 50 százalék az esély arra, hogy sikerül megkötniük a Chryslernek akár 10 milliárd dollárt érő és potenciálisan ötezer munkahelyet megmentő üzletet. A Fiat vezérigazgatója egyértelműen a szakszervezeteket tartja hibásnak a tárgyalások rosszra fordulásáért, azt állítva, hogy nem fogják fel az autóipar helyzetének súlyosságát, és nem értik meg, hogy pontosan milyen nehéz helyzetben van a detroiti cég. A kanadai szakszervezetek természetesen nem értenek egyet Marchionnéval, szerintük amiatt nem folytatódhattak az elmondásuk szerint jól haladó tárgyalások, mert a Chryslernél egyik pillanatról a másikra pusztán a hazai helyzetükre kezdtek el koncentrálni. Mindenesetre a kanadai szakszervezetek már megegyeztek a tárgyalások újrakezdéséről, az országukban gyárakat üzemeltető Chryslerrel. Még nem tudni, hogy az amerikai autóipari szakszervezetnél mit lépnek, ám Jim Press, a Chrysler elnök-helyettese bizakodó, bár kihangsúlyozta, hogy még nincs nyélbe ütve egy megállapodás, de a hónap végére biztosan készen lesznek.

Forrás: [origo]


Sergio Marchionne

Ha létrejön az együttműködési szerződés, az nem jelentené, hogy a Fiat átvállalná a Chrysler adósságának bármekkora részét, és az sem biztos, hogy az olaszok nagy mennyiségű pénzt pumpálnának a tengerentúli cégbe. Az amerikai kormány mindenesetre újabb, hatmilliárd dolláros kölcsönt adhat a Chryslernek, és már korábban jelezte, hogy szerintük a legkisebb detroiti gyártó jelenleg egyedülálló cégként képtelen megmaradni a piacon és ezért mindenképpen szüksége lenne a Fiatra. A túlélés mellett egy olasz-amerikai szövetség a tengerentúli cégnek hozzáférést jelenthet az európai cég kisautó-technológiájához és akár a saját Fiat 500-technológián alapuló miniautójukat is elkezdhetnék árusítani. Az olaszoknak, akik kezdetben húsz százalékos részesedést szerezhetnek a cégben, jól jöhet a Chrysler az Alfa Romeo amerikai bevezetésénél, és ha a jövőben visszaszerezné az értékét a gyártó, az olaszok jó pénzért adhatnák el.