Több mint ötezer parkolóhelyet építenének Budapesten

2009.05.12. 14:18

Nagyszabású tervei vannak a fővárosi önkormányzatnak a parkolási gondok felszámolására: másfél év alatt mélygarázsokban összesen 3500, a felszínen pedig 2400 parkolóhelyet építenének. A föld alatt olcsóbb lenne parkolni, mint az utcán, bár erre csak kérhetik a mélygarázsok üzemeltetőit. A Levegő Munkacsoport szerint viszont csak rosszabb lesz a helyzet.

Forrás: MTI

Újabb mélygarázsokat építenének - de a meglévők egy része is kihasználatlan. Ígérik, változni fog a helyzet

Egy felmérés szerint az adott pillanatban Budapest belvárosában közlekedő autók harmada éppen parkolóhelyet keres, vagyis fölöslegesen szennyezi a levegőt. A kutatás azt is kimutatta, hogy a belső területeken átlagosan hat órán át foglalják az autók az utcai parkolókat, azaz a többség beautózik reggel a munkahelyére, és estig nem adja át a helyét másoknak. A fővárosi önkormányzat megbízásából végzett Szonda Ipsos-kutatás pedig azt mutatta ki, hogy a megkérdezett lakosok szerint a parkoló autóknak hosszú távon el kellene tűnniük a közterületekről.

Ezekre az adatokra hivatkozva - és a környezetvédők érveit lesöpörve - állítja az önkormányzat, hogy a budapesti parkolási gondok megoldása a belvárosi mélygarázsok építése és a P+R, B+R parkolók létrehozása Budapest külső területein, valamint az agglomerációban (lásd kisszótárunkat a rövidítések jelentéséről), hogy könnyebb legyen a közlekedés a városban. A nagyszabású tervek szerint - amelyek előkészítését még 2008-ban kezdték - másfél éven belül több mint háromezer-ötszáz új mélygarázsférőhely épül meg. A megvalósíthatósági tervek elkészültek, hónapokon belül pályáztatják azokat, majd kezdődik a beruházás.

Rekordra törnek

Az Állatkerti körútra 800 férőhelyes mélygarázst akarnak építeni, a volt Felvonulási tér, ma 56-osok tere alá 1000, a Március 15-e tér alá 600, a Műegyetem rakpart alá 630, míg a Keleti pályaudvarnál a metrómegálló mellé 486 férőhelyes mélygarázs épül (utóbbi kettőt a DBR tervezteti a metróépítéshez kapcsolódóan). Ezek mellett az önkormányzat háttércége, a Parking Kft. saját beruházásban készíti elő a Kossuth tér alá tervezett 545 férőhelyes beruházást. (Ennek átadási időpontja bizonytalan, ezért nem vettük bele abba az összegzésbe, miszerint másfél év alatt elkészül a 3500 hely.) Ennyi idő alatt ennyi mélygarázs még nem épült Budapesten.

Szintén rekordszámú új felszíni parkolóhelyet terveznek a fővárosban és környékén. Az ígéretek szerint jövő év közepéig átadnak 1806 P+R, valamint 840 B+R parkolóhelyet. Ebből már idén ősszel átadnak hat helyszínen (négy parkolót a XVII. kerületben, kettőt a XXII. kerületben) 570 P+R és 120 B+R parkolóhelyet. A többit az agglomerációban lévő vasúti és HÉV-megállók mellé építik: Szigetszentmiklóson és Veresegyházon is 2010 közepén tervezik átadni a parkolókat.

Kevés közpénzből sok olcsó helyet ígérnek

Mindez rengeteg pénzbe kerül, de a fővárosi önkormányzat szerint a sokmilliárdos költségeknek csak minimális százalékát kell kifizetniük közpénzből. A mélygarázsok egy helyre eső fajlagos becsült költsége a helyszíntől és az adottságoktól függően 4-8 millió forint között mozog a Parking Kft.-től kapott tájékoztatás szerint. Ez csak négymillióval számolva a 3516 helyre (a Kossuth téri nélkül, az saját beruházás) minimálisan 14,06 milliárd forintot jelent, amit "magántőke bevonásával" akarnak megvalósítani, "így biztosítva a gyors és nagyütemű fejlesztést". Koncesszió keretében vonják be a magántőkét, a mélygarázsok ugyanakkor fővárosi tulajdonba kerülnek, míg a beruházó meghatározott idejű hasznosítási jogot kap a létesítményekre.

Forrás: [origo]

Már idén átadnak több kerékpártárolós B+R parkolót a városban

A felszíni parkolóknál már konkrét összegeket közöltek, e szerint a hat helyszínes idén átadásra kerülő projekt (570 P+R és 120 B+R férőhely) összköltsége 438,1 millió forint. Ennek kilencven százalékát az Európai Unió finanszírozza, csak a maradék tíz százalékot biztosítja a Parking Kft. A veresegyházi parkoló 119 milliós költségének és a szigetszentmiklósi beruházás 108,5 milliós árának szintén a kilencven százalékát fizeti az EU, a maradékot mindkét helyen az önkormányzat állja. A Parking ennél a két beruházásnál a konzorciumvezető feladatát látja el.

"A mélygarázsok helyei olcsóbbak lesznek a felszíni helyeknél" - állítja a beruházásokért felelős Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes. Szerinte ezzel tudják majd elérni azt, hogy az autósok ne a közterületeken parkoljanak, hanem levigyék a kocsijaikat a föld alá. "Tartom ezt az állításomat, de kötelezni az olcsóbb helyre nem lehet a magántársaságokat, csak kérni" - árnyalta a valóságot az [origo]-nak a politikus.

Parkolós kisszótár

A P+R rövidítés a "park and ride - parkolj és utazz" kifejezésből ered. A közlekedési szisztéma kitalálói szerint a városok belső területétől távol elhelyezett parkolókban hagyják az autóikat a városokba vidékről érkezők vagy a külvárosokból befelé tartók, akik a tömegközlekedési csomópontok közelében elhelyezett parkolókból könnyen átszállhatnak a metróra, buszokra, villamosokra. Lényege, hogy a közlekedés a személygépkocsi és a közösségi közlekedés együttes használatával hatékonyan valósul meg.

A B+R kifejezés a "bike and ride - kerékpározz és utazz" szlogenből eredő rövidítés. Ezek a parkolók annyival több szolgáltatást nyújtanak az előzőeknél, hogy biztonságos kerékpártárolókat és kerékpárparkolókat tartalmaznak, ezzel elősegítve, hogy az autóval, de leginkább vonattal és busszal az adott városba érkezők átülhessenek a kerékpárra. Elhelyezésüket tekintve a B+R parkolót úgy építik, hogy a helyközi és távolsági tömegközlekedési forgalmat szolgálja ki, míg a P+R a helyi tömegközlekedésre hordja rá az autósokat.



Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK