Vágólapra másolva!
A Forma-1-es pályák után az utcákon is összecsap a Ferrari és a McLaren, ugyanis az angol versenyistálló bemutatta legújabb közúti szupersportautóját, a 600 lóerős MP4-12C-t.
Vágólapra másolva!

Az 1993-ban bemutatott - és akkor a világ leggyorsabb közúti autójának számító - F1 nevű sportkocsi, és a Mercedes-szel közösen készített SLR után a McLaren ismét tesz egy kitérőt a Forma-1-es pályákról. A legújabb kreálmányuk neve ezúttal McLaren MP4-12C, és a gyár jó szokásához híven ezúttal is teletömte a versenysportból származó technikai megoldásokkal.

Szokatlan és ugyanakkor méregdrága megoldás, hogy a kocsi alapját egy szénszálból készült kádformájú elem képezi, amely mindössze 80 kilót nyom, és hihetetlen merevséget biztosít a karosszériának. A felfüggesztés mindenhol kettős keresztkaros, és a futómű természetesen állítható: normál, sport és szupersport beállítások között válogathat a sofőr, de ezek nem csak a csillapítás keménységét, hanem a kormányzás rásegítését, a gázreakciók közvetlenségét, és a menetstabilizáló érzékenységét is állítják. A elektronikus lengéscsillapítók feleslegessé tették a mechanikus kanyarstabilizátorok használatát, az intelligens vezérlés jóvoltából kanyarban lényegében nincs oldaldőlés, egyenesben viszont állítólag egy limuzin kényelmével vetekszik az MP4-12C.

Forrás: McLaren

Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!

Túl sok műszaki részeltet nem árultak el a brit gyártású motorról, annyit azonban nyilvánosságra hoztak, hogy a középre épített 3,8 literes V8-as, duplaturbós erőforrás 600 lóerős, míg a nyomatékmaximuma 600 Nm, amelynek nyolcvan százaléka már kétezres fordulatnál megjelenik. Jelenleg nincs olyan motor a világon a McLaren szerint, beleértve a hibrideket és a dízeleket is, amely egy lóerőre vetítve kevesebb szén-dioxidot bocsátana ki kilométerenként. A 600 lóerős csúcsteljesítmény nem mellesleg egy finom gyomros a Ferrarinak, ugyanis az új 458 Italia 4,5 lóerős szívómotorja "csak" 570 lóerős. A McLaren váltója viszont hasonló, hétfokozatú, duplakuplungos egység a Grazianótól, és érdekessége, hogy már akkor is bekészíti a következő fokozatot, ha a sofőr csak ráteszi az ujját a kormány mögötti váltókarra. Még titkosak a menetteljesítmények, de 0-100 km/órára valószínűleg három márodperc alatt gyorsul majd fel, és a végsebessége is meghaladja majd a 320 km/órát.

Forrás: McLaren


A fékek terén ismét számos újdonsággal találkozni, ilyen például, hogy az öntöttvas tárcsák közepét kovácsolt alumíniumra cserélték, amivel kerekenként nyolc kilogrammot tudtak megspórolni a rugózatlan tömegből. Természetesen gondoltak azokra is, akik elsősorban a versenypályán akarják majd használni a McLarent, ők feláras karbon-kerámia fékrendszerrel tehetik még versenyképesebbé az autót. Szintén a Forma-1-es pályákról származik a Break Steer nevű berendezés, amelynek lényege, hogy az ívbelső kerekek fékezésével csökkenthető a fordulási kör, és megszűntethető az alulkormányzottság. Ez a megoldás hasonló ahhoz, amikor az ember egy szánkót próbál befordítani a láb megfelelő oldali lerakásával.

Forrás: McLaren

A McLaren MP4-12C minden műszaki újdonsága ellenére némileg visszafogott lett a vetélytársaihoz képest, egy Ferrari 458 Italia vagy Lamborghini Gallardo LP560-4 sokkal izgalmasabban fest mellette. A cég sajtóközleménye szerint ennek az az oka, hogy elsősorban a lehető legkisebb légellenállási együttható elérése volt a cél, ami miatt rengeteg formai kompromisszumot kellett kötni. Az utastér ugyancsak meglehetősen visszafogottra, mondhatni egyszerűre sikeredett, semmi felesleges sallang, ami egyértelműen jelzi, hogy ez az autó elsősorban a vezetési élményért készült. Érdekes módon a McLaren nem rakott egy gombot, kapcsolót sem a sportkormányra, holott a konkurens márkák ezt előszeretettel alkalmazzák.A McLaren 2011-től évi 1000 darab gyártását tervezi az MP4-12C-ből, a modell pontos ára még ismeretlen, az eddig kiszivárgott információk szerint az utcai McLaren indulóára 160 ezer font környékén lesz, ami közel ötvenmillió forintot jelent adók nélkül.