Evo, de nem Mitsubishi

Vágólapra másolva!
Magyarországon is bemutatták a felfrissített Fiat Puntót, amely finoman átrajzolt külsővel és utastérrel, valamint jó néhány új motorral vág neki a következő évek megpróbáltatásainak. Az árlista 3,25 millió forinttól indul, így továbbra is jó vétel lehet a kategóriájában, ráadásul a Grande Punto is gyártásban marad, még barátságosabb árcédulával.
Vágólapra másolva!

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Az autó eleje változott a leglátványosabban
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A Punto Evo nemzetközik bemutatója kapcsán már részletesen megírtuk, mit kell tudni az új modellről, sőt ki is próbáltuk az új motorokat. Íme röviden, mit kell tudni az új Puntóról: a modellciklus felénél esedékes ráncfelvarrás ugyan nem számít egetverő eseménynek, az olaszok azonban szokás szerint szeretnek nagy feneket keríteni a dolgoknak, és nemes egyszerűséggel átkeresztelték az autót, Grande Punto helyett ezentúl a Punto Evo nevet használják. Mint a modell sajtótájékoztatóján megtudtuk, az Evo szó az Evolution rövidítése, amivel hangsúlyozni szeretnék, mekkorát fejlődött az autó a Grande Puntóhoz képest. Pedig ami a külsőt illeti, nem sokat.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Hátulról csak az új lökhárító és lámpák jelentik a különbségek


Az olasz formatervezők csupán az autó elejét és hátulját rajzolták át. Elölről még csak-csak látványos a változás az új orr-résszel, ám hátulról szinte csak a lámpákról lehet felismerni a felfrissített Puntókat. A motorháztető alá egy krómcsík került méretes Fiat-logóval, hasonlóan a Fiat 500-hoz. Szintén a retrominintől átvett megoldás, hogy néhány matricával és visszapillantó fényezéssel némileg "egyedi" külsőt kaphat a Punto, ami egyébként a slusszkulcsra is igaz, mivel annak műanyag borítása is tetszés szerint variálható.

Forrás: Fiat

A nemzetközi bemutatót egy anyahajó fedélzetén tartották
(Még több gyári fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Érdekes módon az utastérre szemmel láthatóan több energiát fordítottak a frissítésnél, ugyanis az egész műszerfalat kicserélték. A végeredmény tényleg sokkal szebb benyomást kelt, leginkább egy Bravo utasteréhez lehet hasonlítani, ami nem csak a középkonzol kialakítására, de a felhasznált anyagok minőségére is igaz. Bár ehhez azért gyorsan tegyük hozzá, hogy mind a nemzetközi, mind a hazai bemutatóra gazdagon felszerelt tesztautókat hoztak, gyönyörű bőrkormánnyal, sebességváltó-gombbal és puha műszerfalborítással.

A bemutatón büszkén emlegették az új érintőképernyős navigációs rendszert és fedélzeti komputert is, amely szokatlan módon nem szerves része a középkonzolnak, hanem egy kis karon áll a műszerfal tetején, és ennek megfelelően akár le is lehet venni. Ez persze semmit nem ront használati értékén, sőt; kifejezetten hasznos, hogy nem kell lenézni az útról, ha kis képernyőről akarunk információkat megtudni. Itt nem csupán a navigáció közli velünk a helyes utat, hanem a fedélzeti számítógép is itt írja ki a fogyasztási adatokat, sőt egy eco:Drive nevű program segítségével a takarékos vezetés fortélyait is elsajátíthatjuk a helyes sebességi fokozat és gázkezelés választásával, amit az út végén kiértékel az autó.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Az utastérben teljesen új műszerfalat és a jobb minőségű anyagokat találni


A ráncfelvarrás kapcsán a motorválaszték is bővült néhány új taggal: a Punto is megkapta az Alfa Mitóban debütált MultiAir nevű benzines blokkokat, valamint a továbbfejlesztett 1,3 literes MultiJet II dízelt. Az Euro5-ös erőforrásokhoz jár a motort automatikusan leállító és elindító start-stop rendszer (a dízelekhez a részecskeszűrő is), az Euro4-esekhez azonban nem. A környezetbarát motorok megjelenésének elvileg örülni kell, hiszen kevésbé szennyezőek, ám ahhoz, hogy ez teljesüljön, például sokkal több nemesfémet kell használni a katalizátorokban, ami jelentős árnövelő tényező. A Punto sajtótájékoztatóján nem csak ezt emelték ki, hanem azt is, hogy az Euro5-ös motorok további hátránya, hogy meglehetősen "érzéketlen gázreakciókat produkálhatnak", amit a Fiat a vadonatúj MultiAir nevű fejlesztéssel igyekszik kiküszöbölni. Akit mélyebben is érdekel a téma, fussa át az alábbi keretes írásunkat, akit nem, annak elég annyit tudnia, hogy a szívószelepeket nem a vezérműtengely, hanem egy elektrohidraulikus rendszer nyitja és zárja a kívánt menetteljesítmény függvényében.

A MultiAir jót tesz a motornak

A pillangószelep nélküli MultiAir motorokban az egyes hengerekhez tartozó szívószelepeket a vezérműtengelytől függetlenül lehet nyitni és zárni egy elektrohidraulikus rendszer segítségével, a hengerekbe jutó levegő mennyisége a forgalmi szituációtól, a gázpedál állásától, hosszútávon pedig a vezető stílusától függ. A vezérműtengely és a szelepek közötti olajjal telt, szolenoid szeleppel nyitható és zárható kamra zárt állapotában a motor úgy viselkedik, mint egy hagyományos benzinmotor, tehát a vezérműtengely közvetlenül irányítja a szelepet. Nyitott állapotban viszont függetlenedik tőle, így a nyitás mértékét és idejét rugalmasan lehet szabályozni. Az égés optimalizálásával nem csupán a teljesítményt sikerült növelniük az olasz mérnököknek, a károsanyag-kibocsátást is csökkentették.



A hazai bemutatón sajnos csak egy gyors kört mehettünk a 75 lóerős dízelmotorral, így sok minden nem derült ki az autóról, csupán az, hogy a vezetési élmény nem változott érdemben. A váltó - ahogy egy nagyra becsült kollégám jegyezte meg a próbaút során - "továbbra is kevés erővel, könnyedén jár a gumiágyban", de a túlszervózott kormány és a kényelemre hangolt futómű sem lát el minket sok visszajelzéssel, bár egy dízelmotoros kisautótól nem is adrenalintól csöpögő vezetési élményt kell elvárni.

A Punto Evo motorkínálata

Benzinmotorok

Dízelmotorok

1.2 8V 65 LE (Euro4)

1.3 MultiJet 16V 75 LE (Euro4)

1.4 8V 77 LE (Euro4)

1.3 MultiJet II 16V 75 LE (Euro5)

1.4 8V 77 LE (Euro5)

1.3 MultiJet 16V 90 LE (Euro4)

1.4 MultiAir 16V 105 LE (Euro5)

1.3 MultiJet II 16V 95 LE (Euro5)

1.4 MultiAir 16V 135 LE (Euro5)

1.6 MultiJet 16V 120 LE (Euro5)



Az új Punto, pontosabban a Punto Evo hazai forgalmazása a napokban indul, a kínálat legolcsóbb darabja (1.2 8V Active felszereltséggel) 3,25 millió forintba kerül, a részletes árlistát itt lehet megnézni. A leendő vásárlók ötféle felszereltségi szint közül válogathatnak: az alapot az Active jelenti, e fölött kettéágazik a kínálat a sportosság, illetve a kényelem felé. Előbbit a Racing és a Sport csomagok jelentik, míg a kényelemről és a gazdagabb felszereltségről a Dynamic és az Emotion csomagok szólnak. Nem elhanyagolható részlet, hogy a "régi", azaz a Grande Punto továbbra is kapható lesz - felszereltségtől és motortól függően - néhány százezer forinttal olcsóbban. A konkurensekkel összehasonlítva meglehetősen versenyképesnek tűnik a Punto Evo árszabása, ami nem egy hátrány a válságtól megtépázott hazai piacon.